HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken är skillnaden i upplösning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2007/02/21 :  22:21:40  Show Profile Send jojje a Private Message  Reply
Hej undrar om någon kan förklara skillnaden i upplösning 1080I-1080P.

Ursäkta om frågan är för ''simpel'', men frågar man inte får man inga svar .

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/22 :  00:23:44  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
I står för interlace och innebär att man skickar bilder som växlar mellan bara de udda och jämna linjerna i bilden.
Det är en styggelse som infördes för vanlig TV för att få högre upplevd upplösning (skärpa) utan att behöva mer bandbredd någon gång straxt efter andra världskriget eller så.

I dagens digitala format är det helt vansinnigt att köra interlace eftersom de formaten redan innehåller otroligt mycket effektivare komprimeringsmetoder för att spara bandbredd. Det går inte rent fysiskt att visa interlaced på plasma eller lcd skärmar och inte heller 100hz TV fungerar egentligen med vanligt interlace'at material. För att fixa till det hela har man fått ösa i signal processorer som försöker lösa problemen med att sätta ihop 2 bilder till en fast innehållet ändrat sig mellan bildhalvorna.

P står för progressive och innebär att hela bilden skickas i ett svep.

Analoga TV sändningar är i interlace (576i).
DVD Filmer är oftast i progressive (576p).
DVD tv serier är oftast i interlace (576i).
Blueray och HD-DVD kör vad jag vet progressive (1080P) för filmerna.
Go to Top of Page

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:15:49  Show Profile Send jojje a Private Message  Reply
Aha nu tror jag att jag förstår .

Tackar för bra info .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000