HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva 717 - Magenta, Home
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:07:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message

Magenta Home






Magenta Home
Utgiven: 2006
Katalog nummer: PRO-F2-200606A
Web site


Mars 2007



Home börjar stillsamt och lite vemodigt när huvudpersonen beskriver sitt liv som att vara i en återvändsgränd och att det är dags att hitta ett nytt liv. Vi får sedan följa hennes väg mot det nya livet och det stora flytten både till ett nytt land och ett annat liv. En omstart helt enkelt. Något som säkert fler av oss funderat på någon gång i livet men oftast inte gjort.



Home är alltså något så osexigt som ett konceptalbum och en dubbel dessutom! Utanför den progressiva hårdrocken så tror jag inte jag vet många sådana produktioner idag. Jag tycker att det funkar utmärkt för det är mest texterna som du märker det på, musiken är fristående och varierad. Den lite vemodiga känslan återkommer dock på ganska många spår. Skiva två är lite mer optimistisk i känslan men då avhandlar den också framkomsten till det nya landet. Inte så konstigt med andra ord.



Magentas musik låter som en blandning av 50% Genesis och 50% Yes från tiden när både de banden var i något så när orginalskick. Det är m.a.o. rock vi talar om men utan aggresivitet som den tyngre rocken bygger på. Här finns keyboardsolon som låter inte så lite Tony Banks men ingen Steve Howe eller Steve Hacket. Gitarrspelet är inte alls så udda som de banden använde utan har mer gemensamt med moderna gitarristers melodiösa spel.



En stor skillnad är förstås att Magenta har en kvinnlig sångerska, Christina. Hon sjunger med en tydlig röst som kan vara både mjuk, klar och lite raspig på samma gång. Utan tvekan har hon en stor del i Magentas framgångar för hon är den naturliga fokalpunkten både musikaliskt och på scen. Jag gillar hennes sätt att sjunga som för mig är personligt och yttrycksfullt samtidigt som det är rent och klart.



Gruppen består av bröderna Rob (musik) och Steve Reid (text) som skriver allt material men inte spelar något instrument och Rob står sedan för production och teknik. Övriga medlemmar Christina på sång (något efternamn anger hon inte), Martin Rosser, Chris Fry, Allan Mason-Jones och Dan Fry.



Ljudet är helt OK för att vara en modern rockinspelning helt utan den så vanliga sönderkomprimmeringen. Det är rent och snyggt med ganska få effekter, Rob litar mer på musiken och instrumentens naturliga klang. Skönt!





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:32:44  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Skulle konceptalbum vara osexiga? Vad har du för läggning egentligen?!?

För mig okänt, men i allra högsta grad intressant... Är nu uppsatt på inköpslistan!


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/04/25 :  12:42:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Klart de är osexiga! Inte i mina ögon men bläddra i vilken musiktidning som helst och se hur kul brukar beskrivas.

Den är faktiskt ganska bra den här.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:54:29  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jäkligt bra platta! Köpte den förra året på tips från forumet (var det stickan? Tack vem det nu var).
En skiva jag verkligen sitter och njuter av. Väl avvägda stycken, med fin balans mellan solon och sång. Duktiga musiker, dock ytan att riktigt nå nivån a la Wakeman/Howe/Hacket, som Micke Y skriver.
Ljudet, tycker jag, är bättre än helt ok. Riktigt bra, frånsett att basen inte låter riktigt som jag vill, men det är en smaksak.

Rekomenderas varmt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/05/03 :  09:38:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter som något jag skulle gilla.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/03 :  18:29:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hon heter Christina Booth och jag har redan stämt träff med henne på en vinbar i Greenwich Village. Ställ er i kö grabbar, hon e min! Lyssna här

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/05/03 :  23:13:09  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för tipset, skall inhandlas i morgon och ser fram emot att lyssna på den

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/05/05 :  12:19:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Ställ er i kö grabbar, hon e min!

Du behöver inte vara orolig.
Jag satsar på Britney Spears istället.
Hon är den enda som har råd att bekosta mina hifidrömmar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/06 :  10:20:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Björn-Ola = hahahaha

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/05/07 :  09:32:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Zombie

attans, du hann före

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000