Author |
Topic  |
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2011/07/11 : 21:31:27
|
ÅRSTIDER skiljer bara Nahoj. I fjärran syns Valö fyr och Fjordholmarnarna som är en/två favororiter på din bild.

//Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2011/07/11 22:08:43 |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 19:58:27
|
quote: Ztenlund: Nja den är förvisso inte sådär super inställd ändå, bilden är ju på tok för blå men detta var en snabb sample bara, har ju inte petat något på den sen. Filmtypen är KodakGold ISO400. Jag drar ut allt som raw-filer och justerar dem lite mer sen.
Gold 400-negativ har jag nog en del av... Alltså, jag har något minne av att programmet du använder har en massa specar för olika filmtyper inbyggt så att man ska kunna få ut någorlunda vettiga färger direkt ur programmet. Gold 400 är ju inte direkt en ovanlig film (även om det säkert finns flera versioner) så det borde ju fixas. Fast jag har ju inte prövat så jag vet ju inte hur bra eller dåligt det fungerar utan handpåläggning.
quote: Jag är väl lite skeptisk till att fota av negativen, men du får gärna överbevisa mig  Vore ju trevligt om dem kunde utveckla ett färdigt objektiv med inbyggd blixt och allt behövligt för att få en riktigt skarp och jämn exponering av ett negativ, de satser och byggen jag sett har jag önskat mer utav.
Det där med blixten är ju ganska enkelt löst om man kör trådlöst och diffuserar den tillräckligt. Fast man får ju se till att den inbyggda inte slår mot negativet när det styr annars lär man få en lite reflex av styrningsljuset.
Annars är väl den klassiska reprolösningen någon typ av ljusbord och att fotografera ovanifrån. 
Jag får väl se hur det blir. Eventuellt ska jag plocka fram något och pröva att "tejpa ihop" någon ultrabudgetvariant bara för att se vad man kan lyckas med utan någon investering. Lite som en fingervisning åt vad som kan tänkas vara möjligt åtminstone. Ett av mina objektiv går till 1:2 nämligen, fast det är ju inte klockren kvalitet då eftersom det är optimerat för längre avstånd. Dock så kommer ju bara mitten att utnyttjas eftersom jag inte kommer täcka hela sensorn då.
Här är en bild jag suttit tittat på flera gånger och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.  Bra, dåligt, halvpest, ok eller bara skum. Jag vet inte riktigt...
 |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 21:05:14
|
Eller ... "inge speciell ... "
...som tjejen sa direkt ... 
edit: Fast jag tyckte det var lite kul att det satt en gigantisk vägglampa på fasaden på det höga huset.  |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/07/13 21:07:09 |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 21:23:18
|
Då skulle du se den jag har där det sitter en i pannan på mig. Frågan är hur det ska tolkas? 
Det är fasaden på en del av Q-Meds senaste skapelse vid Börjetull (glaset alltså, inte den speglade stora vita byggnaden som väl är något företagshotell tror jag). F ö samma byggnad som finns med i bakgrunden på en av bilderna med lastpallarna som finns några sidor bak. Bilderna är dock inte tagna vid samma tillfälle vilket syns på vädret... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 21:24:38
|
Ztenlund: Jo det fanns för Gold400, men jag hade visst gjort missen att låta vuescan kalibrera efter varje bild. Det är en ytterligare justering utöver profilen "Kodak Gold 400" som ställer in vad den tror är en acceptabel kurva för varje bild, men bäst är väl att sätta en inställning och köra hela den rullen med den inställningen. Denna är väl ganska okay? (oredigerad) (jag har märkt att jag har svårt att se korrekta färger ganska ofta tyverr..)

EDIT: angående din bild som du var osäker på här ovan, jag tycker att fönsterlisten förstör större delen av bilden, utan den hade jag gärna sett mer reflektioner och starkare färger, kanske lite lomoeffekt på det hela, men de e bara jag de  |
DiY and OpenSource is my melody |
Edited by - Lindgren on 2011/07/13 21:29:26 |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 22:16:45
|
Alltså, den där jag har en lampa i pannan har ingen list. Dock så tycker jag att den stora blobben med kamera stör desto mer.  Bilderna var ju inte superplanerade utan det var mest det att jag gick förbi och såg hur otroligt mycket det speglade sig i fasaden.
Så här ser en större del av byggnaden ut:

