HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktivt filter till mina dipoler.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/13 :  22:01:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
du kan ju kapa korten innan du etsar dom...

Har faktiskt tänkt på det, men ställer mig frågande till hur tejp och fotoresist reagerar på min kära dremel med kapskiva

Vad tyckte du om resultatet av etsningen Lovan? De 3 översta är rakt av från din bild(förutom storleken), de tre undre har jag gjort ännu tjockare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/14 :  07:53:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
vad skulle fotoresisten göra med dremeln? Det är bara att kapa, går med metallsåg, mattkniv eller än bryta av korten med en bockningsmaskin om du har en. Dremla av är nästan svårast tycker jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/14 :  11:33:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
tänkte snarare att dremeln kunde ställa till det med tejpen och fotoresisten.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:21:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Var och köpte ett par nya borr idag på den lokala järnhandeln...0,7mm samt 1mm. Så idag tänkte jag borra korten, samt kapa ut dem från laminatet. I morgon kommer komponenterna.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:07:14  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Kul att se folk göra egna kort hemma. Här kommer några tips:

Det går bra att kapa kortet innan etsning. Räkna med ca 4-10 mm oanvändbar fotoresist/koppar kring snittet, beroende på hur man kapar. Jag använder "pappersskärare/giljotin".

(Det här visste du säkert redan, men det är viktigt så det tål att påpekas.): Trycket på fotomasken skall vara närmast laminatet vid belysning.

Om du har ny
1. Skrivare
2. OH-papper
3. Belysningsutrustning

så skulle jag rekommendera att du gör ett belysningstest, så att du får fram optimal belysningstid.

Gör några små testkort och belys dessa olika länge. Eller gör ett kort och belys i omgångar (skugga ordentligt på de områdena du inte belyser isf).

Får du svårt att få bort kopparen när du etsar eller får fläckar med koppar kvar har du för kort tid. Får du oskarpa konturer och "gnagda" kanter på kopparbanorna så har du lyst för länge.

Du skrev att du framkallade i 5 minuter. Nu vet ju inte jag vad du kör med för kemikalier, men jag gör iaf såhär: Framkallare av NaOH (kaustiksoda), ca 2 tsk per liter vatten. Rumstempererat. Håll kortet i rörelse (upp, ner, höger, vänster) hela tiden när kortet är i framkallaren (jättelätt om man håller i kortet med kemikaliebeständiga gummihandskar). När absolut ingenting längre händer (man ser när fotoresisten lämnar kortet) tar jag upp kortet och sköljer av i vatten. Framkallningen brukar ta från några sekunder upp till ungefär en halv minut för mig.

Mina 2 cent.

mvh

Edited by - zvenzzon on 2007/05/14 17:30:08
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:33:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Själva etsningen får jag till, det jag gjort är att etsa spegelvänt och de som var rätt hade för tunna banor och öar från början, åtminstone för en amatör som mig. 5-6 min belysning ger bra resultat tycker jag....bara ett lysrör i lådan.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:01:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nu har jag befolkat båda korten sånär som på en sockel som kommer i morgon, var en kort upptäckte jag.
Detta kort har båda socklarna, inte monterat i 2134 ännu.

Storleks jämförelse mellan de gamla o nya lite större korten.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/05/15 :  18:57:01  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
det ser ut som plasten på kondensatorerna har smält på en del ställen, du kanske värmer lite för hårt när du löder?
prova att inte sticka ner dem så långt, utan att där är en mm luft mellan kondingens botten o kortet

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/15 :  19:49:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Såg också detta, ska följa ditt tips. Tror dock inte att funktionen drabbats av det....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/15 :  20:55:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Du använder väl en temperaturreglerad lödkolv?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:16:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Japp, men jag kör alltid på högsta temp, 450 grader, på inrådan av flera forumsmedlemmar.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:51:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Med lödtennet brukar det finnas rekomenderad spetstemperatur. Testa med det. Går ju lätt att ändra tillbaka.
Om du vill köra med hög temp måste man jobba snabbt. Så ingreppstiden blir kort.
Kolla hur lödfogen ser ut. Blank och jämn skall den vara. Om den blir grå matt och kristallin har man lyckats få en sk. varmlödning. nästan lika kasst som kallödning.

Hoppas du uppskattar konstruktiv kritik. Vill bara hjälpa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:20:16  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Det är en skön konst att löda, en "känsla" som man måste lära sig.

Svårt att lära ut över nätet.
Många parametrar spelar in.

Det är en balansgång, stora lödöar med värmeslukande komponenter = hög temp och kort lödtid är bästa medecinen.
Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter.
Vanligt kretskortslödning som i detta fallet skall man inte ha maxtemp utan kanske 380-390 grader.

Låt lödstället smälta tennet mata inte tennet på lödspetsen då förångas flusset i tråden.

Några tips.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/05/15 22:23:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/15 :  23:58:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/16 :  01:19:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding.

Japp, kan vara så...man lär så länge man lever.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2007/05/16 :  01:37:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter.

En till iaktagelse jag gjort,är om man har en lite klen lödkölv,(som jag ,Clas ohlsson)att jag mellan lödningarna kan få vänta så kolven åter får värmen till nästa lödning.(Har på högsta värmen.)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2007/05/16 :  10:36:40  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Håller med om att komponenterna ser aningen grillade ut. Tex ser det ut som om plasten kring benen i socklarna har börjat smälta en aning.

Ska försöka förklara hur jag gör: Ta en gnutta tenn på lödspetsen. Sätt spetsen emot både komponentbenet och kretskortets koppar. Håll tenn-tråden också emot komponentben och koppar (dvs inte direkt emot lödkolven). När lagom mycket tenn har smält, ta bort tenn-tråden. Ta bort lödkolven när tennet har flutit ut bra. Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder, och ingenting hinner ta skada.

Fast det bästa sättet att bli bättre på att löda tror jag är att helt enkelt öva, öva, öva....
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:09:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Grejen är att jag byggt ett antal prylar nu....men hemetsade kort verkar svårare.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:27:53  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
[quotemen hemetsade kort verkar svårare][/quote]

Japp så är det.

Rejält med svinto och en rengöring med sprit, sedan skall man löda direkt annars börjar kopparn oxidera.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:44:49  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Visst är det så, jag hade jättesvårt att få till mina hemetsade kort innan jag hittade svinto-tricket. Fast jag använder vanlig stålull istället, fungerar utmärkt.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:57:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Svinto kör jag redan....duger isopropanol sen?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:56:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder

Så länge?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2007/05/16 :  18:30:20  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
quote:
Så länge?

Med ett par sekunder menar jag ungefär 1-2 (för en liten komponent på en liten löd-ö).. Fast det är bara en grov gissning, kan ta tiden nästa gång jag löder =)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/16 :  19:30:07  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Svinto är ett varumärke på stålull.

Finns även med tvål men det rekomenderar jag inte.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:39:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Tänkte passa på att förbättra nätdelen lite när jag ändå är i farten.
Bl a 4x2200uF Nichicon Muse istället för 2x1000uF lågimp.
Så jag etsade om kort, och passade på att göra kopparbanorna så kraftiga det bara gick:

Borrat alla hål:

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000