HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mina första seriösa bygge!! Synpunkter tack!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/15 :  02:47:43  Show Profile Send Returburk a Private Message  Reply
Hej

Fick tag i ett par gamla Seas (audiopro) högtalare för ett par år sedan med kass slav i baken. Och xlr kontakter. Fick för mig att bygga något, om någon vill se ska jag visa här.


Så såg slavarna ut...


Framsidan...


Planering och identifiering av element, efter samtal till Seas i Norge fick jag lite tips..


22mdf 100cm höga 12cm breda dubbel 22mm mdf baffel och 22mdf runt om.
Intuti lådan är där 5.4 liter sluten plus 0.5 liter för element volymen, helt enligt Seas chefstekniker. Göt ett par kilo tenn i botten. Och Satte 4 kvadrat innerkablage noname (ska bytas) samt satte dit den svaga länken, orginal delningsfilter.


Svaga länken... Ska förbättras... Tacksam för hjälp så småningom...


Världens NÄST farligaste verktyg efter ÖB slagborr för 89:- för dom brinner utav H-vete


Min snälle målarvän slipar...


Första prototypen, ska dock ändra så den massiva körsbärsbafeln går ända ner till golvet och över kanten på toppen så den ligger bakom. (hajar ni?)


Annan vinkel bara...

Måste visa min exklusiva maskinpark...


Borrmaskin från ÖB 89:- tog kraftigt fyr direkt, fick en ny direkt.


Sticksåg från Coop 99:- funkar ok med tanke på priset.


Ska delas och användas som fot och ha spetsade M12 som spikes. Eller stavlimmad körsbär i 40mm tjockleken.


Tacksam för synpunkter och hjälp!

/Elias






Edited by - Returburk on 2007/06/15 05:09:33

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/06/15 :  07:21:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har det blivit 1/4 vågs-pipor av dem? Ser ut så på bilderna man framgår inte av texten vad jag kan se.

Fina högtalare! Hur låter de???


Mvh Johannes.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:49:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Lådans vikt i förhållande till den rörliga massan hos elementen är verkligen tilltagen med marginal :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:12:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Hur låter härligheten?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/16 :  14:20:14  Show Profile Send Returburk a Private Message  Reply
Sluten låda strax över 5l med 0.5 extra för basen. Låter kanonbra än så länge så nu har jag lämnat lådorna på lack och sågar och fräser nya körsbärsbafflar. Ska försöka exprimentera med delningsfilter och stoppning. Finns fler inlägg om bygget under D.I.Y forumet.

/Elias

Edited by - Returburk on 2007/06/16 14:21:45
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:59:44  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Om jag har förstått saken rätt så bör man vrida den ena av spolarna i delningsfiltret 90 grader. Har man tre spolar så ska man vrida alla tre 90 grader från varandra.

Ser ut att bli snygga lådor.

comfortably numb
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/18 :  21:23:23  Show Profile Send Returburk a Private Message  Reply


Låter rent, ingen bas att prata om. Nöjd långt över förväntan.

/Elias
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/20 :  20:05:03  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Fräcka burkar! Mer Seas åt folket!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:40:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
snyggt!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/06/28 :  18:57:58  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Byt skruvarna mot svarta. Och försänk elementen om de inte är det (y) annars ett trevligt bygge. Kanske någon fin fot till högtalarna också.
Och spolarna i filtret borde inte riktigt sitta som de gör. En spola borde "stå" och en spole borde "ligga". Just nu ligger båda, och det gör att de påverkar varandra lite. Står ena och den andra ligger så påverkar de varandra mindre.

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2007/06/28 19:00:13
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/28 :  21:45:48  Show Profile Send Returburk a Private Message  Reply
Hej

Mässingskruvarna sitter kvar, ser bra ut i verkligheten som fan.
Ska ha vinkeljärn i mässing som utriggare med svarta spikes.
Har inte möjlighet att försänka elementen då min maskinpark är närt intill obefintlig.
Annars hade jag gjort det direkt. Fick i 4kg bly i botten på varje burk iaf.

Angående delningsfilterna, så är dom som dom vart i orginalhögtalaren. Någon som är grym nog att fixa/modda dom till rimliga pengar så dom blir bättre, själva kretskortet är av väldigt dålig kvalitet och elektrolyterna tänkte jag byta ändå.

Men jag kan inte skapa en kretslayout och etsa kort, ingen utrustning eller kunskap.

Tack för synpunkterna.

Elias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000