HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Streama Lossless och FLAC över USB?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:51:55  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Hej,
Funderar på att börja streama ljud. först så funderade jag på en Sqeezebox eller Transporter. Det blir ju en del pengar om man skall han en server åsså.
Nu har jag hittat en DAC med USB, PS Audio Digital Link III.
Jag funderar på att ställa en LapTop bredvid stereon och koppla mot DAC:en med USB. Om man behöver mer utrymme så kan man ju koppla in en extern USB disk. Då slipper man ju investera i en Squeezebox.
Frågan är finns det någon SW som hanterar detta på ett bra sätt t.ex Winamp?
Någon som har nåt tips?

/DOF

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:05:57  Show Profile  Reply
Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu, varför skulle du inte kunna installera slimserver på din Lap-top? Du behöver inte ha någon dedikerad server som står på dygnet runt inte.

Sen slipper man aldrig att investera i en squeezebox, det är en förmåna att få använda en så sjukt bra maskin!

Sen den USB dacen du tittat på kostar ju som 4 st squeezeboxar...

Jag kanske missförstår helt vad det är du vill åstakomma här?

Hur ska du styra musiken, vad ska du använda som fjärr?

Sen kan du ju med squeezeboxen ställa datorn i ett annat rum istället så slipper du den.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/02/13 13:21:25
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:32:15  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jo, Martin du har rätt men jag hade ändå tänkt investera i en högklassig DAC och gör jag så här så "slipper" jag ju Squeezebox. Sedan kan jag ju använda vilket avspelnings SW som helst så länge den kan FLAC och Lossless. Styra avspelningen gör jag från LapTop den har ju bildskärm bildskärm, ingen fjärr iofs men det kan jag leva utan. Kanske Slimserver är lösningen. Kan den streama direkt till USB?

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:40:26  Show Profile  Reply
okej, ja vi tänker helt olika du och jag i form av smidighet och så. Men visst, den låter säkert bra den där apparaten från ps-audio!
Det går ju att köra softsqueeze om man vill det och plocka ut ljudet via usb.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:50:12  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Köp PS audion och sen när du tröttnar på att inte ha fjärr,att det surrar om datorn, att windows slarvar bort bitar och uppsamplar till 48khz (dåligt!) och för att inte tala om sladdarna som sitter i laptopen då köper du en squeezebox och kopplar ihop den med PS audion så får du smidigheten och ljud kvaliteten samtidigt.

Blir nog kanon :)

(slimserver är gratis bara att tanka ner och testa)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:59:07  Show Profile  Reply
En sån usb-lösning är perfekt till datorn man sitter och arbetar med, men jag ser inte nyttan att ha en i sin "fin-anläggning".

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:41:48  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Menar ni att USB är sämre än en SPDIF?

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:07:40  Show Profile  Reply
alltså, det är två helt olika saker vi pratar om nu egentligen.
Den prylen från PS-Audio fungerar ju som ett ljudkort i stort sett, du kopplar in den via usb, sen dyker den upp som en ljudenhet i operativsystemet.
Squeezeboxen beter sig som en egen dator, men egen ipadress osv, kan stå i ett annat rum, kan stå på andra sidan jordklotet om man vill det, mycket smidigare.

Men den stora anledningen till att Squeezeboxen är så populär är det otroligt smidiga interfacet, att hitta musiken du vill spela snabbt och enkelt, det är helt överlägset!

Får jag ge ett råd så köper du en squeezebox och lägger de resterande 3/4 av pengarna på en dac, tex Benchmark DAC-1 som är väl beprövad här på forumet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:25:31  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Stop, nu är ni på villovägar

Martin.M: PS Audio Digital Link III är en DAC och ljud kort (spdif+usb in xlr/rca ut) se http://www.psaudio.com/products/digital_link_iii.asp

Dof: USB kan nog faktiskt vara bättre än spdif med avseende på jitter men PS audion har båda så det är bara att tuta och köra med vilken som passar för stunden .

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:02:22  Show Profile  Reply
Jo jag vet vad det är för något, men jag förstår inte hur det ska kunna ersätta en Squeezebox på något sätt.

