HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Slut på bekymmer med XP!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:36:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så här sriver CH i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57422&whichpage=3 :
quote:
Vidare så har jag delat upp hårddisken i fem partioner, vardera med sin egen Windows-installation..! En Vista och fyra XP Pro..
Skälet till detta är att jag vill ha så "rena" installationer som möjligt. Jag får vid start upp en meny där jag väljer vad jag vill göra..spela musik, se på tv/film, experimentera, kämpa med Vista..varje val har sin egen partion/installation med bara de program jag behöver för uppgiften. Sparar MÅNGA problem..
Och skulle det bli problem, Windows är som bekant inte perfekt, så finns speglingar på alla partioner på servern.
Nu har jag gjort ungefär likadant. Klockrent!!!!
Bara lättnaden jag känner över att inte behöva installera om satellitmottagarkortet igen är värt hur mycket som helst.
Tack CH för all hjälp!!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:47:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om man vill byta aktivitet är det då omstart som gäller ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:01:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:10:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då håller jag kvar vid en separat disk för dom grejerna jag använder

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:34:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kommer ju åt allt vilken jag än startar så sett. Det är bara det att installationerna är optimerade för olika saker. Har haft problem
med att DVBViewer och andra sattellitmottagarprogram funkar dåligt när allt är installerat på samma. Nu funkar det klockrent.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:48:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har man dom problemen så är det en perfekt lösning ! Även om jag har allt uppdelat så "smutsas" Win ner iaf med allt skrafs som ska in i registret bla. Installationen som ligger i nu är snart 3 år gammal o den flyter på som det ska. Uppstaren har alltid varit lite slöare men det beror på Scsi diskarna o att jag har ett separat IDE styrkort för IDE diskarna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:15:12  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
SCSI-diskar i en htpc? För att få RAID eller?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:28:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Min är inte en HTPC utan en "Vanlig" dator, som klarar i stort sätt allt

RAID ställer inte krav på SCSI men personligen litar jag mer på SCSI än IDE. SATA har jag inte mycket att säga om då jag bara har 2 SATA diskar kopplade.

Jag kan köra RAID via mitt SCSI kort, IDE kort o moderkortet. Resterande hårdvara har jag inte i huvudet(sitter på jobb nu) men stöd för dubbla skärmar har jag, P4 på 3 Ghz nånting, 2 Gb internminne, 32 bitars ljudkort, skiftande antal diskar i just nu sitter det 5 st i normalt har jag 6 eller 7. Givetvis sitter det 2 nätdelar i och 4 x-tra fläktar o burken är förvånandsvärt tyst. Jag har jagat eoJeud som en galning o lyckats ganska väl.

Har använt den som HTPC innan förutom jobbedator o allt annat man har en dator till.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:04:36  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Då håller jag kvar vid en separat disk för dom grejerna jag använder

Hur menar du..? Det är ju separata diskar (eller partioner) Bernt och jag använder..?

quote:
Även om jag har allt uppdelat så "smutsas" Win ner iaf med allt skrafs som ska in i registret bla.

Japp, that's my point. Just därför är det bra att ha flera installationer för olika uppgifter.

På HTPC-fronten händer det mycket hela tiden, därför är det bra att kunna, och våga, prova olika codecar och program m.m. utan att sabotera nånting, vilket är mycket lätt gjort . Därav flera installationer plus backuper.
Skulle en av mina XP-installationer börja bråka så är jag igång igen med en restore på 5 minuter, ink. ALLA program jag använder.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:12:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Hur menar du..? Det är ju separata diskar (eller partioner) Bernt och jag använder..?


Disk krasch eller liknande skulle vara direkt förödande för mig. Därav RAID lösningen o att varje disk innehåller enbart en sorts saker. Så istället för att partionera upp en disk så har jag separa fysika diskar istället

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:20:20  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ok, då är jag med.
Jag körde tidigare med tre separata 3,5" s-ata i HTPC'n, men för att få ner ljudnivån till minsta möjliga så byttes de mot en 2,5" i en s.k Vertical Silence-låda. All musik o film ligger numera på en raid5-server i ett annat rum.


Edited by - CH on 2007/04/11 01:21:13
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:29:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Den lösningen du har valt är faktiskt bättre, jag har bara byggt på i efterhand. Jag har delar liggande för att dra igång 2 servrar vilket jag hade innan.

Då hade jag fast Ip o körde Linux på en av burkarna. Där i lade jag brandvägg, mailkonto o allahande program. Sen blev jag lat o slängde in allt i en o samma burk. men Suse paketet ligger kvar o sneglar på mig

*edit*
stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/11 01:32:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000