HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur koppla rätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:29:07  Show Profile Send hohho a Private Message
Hej,

Bygger mina första slutsteg, det är i kit form från G.Randy Slone OPTI-MOS 200Watt 8ohm rms.

Trafon
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021854.htm&lang=se

Och har lite bryderi med hur jag skall koppla transformatorn så att jag får ut +- 42 volt.

Jag har en likriktar brygga och fyra kondingar på 90Volt 2200uF.

Starkström är inte något jag vill leka med för mycket så jag hoppas någon här kan hjälpa mig koppla rätt.

Sockor gillar jag på avigan.

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:00:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Såhär gör du:

Grön och blå hamnar på likriktarens ~pinnar.

Kondingarna sätter du så här:
+ +
- -
+ +
- -
(förstår du hur jag menar?)
De fyra mittersta polerna kopplas samman med varandra, samt med röd och brun sekundär. Denna punkt kommer nu att bli nolla, då kondensatorerna blir en kapacitiv spänningsdelare.

(Och sekundärerna utgör en induktiv spänningsdelare? Svara gärna, ni som kan det här bättre än jag)

Plus från likriktarbryggan går till de lediga pluspolerna i kondensatorbanken och minus till de lediga minuspolerna. Men du kommer inte att få ut +/- 42 volt efter likriktning. Du kommer få ut roten ur två gånger 84 volt. Alltså 1,4142 * 84 = 118,79. I verkligheten är allt mellan 115 och 120 helt acceptabelt. När du sedan plockar spänningen efter kondensatorbanken så kommer du ha ca 60v mellan plus och noll, och -60v mellan noll och minus.

Jag rekommenderar att du läser på lite mer.
Kolla t ex:
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html (Klassikern!)

edit: rättade till en siffra som inte stämde

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/03/15 16:19:11
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:45:51  Show Profile Send hohho a Private Message
Tack för svaret, och länkarna.

Jag tror jag förstår, har jag fel trafo då jag ville ha ut +-45 volt till stegen, och inte +-60 volt, eller är det bara så obelastat?

Skulle en trafo med sekundära 2x30 volt ge mig +-42volt?

Tack på förhand.

Sockor gillar jag på avigan.

Edited by - hohho on 2007/03/15 14:55:12
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:58:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Man tappar någon/några volt i kondingarna efter likriktningen, men samtidigt så får du nog ut några Volt extra då spänningen i eluttaget ligger närmare 240 än 230V på de flesta ställen i sverige.

För att vara på den säkra sidan kan du köpa 2 X 33V och koppla ett par effektmotstånd i serie.

Lämpligtvis så här: Likriktare - Konding - Motstånd 220 Ohm/Några watt - Konding.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:23:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle väl inte påstå att man tappar spänning på kondingarna utan snarare i dioderna/likriktaren...
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:42:09  Show Profile Send hohho a Private Message
Var kan man hitta en sådan ringtrafo?

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:03:12  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://www.electrokit.se/ har 750VA 0ch 1000VA på 2 X 30V

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:03:12  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
kit form från G.Randy Slone OPTI-MOS

Spännade !
Har läst Randys böcker, som kan rekomenderas !
http://www.zusaudio.com/technology/randyslone.htm
Trevlig prick att prata med också !
Generellt har Randy mycket jordnära uppfattning om hifi-konstruktion med mycket sunt förnuft.
Inget hausande av exotiska komponenter, klass-a OP-steg, eller rör utan en sund inställning till att en genomtänkt elektrisk konstruktion är det viktiga för att lyckas.
Har man ingen hifibok i bokhyllan rekomenderar jag Randys senaste bok "the audiophile´s project sourcebook". En bred, basic (transistor) hifibok där konstuktionen bakom OPTI-MOS beskrivs i lätta termer.
Ingen tung teori, eller mattematik, utan bara enkla kretsbeskrivningar.
Boken beskriver flera mycket enkla förstärkarsteg (samt kortlayout) för att till sist beskriva OPTI-MOS steget som "top of the line"
(kallas ej "OPTI-MOS" i boken utan "6.21" har jag för mig)
OPTI-MOS steget har Randys sk. "soft-klipping" krets vilken undviker transistorns abrupta klippning när transienterna slår i taket
Vill gärna läsa om dina synpunkter om steget när det spelar hohho
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/16 :  08:36:51  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
pix! Kolla tiden på våra senaste poster!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000