HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Marantz sr-7500 subutgång??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parry
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:21:57  Show Profile Send Parry a Private Message  Reply
Hej

Lyckas inte läsa mig till hur man ska få igång subbasutgången samtidgt som man kör pure direct inställning för renare ljud!???

Tydligen går de ju ej men gäller detta bara Marantz stärkare eller är det alltid så här konstruerat...

Borde ju kunna få ut signalen trots att de ej går via några delningsfilter??

/Fundersam som läst instr boken många många gånger...

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:05:33  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Pre out, kanske?
Go to Top of Page

Parry
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:57:13  Show Profile Send Parry a Private Message  Reply
Men den är inte volymstyrd eller???
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/18 :  22:15:04  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Du kan tyvärr inte använda subwoofern på sr-7500 när du kör i pure direct.

Otroligt irriterande faktiskt, hade själv den receivern förut och det störde mig otroligt mycket.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/18 :  22:55:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag undrar vilka stärkare som erbjuder Sub-ut i kombination med Pure Direct?
Jag har både Sony och Yamaha, ingen va dem har det.
Hembio-stärkare delar ju normalt av Sub i digital-domänen och Pure Direct är tänkt som en ren analog historia, har jag för mig!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/19 :  06:21:47  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Denon avr-3805 fungerar det på iaf.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/19 :  09:26:26  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Men den är inte volymstyrd eller???
Nej, om du menar en sep volym för just subben, så har den nog inte det, volymen får man då sköta på subben.
Är inte just pure direct en funktion som förbikopplar all DSP hantering?
Go to Top of Page

Parry
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/19 :  15:10:48  Show Profile Send Parry a Private Message  Reply
Är som jag misstänkte då, de är u rikigt irriterande då det är så mcyket renare ljud i Pure Direct funktionen men djupet försvinner ju och då måste man komplettera med suben, det var ju inge roligt men då har jag ju svar på min fråga iallafall...

Då får man köra i Stereo läge och försöka få rent ljud ändå med subben igång...

Pär
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/19 :  15:33:36  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Har inte subben nåt internt LP filter?
quote:
Men den är inte volymstyrd eller???
Alltså, Pre Out är ju självklart efter den "vanliga" volymkontrollen. Så den ÄR volymstyrd i den bemärkelsen.

Edited by - ljud on 2007/03/19 15:36:14
Go to Top of Page

Parry
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:00:22  Show Profile Send Parry a Private Message  Reply
ok så den är volymstyrd då menar du, givetvis bara att prova men jag har den inte här just nu....

Så du menar att den höjs om jag höjer volymen men den släpar lite i volym elr??

Kanske fattar lite trögt men hoppas du vill svara ändå ;-)
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:16:43  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
men den släpar lite i volym elr??
Det där fattade inte jag?? Pre Out används för att tex koppla på ett ext slusteg som i sin tur man ansluter högtalare till, så, JA volymratten reglerar även subben om den får signal från pre out. Men det är en fullrangesignal så den behöver filtreras, förslagsvis med subbens interna filter.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:29:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Denon avr-3805 fungerar det på iaf.


På vilket sätt? Jag blir lite nyfiken.

Kan man ställa in delningsfrekvens mellan Sub och Frontar ? Eller matas signal ut till SUB som extrasignal och är den LP-delad?

Fast detklart "Pure Direct" är kanske inte samma sak som "Analog Direct" ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Parry
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:15:40  Show Profile Send Parry a Private Message  Reply
Ok jag trodde den gick på någon standard volym typ input volymen ifrån cd#180;n elr så dvs att den alltid var samma oavsett hur högt du spelar...

Japp då får man ha aktivt filter i baslådan istället....

Tack ska ni ha
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000