HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB3 tappar servern
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  13:50:35  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Kan inte fatta vaför detta händer, kanske ett par gånger på en kväll. Det blir svart på SB3:an och när man trycker på nån knapp står det: Connecting to slimserver, eller nåt. Efter en lite stund med div knapptryckningar startar den som den ska igen.

Vad kan detta bero på? Datorn är en i-book som trådlöst ansluten.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:21:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Dåliga sändningsförhållanden?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:28:32  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Jag tror det står 71% på den parmetern, det borde väl räcka? Vad har ni för sändningprocent?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/20 :  15:55:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Samma problem här faktiskt. Måtte vara mjukvaran.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:11:24  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Kan det vara datorn som har gått i sparläge och behöver väckas ? Det händer ju med bärbara ibland ...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:12:20  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
MullBenkt: Kör du också med Mac?
quote:
Samma problem här faktiskt. Måtte vara mjukvaran.
En bug?

Fler som har detta problem?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:19:03  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Kan det vara datorn som har gått i sparläge och behöver väckas ? Det händer ju med bärbara ibland ...
Kanske, men man spelar ju musik från den så man tycker att den borde hålla sig vaken?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:18:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nej, jag använder PC.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:26:07  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Vet inte hur mac'ar betersig men min windows laptop stänger ner sig fast jag har nätverks anslutningar igång.

Du kan ju tex. prova att ställa ner standby tiden till 1 minut och kolla om SBn tappar kontakten.

Jag har inte problemet men jag kör en stationär linux burk enbart för slimservern.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:08:41  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Bra idè Peg!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:32:46  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Vet inte hur mac'ar betersig men min windows laptop stänger ner sig fast jag har nätverks anslutningar igång.

Du kan ju tex. prova att ställa ner standby tiden till 1 minut och kolla om SBn tappar kontakten.

Jag har inte problemet men jag kör en stationär linux burk enbart för slimservern.
Verkar inte vara det heller, den fortsätter att lira fast datorn gått i vila...

Kanske är en bug, ändå?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/20 :  23:27:41  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Kan säkert va en bug.

Fast att datorn går i vila visar ju att den ummm faktiskt går i vila fast du spelar och därmed kommer det bli stopp när SBn får slut på buffern efter nån minut eller så.
När det väl blir stopp kommer SBn inse att servern inte svarar längre, starta om sig och försöka väcka datorn med en wake-on-lan signal innan den försöker ansluta till servern med "connecting to slimserver...".
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/21 :  09:34:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Samma hände mig, men det visade sig vara routern i det trådlösa nätverket som inte fixade biffen! När jag avlastade routern med fast uppkoppling till datorn (men trådlöst till SB) så har jag inte haft några avbrott.

Artphotography
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:25:02  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Samma hände mig, men det visade sig vara routern i det trådlösa nätverket som inte fixade biffen! När jag avlastade routern med fast uppkoppling till datorn (men trådlöst till SB) så har jag inte haft några avbrott.
Där ser man! Ja har fått intrycket att min Airport är väldigt pålitlig, men man vet ju aldrig.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:34:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det hör dessutom till saken att SB mottagningen är betydligt känsligare än datorns mottagning hos mig, dvs jag hade inga problem med nerkopplat bredband på datorn men SB la av. Nu när routern bara skickar signaler till SB och ingen annanstans så är den igång 100%.

Artphotography
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  11:53:42  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Synd att det ska vara så. Den är ju ändå tänkt att kunna ersätta en cdspelare. Om jag inte får ordning på detta, utan att köpa ytterligare en router, så tycker jag att SB3 hamnar under kategorin: "Inte så pålitlig signalkälla". Vem skulle stå ut med en cdspelare som la av ibland?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:24:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag kommer att dra tråd, det klart enklaste!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:36:17  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Jag kommer att dra tråd, det klart enklaste!
Eller så kör man helt enkelt vinyl istället

Har läst att mång har problem med det också. (med sladd alltså)

Edited by - ljud on 2007/03/21 12:36:55
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:39:01  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Squeezeboxen i sig är inte opålitlig, däremot finns det säkert en massa sätt som man inte ska göra på när man fixar SlimServern och överföringen därifrån till Squeezeboxen. Squeezebox är självklart lite krångligare än en CD-spelare, men svårt och opålitligt skulle jag aldrig kalla det. Min har funkat problemfritt från dag ett.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  14:01:48  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Ja, den kräver ganska stora kunskaper för att räknas som pålitlig, än så länge, det är ju en ganska ny produkt. Jag är fortfarnade väldigt nöjd med den, men jag väntar med att kasta ut cd:n. Har kollat en del på slimDforum och ej hittat nån förklaring till mitt problem.
jag tror säkert att kag gör nåt fel, men att förstå vad det kan vara behövs bättre kunskaper än vad jag besitter.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:04:36  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Här är några länkar som kanske kan hjälpa mig och andra:

http://wiki.slimdevices.com/index.cg...emsSecondGuide
http://wiki.slimdevices.com/index.cg...formanceIssues
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:20:29  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Va bra fast synd att forumet åt upp dem :)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:54:34  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?NetworkProblemsSecondGuide
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?DiagnosingPerformanceIssues

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:44:59  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Bra att Ayn trollade med länkarna! Dom verkar klart nyttiga.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/22 :  00:15:41  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Kör med Mac och Airport utan problem.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:13:05  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Skönt att veta att det funkar för någon. Gjorde nätverks test igår, men det var svårt att tolka dess resultat. Dessutom flyttade jag Airorten lite närmre för ökan signal styrka, men nej. Det blev en sån där märklig dropout iaf.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000