HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Westone UM2 - rekommenderas!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/03 :  02:33:38  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Tjenare,

Jag beställde igår ett par Westone UM2 för att få en vettig in ear monitor att ha till min ipod.
Jag har tidigare testat lillebror UM1 och gillade dem skarpt varpå jag lite på vinst eller förlust beställde storebror.

Är det någon här som har provat och har åsikter eller tyckanden?




Inom ett par dagar hoppas jag kunna återkomma med recension av dessa.

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2007/03/22 18:52:47

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:26:21  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
UM2:orna verkar helintressanta tycker jag. Deras kabel skall ja vara så gott som "mikrofoni-resistent"...

Ser fram emot en recension, Tux...

PS. Skulle inte du bara köpa gitarrer????
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/07 :  00:17:48  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Räcker det inte med 3 nya gitarrer? (visserligen en till lillebror, men ändå)

Fick nyss ett mail som sade:

Delivered MCALLEN TX 78501 03/06/07 10:36am

Så imorgon lär jag kunna ge ett första uttalande om dem.

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/07 :  10:37:35  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
En på component.se köpte för ett par veckor sedan, men har inte kommit med någon ingående recension. Kommer kanske här före...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:00:49  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Efter ett par låtar kommer nu en första liten recension.

Efter att ha konstaterat att de korta plupparna var just korta och monterat på de långa skummbitarna monterades det hela i huvudet.

Neutralt var första tanken när jag hörde lurarna. Även UM1 är nyktra i sitt tonala spektra var dessa minst lika trevliga och de verkar även sakna mellanregisterhöjningen som UM1 har.

Hittills en kanonlur.
Sen hade den även en bra omvärldsdämpande funktion som gjorde att jag inte hörde när kollegorna väsnades.

Jag lär återkomma med mera info senare...

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:15:41  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
...monterades det hela i huvudet


Är det en extremare variant av "in-ear"

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/07 :  19:37:23  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
"In Head Monitor" = IHM.....
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:52:44  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Ordmärkare!!!
Hela skapelsen sitter ju i ytterörat som är en del av huvudet... Alltså är det fullt logiskt.

Bilresan till jobbet imorses var väldigt bahaglig då jag slapp höra det mesta av det skrammel, otyg och den stora virveln i bensintanken som i vanliga fall väsnas i toytoyen.
Batteritiden på ipod:en lät också bli klart bättre då man dels har runt 20dB dämpning av kringljud samt att man har en effektivitet på 119dB. Detta innebär att man mestadels klarar sig på nedersta kvarten av volymskalan.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:12:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Ja, dämpningen av kringljud gör väl också att man klarar sig med lägre "effektiv volym" (eller vad man ska kalla det, ljudtrycket inne i hörselgången kanske) och då minskar möjliga skadeverkningar pga hörlurslyssnande på hög volym.

Dämpar UM1 lika bra? Några andra väsentliga skilnader, förutom att UM1 förhöjer mellanegistret?
Funderar på att nöja mig med UM1, lyssnar ändå inte så väldigt ofta (för kort restid till jobbet...)

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:12:57  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
UM1 skall dämpa lika mycket iom att det är "samma" tekniska lösning.

En av orsakerna till att jag köpte um2:or istället för 1:or var ju att jag är på rätt sida pölen för att slippa dyra tullkostnader. (och för att jag kunde... )
Gissningen säger att man gott kan leva lycklig med ett par UM1.
Min kollega som har um1 sade också häromdagen att de plattades till efter inspelning och den lilla höjningen av mellanregistret dämpades.

Earphonesolutions.com har min rekommendation om du är i köpartagen.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:04:24  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Förutom att UM2 har högre känslighet är ju det man märker mest i specarna att UM1 går ner till 40Hz och UM2 till 20Hz. Märker man det tydligt vid musiklyssnande?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/22 :  18:52:02  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Om någon av dem går så djupt med nivå är väl tveksamt.
Skillnaden i känslighet är i praktiken ganska obetydlig, men känsliga är bägge 2.

Jag har idag en klart bättre batteritid på ipoden eftersom jag inte behöver dra på något nämnvärt i volym.


Numera är lurarna också mera inspelade och jag gillar dem verkligen.
Diskanten är mjuk och fin utan att vara beslöjad.
Min kommande hemresa kommer att vara en musikalisk fröjd med dessa.

Mvh Pontus


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/24 :  10:15:50  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Tux> Gillar du UM2, testa då Shure E500 när du har tänkt att uppgradera

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000