Author |
Topic |
|
HEGE
Member
753 Posts |
Posted - 2007/04/08 : 18:28:43
|
Jag har haft möjlighet att besöka akktustakki här på forumet under en kväll, mannen bakom MJW Musik hemma.
Hans uppställning bestod av PrimaLuna försteg och monoslutsteg (elektronik han även saluför i Sverige) samt en Copland CDA-823 som signalkälla. Det fanns även en Manticore Mantra plint som dessvärre inte var i bruk.
Huvudattraktionen var dock högtalaren Evelina som nästan var klar. Evelina är medelstor golvare (ca 1 m) och är en vidareutveckling av den spelglada stativaren Doris som jag hade hört tidigare. Själva arbetet bakom Evelina har varit omfattande och akktustakki har även använt sig av en annan konstruktör på konsultbasis. Högtalaren är bestyckad med 4 st Monacor SPH-100 C kolfiberelement och en diskant ifrån samma firma. Själva lådan i sig är väldigt gedigen och byggd runt ett stabiliserat "skelett" i mdf, kan tiläggas att de väger in på hela 30 kg st. Utseendet på högtalaren fick mig att tänka lite på Sonus Faber, högtalarens front och baksida är klädd i skinn och dess sidor och topp är i massiv ask. Jag tyckte detta gav högtalaren ett tämligen elegant intryck.
Det kan tilläggas att de akustiska förutsättningarna inte var optimala, högtalarna var placerade vid var sida om en triangulär utbyggnad som hade sin spets bakom själva stereobänken och mellan högtalarna. Som en följd av detta hade basen tidigare spelat ett spratt i rummet, efter att ha tagit ut den bakåtriktade basporten och fyllt hålet med sockor hade dock akktustakki tillfälligt kommit tillrätta med det.
Ifrån första tonen gick det att höra att Evenlina var en framlyssnad produkt. Musiken återgavs luftigt och lätt med bra driv. Det var aldrig något som stack ut oavsett musikstil (rörens inverkan också?), detta gjorde i vart fall att man ville spela högre och högre, vilket jag tycker får anses som ett bra betyg. Dessvärre gick det inte att spela riktigt så högt som jag hade önskat i och med rummets begränsningar vid lite mer komplex musik. Vid lite glesare vispop och blues gick det dock att dra på ordentligt, minns speciellt nåt livespår med Roffe Wikström som återgavs riktigt bra, närvaron var mycket bra och man kunde nästan känna dofterna och atmosfären från den lilla scenen han spelade på. Gillade även klangbalansen av anläggningen som helhet, trots att drivningen var av rör så spelade det tämligen neutralt och kontrollerat med endast en gnutta rörmagi i mellanregister och diskant..
Jag tror likväl inte att Evelina är något för alla. Basen är rapp och musikalisk, akktustakki är dock själv är ingen basnarkoman så de som vill ha avgrundsdjup bas kanske inte skulle vara helt tillfreds. Evelina anser jag är en musikförmedlare som fungerar på all sorts musik, ljudet som återges blir dock aldrig (fläskigt?!) vilket ibland kan få lite tyngre musik mer intressant. Det hela återges kortfattad luftigt, öppet och homgent utan att man exempelvis får sångaren i knät, aktörerna är istället på behörigt avstånd och väl avvägda.
Det ska hur som helst bli spännande att höra den definitiva Evelina-modellen framöver. Enligt vad jag förstått så ska det bland annat in ett annat filter än det andra ordningens fabriksmonterade dito som sitter där idag.
Edit: stavfel |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
Edited by - HEGE on 2007/04/08 18:34:22 |
|
HEGE
Member
753 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 00:45:57
|
Jag kör väl in lite bilder också, dessvärre gör inte bilderna högtalaren rättvisa på något sätt.
|
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 17:21:11
|
Ja, jag får tacka för besöket och utlåtandet.
Som HEGE säger så är det lite detaljarbete som återstår, bl.a. filtret, som är i stort sett färdigkonstruerat, men inte färdigställt. I övrigt är det lite småjusteringar rent utseendemässigt som skall göras.
Appropå mina hitech strumpor i reflexhålen, så kommer det bli en betydligt elegantare lösning såsmåningom.
I den miljö de är tänkta att verka i, mao i rum större än 25 kvadratmeter, så visar dessa pjäser hur de skall låta och prestera. Vid provlyssningar i rum på drygt 50 kvadrat så är det strumpor ur och håll i hatten som gäller. Till och med basnarkomaner kan känna att det finns något för dem här.
Homogenitet och dynamik har varit ledord i konstruktionsarbetet, liksom ett rappt transientsvar. Ett fläskigt ljud är inte medräknat som en vettig parameter, och att klangbalansen är mycket bra, är tack vare rörmagi, och inte trots..
Visst är det som HEGE säger angående problematisk akustik i det befintliga rummet. Tyvärr är det inget som just nu kan läggas på en priolista. Trist men sant.
Det var ett sant nöje att ha HEGE på besök, och med lite förfriskningar och mycket snack om ditten och datten, så blev det även en hel del musik i alla dess former spelat.
Att det blir en liknande session framöver blev också spikat.
Tack som sagt.
ps.Med all respekt för fotografen så är Evelina bra mycket snyggare i verkligheten. ds. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
|
Topic |
|
|
|