Om jag förstått rätt ska den kopplas med usb från datorn -> D/A-omvandligtn -> analogt till stereon?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:16:28  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Japp det är ju tanken och nej den kan inte ersätta en squeezebox men vill man inte ha en squeezebox så måste man inte skaffa en :)

Det jag menar är att det går ju bra att "uppgradera" med en squeezebox senare och under tiden kommer det bli sannolikt bli riktigt bra ljud (trots uselt handhavande) via datorn direkt.

Det är ju bara att klämma in en squeezelåda i kedjan senare typ:

datorn -> nätverk -> squeezebox -> PS-Audio -> analogt till stereon

Funkar ju minst like bra som:

datorn -> nätverk -> squeezebox -> benchmark dac 1 -> analogt till stereon

Jag skulle inte hålla det för helt otroligt att PS audion dessutom är bättre än en dac 1 med tanke på vad som sitter i den.

Fast jag håller med Martin lägger man ut så mycket på ps audion borde man köpa squeezeboxen och få lite bekvämlighet också.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:26:05  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Dof, jag kör en liknanade lösning som den du beskriver, och jag är supernöjd!

Fläktlös, dvs knäpptyst, pc (Tranquil PC) med all musik i wav-format på tyst extern hårddisk (Samsung). Ljudet tar jag ut via vanlig USB-port. Viktigt är att använda ASIO som gör att signalerna inte går genom Windowsmixern. Som programvara använder jag Foobar2000 som blivit något av en standard bland audiofiler.

Eftersom min DAC har en S/PDIF-ingång har jag en HagUSB (Hagerman Technologies) mellan datorn och DAC:en, men om din DAC redan har USB-ingång behövs ju inte en sådan.

Fjärr?
Ok, håller med om att det är en dyr lösning, men min tanke är att köra remote desktop via en PDA/smartphone med WLAN. Köpte nyligen en sådan på eBay men har inte lyckats få liv i den än .

Squeezeboxen kanske är jättebra, men innan jag byggde upp min lösning läste jag en hel del på AudioAsylum (http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/bbs.html) om detta, och de flesta rekommenderade åtminstone då denna typ av lösning av olika anledningar (som jag ärligt talat inte längre minns vilka de var).

Jag kan f.ö. verkligen rekommendera att surfa runt på Audio Asylums forum för Computer Audio, eftersom det finns otroligt mycket intressant och matnyttig information där.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:45:58  Show Profile  Reply
Peg: Då är jag med på hur du menar!

Dof: Provkör en Squeezebox, alla som varit här och testat har köpt en

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:49:42  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Tack för all xperthjälp och goda råd! Jag tror att jag gör följande:
-Köper en PS DAC. Har ändå plan på att skaffa en bra DAC då jag sålt min CD spelare och kör på en DVD spelare.
-Installerar Foobar2000 på min jobb LapTop och testar.
-Om det funkar bra så köper jag en beg LapTop och ställer i Stereo hyllan. Det käcka med en LapTop är ju skärmen så man ser sitt bibliotek.

Marc, vad är ASIO? Funkar Foobar2000 med FLAC och Loosless?

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:12:23  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Målet är att få en bit-perfekt ljudsignal in i DAC:en. I vanliga fall går dock allt ljud genom Windows-mixern, vilket förvanskar signalen. Genom en liten styrprogramvara som heter ASIO kan man få signalen att hoppa över Windows-mixern. En del moderna ljudkort har specifika ASIO-drivrutiner för just de korten, men annars finns ASIO4ALL som jag själv använder och som funkar till typ alla andra ljudkort. Laddas ner här: http://www.asio4all.com/

Sedan behöver du en komponent till Foobar som gör att Foobar stödjer ASIO output, och den hittar du här (ganska långt ner, "ASIO support"): http://www.foobar2000.org/components/index.html

Du får gärna skicka ett PM om det inte funkar, så kan jag hjälpa till.

