HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Plugins till Winamp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:27:40  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag satt och sökte lite i gamla trådar och hittade en mycket intressant tråd som handlade om att om man kör sin musik genom datorn (som jag gör) så förstör Windows signalen lite. Jag kunde inte posta i samma tråd igen eftersom den var låst.
Det skulle alltså finnas plugins till Winamp (Asio eller kernel tror jag de hette)som förbigår windows och detta låter ju mycket intressant!
Jag kollade lite på Winamps hemsida men kunde inte hitta mycket som sa mig något, så jag frågar här först, om det först och främst ÄR så att windows förstör signalen som jag uppfattade det och isåfall vilken plugin jag ska ha för att förbigå det och till sist var jag kan hitta den!

Jag har ett Creative Xfi ljudkort och använder senaste winampversionen.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:49:43  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag tog oxå en titt på Foobar men kunde inte hitta någon inställning där som hette kernel eller Asio...? Jag kanske inte söker på sätt ställe, eller vet vad jag ska söka efter rättare sagt...

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:12:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fortsattning pa denna traden onskas...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:35:31  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Komponenter för ASIO och kernel streaming till Foobar kan laddas ner här: http://www.foobar2000.org/components/index.html

Är ganska säker på att det finns till Winamp också.

Dessutom beöver man ASIO-drivrutiner till sitt ljudkort, om det finns, eller ASIO4ALL som funkar till de flesta ljudkort. http://www.asio4all.com/

Kör själv Foobar med ASIO4ALL och det funkar bra.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:02:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://forums.winamp.com/showthread.php?threadid=155091
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=1a12c1c6052ab9524f79f0f787ab646d&act=portal
Säger dom"it s a placebo effekt!"Har just inte hört någon skillnad,men det känns bättre när windows mixer är bypassad.Tala gärna om vad ni kommer fram till.
Edit:varför går det inte att skriva it s på riktigt sätt? Det blir it#180;s.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/14 13:04:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:33:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
It's
It#180;s

Det går att skriva it's om man använder korrekt tecken... Apostrof är rätt och accent är fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:39:19  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Marc: Behöver man alltså BÅDE kernel-drivers och Asio för att det ska fungera eller bara en av dem?

Ryssen: tack för länken men det verkar inte finnas kerneldrivisar till Winamp där... Synd för jag gillar winamps gränssnitt bättre än Foobar och vill gärna fortsätta använda Winamp.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2007/02/14 14:23:44
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/14 :  14:33:13  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Bogus, du behöver två grejer:

1. ASIO4ALL eller annan driver som jobbar mot ljudkortet
2. En komponent som gör att musikprogrammet (t.ex. Foobar) kan jobba med ASIO output.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/14 :  14:34:15  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Oj, jag blev visst precis uppgraderad till två stjärnor!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/14 :  16:38:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ojdå,bortagen men..http://www.stevemonks.com/ksplugin/ prova den.
quote:
Det går att skriva it's om man använder korrekt tecken... Apostrof är rätt och accent är fel.

Okej,ska prova nästa gång.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:31:46  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack alla! Ska prova direkt! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:12:32  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
OJ!

Efter en första lyssning så kan jag säga att det märks skillnad... inte jättemycket direkt men det är lite renare i röster och på något sätt känns det som om det inte distar längre på lite högre nivåer! =) Skitbra!
Nu har jag inte ens mitt vanliga försteg i stereon utan ett Nad C160! Ska bli riktigt intressant att få tillbaka sitt Thuleförsteg och sätta in och lyssna! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:15:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Placebo.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:27:35  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Detta låter lovande. Stämmer bra med min plan se tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58339

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:57:41  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ryssen: Hehe, ja varför inte... Men filter som är förbigångna är iaf Creatives egna och där märks det skillnad när man kopplar bort dem. Det hade jag visserligen kunnat gjort utan de här drivisarna och det har jag visserligen gjort tidigare men då tyckte jag det lät lite för tråkigt... Nu låter det fortfarande livigt och roligt! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/16 :  08:24:48  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Benchmark, som nu kommit med en variant av DAC1 med USB, skriver så här (såvitt jag begriper så menar de att ASIO inte behövs och att Windows inte påverkar ljudkvaliten)
http://www.benchmarkmedia.com/computer_audio/advanced_usb_audio.html

Most devices with custom drivers only connect to one application at a time. This is especially true with devices using ASIO drivers with Windows operating systems. The device will 'lock' to a specific audio application, leaving all other applications unable to access the device. Benchmark's USB technology allows as many applications to access the device as needed. This convenience allows the user to switch between a music player to a video player or web-streaming player without needing to reconfigure any software or hardware.

All audio streams go through Windows' Kmixer to the USB device. To be sure Kmixer does not affect the quality of audio, we tested it extensively and found it to perform exactly as it should. Audio is completely bit-transparent at all sample-rates and word- lengths when any one application is streaming through it. Further, it will not degrade the audio quality with simultaneous audio streams as long as the sample-rates of the streams match and the sum of the streams does not go above full-scale digital audio. The Benchmark Advanced USB technology exploits this performance to enable high quality, high-resolution playback with the most flexibility and convenience possible.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:55:31  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Vad jag har läst förändrar Kmixern signalerna (uppsampling mm). Hur stor ljudskillnad detta leder till vet jag dock inte.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/16 :  22:40:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
Kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000