Author |
Topic |
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 22:41:44
|
Men först sätter vi i diskantpanelen.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 22:52:29
|
Lite avtorkning.
Nu uppstår en logisk lucka i berättelsen som jag ber läsarna att ignorera.
Mellanregistret monterat.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
Edited by - cittroman on 2007/04/01 22:53:08 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 23:06:14
|
Allt gummi såsom packningarna till diskantbaffeln, basen samt gummikutsarna som spänner mellanregistret fick ligga okänt antal timmar i flytande parrafin.
Tätningslisten till bas/bottendelen byttes också ut mot fräsch list.
Det var/är ett nöje att skruva i dessa burkar, herr Carlsson visste hur man byggde kvalitetshögtalare.
En lite notis kan sägas om diskanterna och varför dom ej bytts ut. Detta är MT24HC som är en helt OK diskant, det var den tidigare MT20HC som inte lät så värst bra och bör bytas ut vid renovering. För tillfället finns ej ngn ersättare då trotjänaren CT62 ej tillverkas längre men ersättare är på väg.
Om man titta på sista bilden så ser man stagningen inne i lådan och trots endast 12mm materialtjocklek i lådväggarna är den helt stum vid knacktest. Imponerande. |
|
Edited by - cittroman on 2007/04/01 23:15:31 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 23:11:01
|
Jag skulle tro att Herr Carlsson småler lite i sin HiFi himmel just nu.
|
|
Edited by - cittroman on 2007/04/01 23:11:26 |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 08:45:48
|
Carlsson/Sonab högtalare är så j***a fräcka!! Hur låter burkarna nu efter renoveringen? Har hört OA12 och OA14 men aldrig OA116. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 10:04:46
|
quote: Carlsson/Sonab högtalare är så j***a fräcka!!
Håller med.
quote: Hur låter burkarna nu efter renoveringen? Har hört OA12 och OA14 men aldrig OA116
Jag har OA14 själv och dom låter i grund och botten väldigt lika. Är lite kluven just nu vem som låter bäst.
Mellanregistret låter renare i 116 men är mer "på" skulle behövas dämpas lite i mitt rum, men dessa burkar skall inte vara hos mig så slutliga justeringarna får göras i det rum dom skall spela i.
Diskanten dämpade jag till max med tonbyglarna (skall byglas på filtret sedan) för mitt rum slukar bas och balansen lutar åt det ljusa hållet med byglarna i neutralläge.
Basen är som alltid i Carlssons konstruktioner mkt städad, finns det bas i musiken så kommer den ut ur högtalaren också. Första intrycket av en carlsson konstruktion kan te sig basfattigt men den finns kan jag lova. Med tanke på att det är en 6,5" som står för basen är det inget annat än imponerande faktiskt, inga magpumparnivåer men tillräckligt för att dra på smilbanden när basen spelar på.
Drömplaceringen är ett ganska stort rum som man spelar på "bredden" i och högtalarna upptryckta mot väggen brett isär.
Tyvärr har jag inget sådant rum.
|
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 10:19:55
|
Kul att se att man bevarar Svensk hifihistoria |
Edited by - Guru on 2007/04/02 10:20:15 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 17:06:51
|
Stiftelsen Stig Carlsson har sedan en tid utvecklat nya högtalare. Man har granskat allt Carlsson gjort och skrivit, därefter har stiftelsen satt upp ett antal kriterier som måste följas och när produkten är klar granska och testas den ingående innan något får tillåtelse till en första provproduktion. De som garanskar och testar är ett antal för området mycket kända och duktiga personer. Påminner inte så lite om Svenska Akademin....
www.carlssonplanet.com
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 13:40:01
|
Jag fick lite inspiration att fixa till det sista med mina OA14 som jag köpte färdigrenoverade med nya element, kablage och kondensatorer.
Men med CT62 diskanterna bör man även ändra i filtret så nu bytte jag spolen och kondingen till diskanterna för att få rätt delning.
Spolen (original syns på filterbilden) blev 1mH istället för 0,5 och kondingen 4,7 uF istället för 5,6 uF + papper i olja.
|
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 14:04:42
|
Skulle vara kul att lyssna på ett par Carlsson nån gång, jag är väl en av dom få som aldrig hört ett par :) |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 14:23:10
|
En fråga bara..är dessa talare släktt med Kolboxen,eller är det samma? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 17:34:02
|
Detta är kolboxen.
Du tänker nog på en OA5 som måste vara den högtalare som funnits i flest hem någonsin. Så här ser den ut.
Bas/mellanreg är en 8" philips 9710 och fyrakondiskanter riktade mot varandra i en cirkel.
|
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 17:40:07
|
Den första är en kanon.. Den andra har jag lyssnat på när jag var yngre än tonåring. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 18:22:43
|
quote: Skulle vara kul att lyssna på ett par Carlsson nån gång, jag är väl en av dom få som aldrig hört ett par :)
Går väl att lösa på ngt sätt. |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 19:29:59
|
Så här glad blir man när man lyssnar till en Carlssonskapelse för första gången.
Först lite fundersam "hmmmm vad är detta?" sedan " Ganska trevligt faktiskt" efter ett tag så "Jäklar vad det svänger" sedan "Fasen va kul!" plötsligt händer det! "Vart sjutton kom den basen ifrån" efter man passerat alla faser så slutar det med "Vilken supercool sak denna är."
Sen att man kan ligga, sitta, stå på händer eller hänga i gardinen och ändå hamna i "sweetspot" är ngt man får med på köpet.
|
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 15:41:22
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Skulle vara kul att lyssna på ett par Carlsson nån gång, jag är väl en av dom få som aldrig hört ett par :) -------------------------------------------------------------------------------- Går väl att lösa på ngt sätt.
Låter trevligt, ska nog ta en tur upp till Söderhamn nån gång och kika på bla. F15 där jag gjorde lumpen en gång i tiden :) |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 16:24:18
|
quote: man kan ligga, sitta, stå på händer eller hänga i gardinen och ändå hamna i "sweetspot"
|
Min anläggningstråd |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 00:14:58
|
quote: Låter trevligt, ska nog ta en tur upp till Söderhamn nån gång och kika på bla. F15 där jag gjorde lumpen en gång i tiden :)
Har du tur "kanske" du får lyssna på Carlsson då.
guy gadbois: Låg i soffan idag och lyssnade på Miles Davis genom OA 14 med huvudet i höjd med högra högtalaren och det låter ändå fantastiskt, "sweetspot" existerar ej däremot "sweetblobb" |
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 00:33:01
|
Har nog faktiskt aldrig hört ett par carlsson högtalare heller vad jag minns... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 10:50:20
|
quote: Har nog faktiskt aldrig hört ett par carlsson högtalare heller vad jag minns
Dom har en lite speciell karaktär, en skön sådan. Dom finns bara där, man sitter inte och lyssnar på detaljer bara helheten. Defenitivt inga imponatorburkar. |
|
|
|
Topic |
|