HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 WAV filer till försteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/04 :  17:38:30  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


Om man har musikfiler i en kompetent snabb dator i formatet WAV och har ett bra ljudkort (Terrratec) i datorn--hur får man då bäst in detta i en tvåkanalförstärkare?

I ett flerkanalsförsteg?

--Om man använder en sådan här manick DiVico Twix och har WAV-filer på hårddisken i den--blir det då bättre resultat om man kopplar in Twixen via datorns ljudkort än om man kopplar den digitalt till en DAC?

Tacksam för alla svar!

--Med ovanstående prylar tillgängliga--har jag något att vinna på att skaffa en Squeesebox? Jag rippar enbart CD-skivor--tar aldrig musiken från internet!

Zory
Polen

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:48:20  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Har Twix:en verkligen möjlighet att spela wav? De modeller jag sett har specat en hel del andra format men aldrig wav.

Vill du ha riktigt bra ljud tycker jag du skall satsa på en extern DAC, eftersom det är så mycket störningar i datorn som påverkar ljudkortets d/a-omvandling.

Kör själv Dator --USB--> HagUSB --S/PDIF--> DAC och det är både smidigt och låter bra. Squeezeboxen med eller utan extern DAC är ju också ett smidigt alternativ om man gillar gränssnittet.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/06 :  07:38:03  Show Profile  Reply
Squeezeboxen är ju det överlägset bästa alternativet, ditt ljudkort på andra plats pga det krångliga handhavandet med att lyssna på musik, tvix på sista plats pga att den är kass på att hantera musik, den tar flac och alla format men gränsnittet är värdelöst.

Jag har en Tvix till film, där är det en suverän produkt. Musik NEJ

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000