Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 14:32:49
|
Ett imponerande jobb!
I mina ögon vore det ju väldigt intressant att se teorier och beräkningar på något liknande som når ner till 80 hz.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 16:11:33
|
Håller med! Det blir extremt spännade att höra vad första byggaren säger om ljudet! Det kanske blir halshuggning på stående fot....
|
|
|
Lassel
Member
90 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 18:43:57
|
linnar har du inte hoppat över en nummer eller har jag missat forumhorn-1?
Tänker nog testa bygga både forumhorn-2 och -3 men just nu hinner jag inte med det men kommer nog få lucka i mitt arbete någongång oxå!
Lasse |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 20:22:34
|
quote: Nu fick jag till det med Jordan JX92S !
Intressant, har varit intresserad av att bygga något med JX92 en längre tid, verkar vara ett mycket bra element!
Hmmm... |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 20:51:59
|
Här dryftas mellanregisterhorn, ser jag till min oförställda glädje.
Jag har länge funderat på vad jag ska ha ovanför mina K25:or, ca 300 Hz. Ett alternativ som tilltalar mig är ett svarvat Tractrix-horn. I massiv alm blir det outhärdligt snyggt . Det blir dock stort och antagligen svårt att få bra gjort. Jag vacklar lite.
Linnars simulerande i registret verkar spännande. Men jag funderar över frekvensomfånget. Rod Elliott på ESP menar att man ska undvika att dela mellan 300 och 3600 Hz, eftersom bl a den mänskliga röstens omfång ligger här. Läs här: http://sound.westhost.com/bi-amp2.htm#freq_sel
Någon som känner sig manad att utveckla detta?
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 22:17:28
|
"undvika att dela mellan 300 och 3600 Hz"
Jag har alltid försökt hålla mig till ovanstående. Men de gånger jag inte gjort det har resultatet ändå smygit förbi utan någon dramatik. Dvs jag hörde aldrig någon försämring.
När jag får tid skall jag jobba lite med ett mellanregisterhornen. Problemet med de alldeles utmärkta Jordan JX92S är att membranvikten är för hög för högre frekvenser. Den är även för hög för Bl-faktorn. Dvs motorn får konka runt med mycket last. Men vi får se om det går att lösa.
Just nu pågår begravningsförberedelser (min mor har gått bort) så det tar någon vecka till.
|
Edited by - linnar on 2007/03/13 22:20:14 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 22:23:08
|
Oj, jag glömde en sak!
ForumHorn-1 var det någon som frågade om. Detta horn är det största av de tre. Den är på 4m3 och går ner till 20hz med ett 4tumselelment.
Denna konstruktion ligger på is för närvarande.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 10:50:20
|
Jag har missat en sak för mellanregisterhornet! Jag skrev: "Nu fick jag till det med Jordan JX92S !"
Jag upptäckte inte att membranet fått för lite vikt. Därmed är jag tillbaka på ruta ett.
Membranet på JX92S är helt enkelt för tungt i gämförelse med Bl-faktorn. I databladet står det att membranet väger 7gram. Matematiskt framräknat borde det väga 4,86gram.
För att nå upp till 4khz bör membranet väga under 1gram helst närmare 0,5 gram.
|
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 22:12:09
|
"Men de gånger jag inte gjort det har resultatet ändå smygit förbi utan någon dramatik. Dvs jag hörde aldrig någon försämring."
Som så ofta är fallet, eller hur..?
Vilken horntyp skulle funka bäst mellan 300 - 3600 Hz om man nu skulle framhärda? Till K25-ritningen finns ett förslag på ett mellanregisterhorn från ca 300 Hz, men där föreslår man att skära det redan vid ca 1000 Hz...
Ledsamt med din mor... deltagande tankar från mig.
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 22:27:27
|
"Ledsamt med din mor... deltagande tankar från mig." Tack för omtanken! Det värmer!
"Vilken horntyp skulle funka bäst mellan 300 - 3600 Hz" Problemet jag upptäckt (har aldrig trixat med mellanregisterhorn) är att de blir väldigt smalbandiga vid så låga frekvenser och med rimlig hornlängd. Jag tycker inte det är någon idé att bygga ett horn på 1,8 meter för mellanregistret. Den går inte heller att veckas om den skall jobba upp till ex.vis 4khz.
Jag kan få till det om den rörliga massan ligger under 1gram för en 5 tummare helst närmare 0,5 gram. Membranytan får inte heller vara för liten för då blir verkningsgraden allt för låg i ett horn med längden 30-40cm. De element som kan platsa ligger i ett prisegment som förtar lite av idén med ForumHorn. Jag vill alltså att det skall finnas et billigt lättåtkommligt "instegs"-element för att det skall vara en idé.
Data bör se ut så här:
70-100cm2 membranyta Max 1gram rörlig massa Bl minst 4 helst 5 Finns i Sverige Pris under tusingen.
Kan man hitta ett element som uppfyller ovanstående skall jag sätta igång mitt CadProgram som lystrar till namnet "Paint" .
(orkar inte kolla efter felstavningar, trött...) |
Edited by - linnar on 2007/03/14 22:29:19 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 22:33:24
|
En liten notering innan jag kryper ner i sängen. Denna tråd har i skrivande stund haft ca 1300 besök på 3 dagar. Genom att kolla andra trådar ser jag att det tar allt från 1 - 6månader att komma upp i de siffrorna. Det tar jag som intäckt på att horn är något vi är svältfödda på.
Horn åt folket!!
Jag har påbörjat ett särskilt horn åt folket. Det har fått arbetsnamnet FolkHorn...
Skall bli lättbyggt, med betoning på "lätt". Skall vara billigt att bygga, med betoning på "billigt". Skall gå att köra med billiga element, med betoning på "billiga". Skall inte låta billigt, med betoning på "inte"!.
Lagom kaxigt eller?
|
Edited by - linnar on 2007/03/14 22:39:16 |
|
|
Topic |
|