Och vad gäller formaten stöder Foobar MP1, MP2, MP3, MP4, MPC, AAC, Ogg Vorbis, FLAC / Ogg FLAC, WavPack, WAV, AIFF, AU, SND, CDDA, WMA

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:18:56  Show Profile  Reply
quote:
-Om det funkar bra så köper jag en beg LapTop och ställer i Stereo hyllan. Det käcka med en LapTop är ju skärmen så man ser sitt bibliotek.

Istället för en Squeezebox alltså?!

Inte för att verka tjatig här då, men har du läst lite vad en Squeezebox är och vad den gör?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:29:01  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jo, jag tror på Squeezebox, det var mitt första spår. Speciellt som jag har Cat5 nät i hela huset(var lite förutseende när jag byggde för 9 år sen). Men så hittade jag den här DAC:en med USB å då började att fundera och kom på den här lösningen.
Vi får väl se......det är ju alltid kul att testa. Jag får rapportera hur det slutar.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  21:00:18  Show Profile  Reply
Kabel draget, ja det är ju alltid trevligt om man inte vill köra trådlöst, det finns en trådbuden version av Squeezeboxen som är billigare

Du bor inte i närheten av Örebro så kan du få en demonstration.

Blir kul att se hur du löser det hela, jag har många år av försök med htpc som gått åt pipan pga osmidigheten.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/13 :  21:09:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
hmm... låter ju kul attdu lagt cat5 i hela huset - genomtänkt!

Men innan du köper en bärbar och lägger i vardagsrummer så testa åtminstone en klämlåda. Kanske finne nån som kan hjälpa dig igång
på plats så du får en bild av det. Att köpa en bärbar för den funktionen du verkar söka är lika obetänksamt som det var eftertänksamt
tt lägga in cat5 :)

Magnus som inte har klämlåda, men all musik på ett NAS :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:14:02  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Martin, tyvärr så bor jag i Gbg annars hade det vart kul en demo. Jag har också lagt HTPC projektet på hyllan. Det blir för mycke meck och jag är mest intresserad av musik. Min gamla Grundig 28" + DVD + Nad hemmabioprocessor duger bra.
Var köper man klämlådan (hehe..) utan WLAN? Har inte sett den någonstans. Obetänksamt tja.. jag vill bara se om man kan skippa en burk (klämlådan).
Jag kollade upp tipset från Marc om Foobar2000 och användargränsnittet ser rätt ok ut. Alltså när jag vill streama musik så öppnar jag LapTop och markera vad jag vill spela. Ungefär lika jobbit som att stoppa i en Cd. Ok, jag måste resa på mig men lite motion skadar ju inte...

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:15:23  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
En av de stora skillnaderna mellan Squeezebox och PC är att man med den förstnämnda är bunden till Slim Devices eget gränssnitt, medan man är mycket mer flexibel med en PC. För att testa om man gillar gränssnittet eller inte behöver man faktiskt inte ha någon Squeezebox till hands, utan man kan helt enkelt ladda ner SoftSqueeze som är en Java-baserad emulator av Squeezeboxens gränssnitt, med fjärrkontroll och allt.

Har inte testat det men jag blev faktiskt sugen på att göra det nu för skojs skull.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:19:11  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Marc´s lösning på en remote var något av det mest kreativa fix jag hört. Du måste rapportera om det funkar (har själv en Qtek med WLAN stöd.
Har WLAN (FON access) som komplement i huset åsså för att kunna vara lite rörlig med LapTop

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:57:39  Show Profile  Reply
Softsqueeze ger ett hum om hur det funkar, dock är det rätt så buggigt vilket den riktiga inte är alls.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:13:25  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Efter lite funderigar så tror jag att det blir Winamp med Plugin för FLAC så som det är beskrivet i tråden "Plugins till Winamp?"
Låter perfekt för min plan! Har också funderat ut en lösning för Remote, ett trådlöst tangentbord. Den bärbara skall naturligtvis kopplas upp mot nätverket så jag kan ladda ner och surfa samtidigt som jag använder den som spelare
Squeezebox släng dig i väggen!

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:58:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hadde du tänkt köra analogt från laptoppen?Eller var det DAC?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:59:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Har du blåtand och en hyffsat ny mobil(SE) kan du styra winamp, foobar och dylikt med den
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000