Den ovan är tagen precis till vänster om dörrpartiet, så det finns inte så stor yta att använda där och slippa listen. Tanken, som lite halvt fanns, var ju att trappskrället skulle synas igenom och då blir det svårt att flytta sig som synes.
quote: Denna är väl ganska okay? (oredigerad) (jag har märkt att jag har svårt att se korrekta färger ganska ofta tyverr..)
Den är väl ganska ok, men den är fortfarande lite blåaktig. Knepigt det där med att få färgerna rätt... Sedan är det ju inte säkert att det ser ut som det ska på negativet ens, och framkallningen behöver inte heller ha blivit klockren. Fast jag tror nog att man kan skruva till den så att det stämmer någorlunda ganska lätt. Dock gäller det nästan att skruva lite och sedan göra något annat och återkomma. Man blir lätt "blind" när man tittat på samma bild ett tag och skruvat åt alla tänkbara håll. |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 23:11:01
|
Lustigt ztenlund, jag fick först intrycket att du stått på insidan av ett fönster och fotograferat ut... det var alltså tvärtom.. :-) |
Min anläggningstråd |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 23:27:33
|
Ja, det var oväntat! Jag trodde likadant. |
Waf, Waf!
|
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 23:28:24
|
quote: Lustigt ztenlund, jag fick först intrycket att du stått på insidan av ett fönster och fotograferat ut... det var alltså tvärtom.. :-)
Haha samma här 
quote: den är fortfarande lite blåaktig
Tillsvidare får jag nog skylla på min skärm här, den är rena skämtet, en riktigt rutten 12" display på en sunkig laptop är inget att skryta med... får bli en redig IPS sen så kanske tillochmed jag ser färger sen  EDIT: inväntar en framkallning av några Kodak Ektar-rullar också, "Gold" är ju inte något av deras bättre direkt, men jag är ändå possitivt överaskad efter detta! |
Edited by - Lindgren on 2011/07/13 23:30:58 |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/14 : 00:02:28
|
Muaaahhaahhaa! Jag lurade er allihop!  
Lindgren: Min bärbara är likadan... Det är helt omöjligt att se vad man håller på med. Jag har för mig att jag sett att det finns någon negativ film som inte har den orangea basen (vilken ev borde göra den mindre strulig att skanna?), men jag kommer inte ihåg vad den heter. Fast jag kanske har drömt.
Edit: Jag tänkte nog på den nyare Kodak Portra 400 som ska vara bättre anpassad för att skanna, men den har nog också färgad filmbas. |
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/14 : 13:06:24
|
skulle väl va svartvitt då   |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/14 : 13:19:57
|
Eller dia, men egenskaperna skiljer sig "något" gällande båda alternativen jämfört med negativ färgfilm... |
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/14 : 14:56:02
|
Men det är fortfarande bäst att scanna neg, eller kan dia ge bättre? |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 16:31:39
|
quote: Men det är fortfarande bäst att scanna neg, eller kan dia ge bättre?
Nu är jag ute på rejält tunn is, men jag tycker att mycket talar för att det borde vara lättare att skanna diafilm. Det är nog mer WYSIWYG. Betänk att tanken ju är att du framkallar, sätter den i ram och sedan kör ljus igenom och projicerar direkt på duk. I en skanner gör du vad då?
Å andra sidan så är det en betydligt trängre kostym än negativ film. Det dynamiska omfånget är mig veterligen mindre så det vill nog mer till att exponeringen sitter. Fast varför inte bränna av en rulle och pröva? Det kan ju inte gå mer än dåligt.  |
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 16:50:05
|
Vad jag läst mig till om skillnaden mellan då båda är att neg tydligen är betydligt sämre för lagring, då det tappar färgtonerna rejält på sikt, hur det däremot är att plåta>framkalla>scanna vet jag ej. Ska snart scanna in mängder med dior hos päronen så då får jag se hur 20+ år -dior har klarat sig...
 Bronica S Mellanformat 200mm iso 400 f8 1/1000 sek scannad med 2400dpi på kass flatbädd... |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 17:11:40
|
Jag köpte för många år sedan en diaduplikator från Nikon och som jag nyss provade på min D7000. Det går att få till det men det är ganska tidsödande. Dessutom får man inte med hela diat & sv/v negativet. Det positiva är att det ändå är mycket lättare att duplicera digitalt när man kan korrigera direkt. |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 17:46:38
|
quote: Dessutom får man inte med hela diat & sv/v negativet.
Det torde ju bero på att du har en APS-C-kamera medan duplikatorn är gjord för småbild... |
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 18:53:51
|
quote: ...Vad jag läst mig till om skillnaden mellan då båda är att neg tydligen är betydligt sämre för lagring...
Suck... jag skriver ju som en knäppgök också, jag menade DIA och inte NEG. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 19:17:17
|
Jag borde naturligtvis veta vad en APS-C-kamera är men jag vet inte det. När det gäller småbild så har för mig att jag inte fick med hela diat när jag på sin tid duplicerade dia till Ektachrome duplikatfilm. En sak som jag minns är att det inte fanns någon känslighet angiven. |
 |
|
Lindgren

330 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 21:18:28
|
APS-C och en stor mängd sensorer är betydligt mindre än 24*35 (småbild/FX)
 |
Edited by - Lindgren on 2011/07/15 21:20:45 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 23:04:13
|
Så Canon har en större bildplatta än Nikon DX. Jag är annars mycket nöjd med min kamera, men jag är just nu lite sugen på en D700. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 23:34:53
|
Så här i skuggan av prinsessans födelsedag så kan ju denna bild på Uppsala slott som jag brände av idag med min mest urkassa kamera passa.
 |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2011/07/16 : 00:29:17
|
quote: Så Canon har en större bildplatta än Nikon DX.
Nej, det skulle jag inte säga. Det är bara 1D och 1Ds som har det. 1D har det som betecknas APS-H i bilden ovan och 1Ds har småbild ("full frame" i bilden). Övriga Canon har något mindre sensor än Nikons DX-kameror. Den storleken finns också med i bilden. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2011/07/16 : 18:08:13
|
Abstrakt... hmm... konst 
 Mvh Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Topic  |
|