Author |
Topic |
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:17:41
|
Jag har idag gjort något man inte ska göra, jag har beställt, och betalt, en ny hörlursstärkare utan att lyssna på den. Jag blev lite sugen på en Ray Samuels Audio Emmeline II the Raptor (sicket långt namn) när jag läste senaste Stereophile och tyckte att jag skulle unna mig något trevligt --> Beställningen gick iväg idag. http://www.raysamuelsaudio.com/new.html#raptor visar några bilder, information kan man hitta enkelt via Google.
Har någon här provat denna stärkare eller någon annan Ray Samuels produkt? Tror ni jag gjort ett gigantiskt misstag eller kan det visa sig vara en riktig vinstlott? Om cirka tre veckor vet vi svaret.
Det riktigt trevliga är att jag nu tar mina Grado SR325 och min Grado RA1 till jobbet och alltså måste hitta nya lurar, det sker dock inte förräns nya stärkaren hittat hem. |
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:35:45
|
Ray Samuels är välkänd för sina högklassiga förstärkare, i alla fall i USA. Ser ingen anledning varför Raptor skulle vara sämre än någon annan av hans förstärkare, speciellt med tanke på den feta prislappen. Jag tror du kan vara nöjd med ditt köp och glatt invänta paketet.
Själv ska jag köpa mig ett par Grado GS1000 + extra muffar med annan kabel för totalt $1305 (11700kr med tull) nu på torsdag. Det enda jag har gått på är vad jag hört från andra, lite magkänsla att "De här verkar suveräna." och HiFi & Musiks recension av dem. Till råge på detta ska jag köpa en Corda OPERA från Meier-Audio som kostar ¤975 och nån CD spelare i 5-8000kr klassen.
Vid USA import är ju alltid tullen största boven, men det är du nog medveten om? 25% moms på allt med ett värde över 500kr. Sedan hoppas jag även att du beställt den med en 230V trafo och inte en 110V så att du grillar förstärkaren då du stoppar den i väggen. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:42:17
|
Jodå, jag har tänkt på 230V, misstänker att Ray själv också tänker på det. Moms brukar ju vara ett litet problem, vi får se vad tullen här i England tycker, kanske har de annat att göra än att jaga mig. Med en osannolik mängd tur kan jag schemalägga en arbetsresa till Chicago om ett par veckor och då löser det sig ju det problemet av sig självt.
GS1000 har jag provat ganska snabbt här i London, det lät mycket bra mina öron men jag är partisk, bara Grado hemmavid de senaste tio(+) åren. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:47:38
|
RSA gör bra stärkare....hans Emmeline B52 är inte att leka med. Har funderat en del på Apache.....fast Headamp gs-x och Headroom Home....är inte att leka med heller.
gs-x |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:51:05
|
Mindless...du borde nog lyssna på Operans dac innan du lägger pengar på en cdp. Grado 1000 har inte bara fått ros....en del ris också! mvh dom |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 22:53:50
|
kul! glömde att gratta digDu blir nog nöjd och välkommen till dem som spenerar löjligt mkt pengar på phones |
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 16:49:17
|
Jo, givetvis. Har tänkt köpa förstärkaren före CD spelaren så jag kan matcha lurarna och förstärkaren till CD bättre.
Väl medveten om vad som sagts om GS1000, dock litar jag inte på speciellt mycket av det de säger på Head-Fi. De kastar ur sig allt för mycket skit om vad som är bra och inte bra. De vill visa sig kunniga men faktum är att de är bara en bunt gnällspikar med för mycket pengar. Givetvis har jag ju tagit till mig info från både ja och nej tyckare på Head-Fi men det är mestadels min egen uppfattning om lurarna som fått mig att köpa dem.
Längtar tills jag får dem. Ska bli spännande att höra. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 18:57:01
|
Mindless nu är du lite orättvis...Headfi har rätt många users....många fallanger samlas...ingen osämja. Misstolka mig inte jag gillar Grado och skulle vilja ha en sådär 11000 över till ett par. Har just nu bara ett par 80:or. ursäkta brewitz för kapningen av din tråd....alltid roligt när personlig hifi vaknar......to aperion verkar ha försvunnit...u dd |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 20:05:46
|
Ingen fara, GS1000 är ett intressant ämne. Som sagt, jag lyssnade på dem lite kort och de lät riktigt bra. Det säger ju ingenting om vad jag tycker när jag testar hemma med min Linn Ikemi och (förhoppningsvis) en Raptor. Det är definitivt en lur på min testlista, äta kan man göra ett annat år. |
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 22:09:02
|
Haha, så sant som det är sagt. Hela min lön från jobbet i sommar kommer gå åt ny anläggning.
Grado GS1000 med en Black Dragon kabel från www.moon-audio.com Corda OPERA från www.meier-audio.com
Sen någon CDP som jag inte bestämt mig för ännu. Lär bli mer aktuellt då jag fått lurarna och förstärkaren, dock har jag tittat lite på Denon DCD1500
Klenkar: Ja, lite orättvis var jag väl, men jag tycker i alla fall att många är puckon som vill framhäva sig själv som personer med god smak och lång erfarenhet, trots att de nyss funnit hobbyn och råkade ha stor börs för att köpa sig en fläskig anläggning. Hursomhelst. Folk får det att låta som att GS1000 skulle vara kassa i deras kommentarer på Head-Fi. Kan du tänka dig att Grado medvetet skulle producera en medioker hörlur och sätta det priset? Visst, de är handgjorda och i ädelträ, men det är ju inte det som kostar. Du betalar ju för ljudet.
