HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Någon som hört PMC's centerhögtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/10 :  13:30:04  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har ju PMC frontar och letar en matchande center.

Smidigast och bäst torde PMC's egna vara och då i samma serie som GB1. Är egentligen stativmodellen, fast i en liggande låda. Någon som lyssnat på en multikanalsuppsättning av PMC och kan dela med sig av erfarenheterna? De går ju rätt djupt med tanke på storleken och klangmatchningen borde ligga nära nog 100%...

Runt 6000:- kostar den.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  22:24:53  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Som jag skrev i din tidigare tråd, så skulle jag kolla hur det funkar utan center. Ska man ha en center ska den inte va mindre än L och R snarare tvärt om. Men mycket beror på hur du sitter när du kollar och hur rummet ser ut för övrigt. Skippade min center för länge sen, och har aldrig saknat den.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/14 :  09:12:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag sitter alltid i sweetspot ca tre meter från högtalarna och med tre meter mellan högtalarna. Sitter direkt mot bakväggen i rummet.

Har fått olika bud på centerns viktighet i systemet och det är inte lätt att veta vad man ska tro på... Det viktiga är iaf att den är klangmatchad har jag förstått. PMC's center är ju i princip en GB1 med mindre kabinett. Samma typ av element och filter i dem... Centern går ner till runt 40hz tror jag...

Kanske bättre att satsa på bakhögtalarna först?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:18:10  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Kanske bättre att satsa på bakhögtalarna först?
Absolut, där vill man ju ha många (ju mindre rum desto fler surrar) eller dipoler. Jag kunde inte ha så många småhögtalare pga estetiska skäl så jag satsade på Audio Pros "Qube", funkar ganska fint faktiskt! Men jag tror att bäst blir det med iaf åtta ljudkällor för bakkanlerna.

Du kanske ska kolla om det i huvutaget går att göra en fantomcenter på din receiver? (om den nu har några år på nacken)

Centerhögtalare är dyra och dessutom svåra att sälja om man nu vill bli av med dom. Centern är som sagt framtagen för större salonger, där för åskådare längt ut/närmast duken träffades av ljudet från tex L betydligt tidigare än R. Detta får som följd att ljudet från L dominerar, framförallt pga tidsskillanden som råder i så stora avstånd som det kan var på en större biograf. Alltså, det är inte främst ev skillnad i ljudnivå som är problemet utan om ljudet som träffar åskådaren är fördröjt. Dessa avstånd har man ju knappast hemma, då det snarare handlar om kanske 2-3 meter istället för 15 meter.

Så jag skulle verkligen vänta med centern och se hur det funkar utan.

Edited by - ljud on 2007/05/14 10:20:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000