HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hur koppla hörlurs-förstärkare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:05:08  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
Jag sitter med en Thule IA60 som förstås inte har hörlurs-utgång alls.
Så jag har funderingar på att skaffa en separat hörlurs-förstärkare.
Men just nu har jag ingen koll på hur jag ska koppla in den i mitt system.

Thulen använder jag som integrerad stärkare vid musiklyssning från cd, iPod och vinyl, och vid bio-ljud används en Yamaha A-1 med Thulen som stereo-steg, alltså är mina main-in/pre-out upptagna.
Min tape in o ut är upptagna av rumskorrigerings-dosan för högtaleriet Canton RC-L.

Flera olika hörlursförstärkare har ju både in och ut och man kan då placera den mellan cd-spelare och Thulen, men då kan jag ju inte lyssna på till exempel vinyl eller iPod i hörlurarna.

Så... hur ska jag koppla in en hörlursförstärkare i mitt system?


www.scaar.net

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:15:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kan lika gärna koppla den mellan en pre-out och vad du nu vill koppla efter. Blir så vitt jag ser det samma sak som att köra det innan slutsteget.


Btw.. Hemsk footer / signatur du har.
Läs reglerna på ämnet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:29:28  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
...mellan pre-out och vad?
Jag vill kunna lyssna på alla mina källor i hörlurar, och min pre-out/main-in är upptagen, som jag skrev.

www.scaar.net
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:19:15  Show Profile Send HOST a Private Message  Reply
Det var längesedan som jag köpte en men;
det finns/fanns små kopplingsdosor för hörlurar som sätts mellan slutsteget och högtalarna. Via en omkopplare på dosan så kan man välja om man vill lyssna på högtalare ELLER hörlurar.

Jag har ej sett var det finns sådana dosor men skall hålla ögonen öppna. Kolla i standarduppslagsverken; C.Ohlson, Kjell & Co samt Conrad och Elfa.

HOST

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:36:07  Show Profile Send HOST a Private Message  Reply
Hittade något som kallas för RCA-växel i C. Ohlsons katalog, sidan 25.
Kan de va någe?


Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/16 :  22:55:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
På någon utgång (inte högtalarutgången) på din förstärkare sätter du hörlursstärkaren på dess ingång (normalt sett från cdn), och på hörlursförstärkarens utgång (som man normalt sett kör vidare till försteg).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/17 :  08:00:21  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
På min förstärkare finns inga utgångar alls(mer än högtalar förstås). Därför har jag splitkontakter (1 hane, 2 honor) på alla signalkällor. Kontakterna(guldpläterade) köpte jag på Hifikit tror jag. Eftersom det bara finns en ingång på min hörlursförstärkare har jag en passiv signalväljare(glömt vad det kallas men köpt på NetonNet) med 5 ingångar och en utgång till hörlursförstärkaren. Lite bökigt med alla kablar men det fungerar bra! Slipper knäppa på "huvudförstärkaren" om jag bara skall lyssna med lurar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/02/17 :  12:37:33  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
vemsom:
Kan du förklara det där på ett enklare sätt? Fick svårt att få ihop hur du menar exakt.


www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2007/02/17 12:38:33
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:28:40  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jo om jag tar CDn t.ex. så på utgången från cdspelaren har jag satt en splitkontakt så att en kabel går till den stora förstärkaren och en kabel går till hörlursförstärkaren(mellan förstärkarna har jag ingen kontakt alls) Så om jag skall lyssna på CD på hörlurar så knäpper jag bara på CDspelaren och hörlursförstärkaren. Likadant har jag kopplat från RIAAt på min vinylspelare och från min radio. På min hörlursförstärkare har jag bara en ingång så därför har jag skaffat en grej med fyra RCAingångar och en utgång(till hlförstärkaren) på den här grejen finns en omkopplare så jag väljer vilken vad jag skall lyssna på. Men den stora förstärkaren behöver jag inte röra då. Hmmm är kanske dålig på att förklara... Det är egentligen ganska enkelt när man ser det. Problemen är att man får skaffa extra signalkablar och sen vet jag inte hur ljudet påverkas av splitkontakterna. Men jag tycker det låter bra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:16:39  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
Tack Eref!
Men ditt inlägg förstod jag, det var vemsom's inlägg jag hade lite svårt att få ihop...

www.scaar.net
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:18:06  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Nu är jag inne sent och skriver i den här tråden.
Du vill förståss gärna kunna lyssna på alla dina källor, men signalen till hörlursförstärkaren bör vara linjesignal och innan rumskorrigeringen.
Dvs du vill koppla tape-out innan den går till ditt rumskorrigeringsfilter till hörlursförstärkaren.

Antingen kopplar du med en splitter-kabel på tape-out eller så skaffar du en hörlursförstärkare som har både in och utgång så att du kan koppla in den innan rumskorrigeringsfiltret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000