Jag gjorde en tråd om lurarna där jag frågade om hur mellanregistret var, eftersom det har en jättepeak som jag tyckte såg oroande ut. Då kröp de extrema hörlurskännar-audiofilerna fram från sin vrå av kunskap och spottade ur sig att den var "hjärtskärande" och hörlurarna inte gick att lyssna på pga detta. Sen kom folket som kan, de som håller lägre profil och säger som det troligtvis är sant - "Den är inte så oroande som den ser ut." och liknande.
Det jag ogillar är att det pågår en sån ofantlig mängd överanalysering av tekniken på Head-Fi. En den är måttligt vinklade i sina inlägg, andra är dock extrema. De är så insjuknade i sitt sätt att lyssna (att överanalyserande), att de inte kan ta luren för vad den egentligen är - en kanonlur - och glömmer helt bort att musiken låter underbart.
Jag menar, förfan. Mailade HiFi & Musik häromdan och frågade Mats Meyer-Lie om vad han använde för saker när han gjorde recensionen av GS1000 för tidningen. Han svarade kort och gott: Min dator, min CDP, min EAR One samt en X-Can V3. Inget high-end alltså, medan de på Head-Fi har kringutrustning för tusentals dollar.
Lurarna klarar av att sjuna på billiga, nästan budgetsystem men inte på elektronik i sin egen prisklass? Låter märkligt. Detta är min främsta anledning varför jag tar det som sägs på Head-Fi med några matskedar salt. Allting blåses upp så oerhört mycket.
Blev en rejäl thread hi-jack nu, men det kanske bara gynnar forumet, för det verkar ha varit lite dött. |
Edited by - Mindless on 2007/06/20 22:19:34 |
|
|
wiped
Member
64 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 14:30:02
|
Köpte precis en Ray Samuels Hornet och är väldigt nöjd. Min första lurförstärkare. Snabb frakt (ca 1 vecka) och ingen tull.
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 14:41:38
|
Hornet är jag lite småsugen på att ha med på cykeln. Låter det bra? |
|
|
wiped
Member
64 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 14:58:41
|
Jag tycker att det låter riktigt bra. Mina ER4P är ju lite basfattiga om man inte fifflat med EQ:n normalt, men med Hornet:en så finns det bas bra med bad, inte mycket men mer än innan. Ljudet är riktigt luftigt och detaljerat.. Denn mindre än jag trodde och låter ihop med IPOD IMOD klart bättre än min gamla X5L..
|
|
|
sango
Member
104 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 21:29:31
|
beställa hi-fi olyssnat är väl aldrig rekommenderat men några saker inkl raptorn kan jag väl säga med egen erfarenhet är helt ok att köpa olyssnat. :) raptorn är i mitt tycke en av de bästa hörslurstärkarna för dynamiska lurar. grattis till grymt inköp du kommer garanterat inte bli missnöjd,, om du mot förmodan skulle bli det så har du en köpare.. ;)
//A |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 22:09:08
|
sango: Tack för stödet, det känns bra. Jag har mailat lite med en kollega i Boston som precis ska till att beställa en B52. Jag ska dit i september, då blir det till att lyssna rejält på den och kanske plocka med den hem om det låter bra. Kollegan har ju "nära" till Chicago och kan lätt fixa en ny. i så fall kommer det att stå en Raptor här hemma som söker ny ägare (många om och kansken i den historien dock). |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:09:12
|
Upptäckte precis att jag låst tråden, sicket slarv. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:32:42
|
Jag satt och läste i tråden och undrade vad som var fel.....? Kunde det vara då pass kontroversiellt? Att beställa hifi ohört! Kolla in http://www.rudistor.com/RPX100.htm Den är så att säga ivägen för mitt Apache köp.....fast Apachen går kanske att få i "clear"........finns endast tio ex....dö snygg! cheers dom |
Edited by - Klenkar on 2007/06/28 23:35:29 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 09:55:50
|
Jahaja, det blev en sån alltså. Du får en schysst overkill-anläggning på jobbet mao: quote: Det riktigt trevliga är att jag nu tar mina Grado SR325 och min Grado RA1 till jobbet och alltså måste hitta nya lurar, det sker dock inte förräns nya stärkaren hittat hem.
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 20:51:28
|
Stärkaren har kommit, i London står en Raptor och väntar, enda problemet är att jag är i Sverige ytterligare en vecka. Tiden här ska jag använda till att jaga ner ett par AKG K701 för provlyssning. Måhända Reference Audio får ett besök i nästa vecka. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 08:43:29
|
BLEV DU NÖJD ????????? |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 09:32:03
|
Aha, här har jag glömt att skriva. Jag har inte tid för någon längre utläggning men kan säga att sedan jag väl kom hem till London har jag bara slagit på "riktiga" anläggningen ett par gånger, all annan lyssning har skett med lurar och då med mina Grado SR325. Ni kan ju lista ut själva om jag tycker om ljudet som Raptorn och lurarna presterar. Det spelar med en pondus och självklarhet som jag inte kan minnas att min Grado RA-1 någonsin presterade ens när den var hel. Det finns till och med lite bas nu, helt ohört tidigare. Tilläggas ska att jag använder Linn Ikemi som källa.
|
|
|
|
Topic |
|