HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 IAUDIO X5 uppe med flac nu
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:18:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hej och hå, portabelt ljud igång här.
Med flac och hd555 låter det klart bra, vill nog påstå att det drar lite åt det varma hållet, vilket är det jag gillar, men det finns inbyggd eq och annat som man kan använda, jag har nollat alla såna inställningar och nollat basboost och annat "konsumenttjafs".
Nu ska jag bara flaca vidare, nu ligger Jeff Buckley och blir flacad.

Använder EAC med Ultimate EAC pack, har inte behövt ändra något och det fungerar fint. Hade nog lite tur med driven i laptopen, den verkar läsa riktigt bra.

Ska se om den pallar att driva HD 600 med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:21:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jadå, HD600 med Cardas kabel går bra, okej du kan inte spränga skallen i bitar, men högt nog för bra lyssnande verkar det som.

Nu när mina sony cd3000 är paj, har ni några förslag på en lur som låter lika bra och är rimligt lätt att driva? Vore perfekt att släpa med en sån lur till staterna.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:28:07  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Jag använder bla. Grado 80:or till min X5:a. Har även ett par Philips 1000 som jag brukar använda, men de är inte tillräckligt portable.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/21 :  19:53:09  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Classe, vilken x5 är det du har investerat i? Har L varianten endast längre batteritid?
Behöver en spelare på jobbet, och denna verkar synnerligen intressant. Verkar dock inte som 60GB varianten finns med längre batteritid dock....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/22 :  15:16:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
mattias, L har bara mer batteritid, annars identiska, utom storlek och vikt, den blir så stor och framförallt tung att jag tvekar att kalla den portabel, men
ska du ha den på jobbet så är det ju inget problem, då är kanske batteritiden värd mer för dig? Men, den blir klart tjockare och väldigt mycket tyngre.
60 GB varianten hittade jag inte lokalt, men jag såg den på amsterdams flygplats när jag flög hit.

En kompis på firman I irland har L versionen så jag såg den förra veckan, och jag blev glad över att jag inte köpt en L, det kan jag säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/22 :  20:02:45  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Ok. Då får det nog bli den vanliga varianten. Hur såg 60GB ut? var det samma storlek som 30GB ungefär?

/M
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/23 :  03:03:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Tror det var samma storlek som 30 GB, men den stod i en skylt och jag kollade inte så noga så ta det med en nypa salt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:27:38  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag spånade runt lite på nätet, och det verkar som det skiljer 4mm på tjockleken...
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:49:24  Show Profile Send Grillen a Private Message  Reply
jag har oxå blivit med X5 nu... just för att kunna lyssna när jag reser i jobbet.

köpte AKG-lurar till den K27 eller nåt... har inte provat dem än... sitter med de medföljande nu på jobbet
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/24 :  17:29:26  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Köpte mig en 30GB X5 igår.... har bara hunnit testa lite, men det verkar lovande. Nu skall jag bara fixa mig ett par lurar me lite klass, så är jobbsystemet klart....
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2007/02/24 :  17:45:13  Show Profile Send Grillen a Private Message  Reply
har lyssnat mer nu... och med de AKG-lurarna låter det i mina öron hört otroligt bra
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/24 :  20:02:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Som sagt, den låter klart bra, aningens för varmt med hd555, men det tyder nog på att ljudet är skapligt neutralt eftersom hd555 är kända för varmt ljud. :) Så, andra lurar är på g, ska vandra runt San Francisco nu, kika på ramar, cykel, och hifigrejer, om jag hittar shure e500 til ett ok pris blir det deal på platsen. Tror det kan fungera bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/25 :  10:35:22  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag tänkte försöka få hem ett par Shure E500... Verkar vara uppskattade på Headroom....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/25 :  18:09:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ha ha, det är precis såna jag letar efter här i SF. En affär ringer på måndag och ser om de kan få hem dem, annars jag har jag sett dem på webben. E500 is the shit methinks.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/26 :  13:56:02  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Classeman, vilket är det bästa priset du hittat på plats i staterna? Det verkar som budgivningarna på ebay slutar runt $330.... sen tillkommer frakt på ca $50 = $380 (ca 2700:-SEK)
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/02/26 :  21:54:11  Show Profile Send Swirve a Private Message  Reply
Jag kör också på X5 och har gjort så i ett år. Jag är ruggigt nöjd! Och ska du få ut riktigt mycket tycker jag du ska ta en kik på Rockbox! jag kör med en dual-boot med rockbox.
Ett enda aber har jag hittat och det är batteriet. Orginal-batteriet blev allt sämre här i höstas (jag har haft den i 1.5 år) och till slut hade jag ca 3-4h. Efter mycket letande hittade jag ett passande batteri (som är snäppet större än orginal :P) som löddes in och nu har jag 15-20H speltid!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/26 :  21:58:05  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
intressant, swirve. Vart hittade du det passande batteriet?

vad anser du vara fördelarna med Rockbox? Provade det i en IPOD som jag hade, men var inte imponerad....
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/02/26 :  22:26:21  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Känns igen med batteritiden, min X5V har blivit drastiskt sämre på sistone. Den gillar inte den rejäla kylan, jag har den i innerfickan till skaljackan och även om det inte lär bli minusgrader där så är det ju inte direkt +25 heller. När den tycker det blir lite kallt kan den banga ur efter en timme trots att den laddades direkt innan.

Är också nyfiken på att höra mer om batteriet!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:21:18  Show Profile Send Grillen a Private Message  Reply
Vad är Rockbox?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:31:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Rockbox är en annan programvara till spelaren.
Finns till div olika spelare.
Har funderat på att teta den på min iriver h140 men har läst att den inte är helt stabil än.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:52:37  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag upplevde samma till Ipod. GUI var bland de tristaste jag sett. Enda anledningen till att köra det var att för att kunna spela FLAC.


Nu har jag iaf fått beställt ett par Shure e500PTH. Förhoppningsvis så dyker de upp här på Fredag.... Så mycket har jag aldrig lagt på lurar förut, så jag hoppas att det är värt det
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/02/27 :  22:48:07  Show Profile Send Swirve a Private Message  Reply
Allting om Iaudio går att hitta på www.iaudiophile.net
Där finns en lång tråd om batteribyten och det finns även egen sektion om Rockbox med guider hur du kommer igång.

Jo, batteriet hittade jag på E-bay. Är till en LG telefon med beteckning 8280 eller nåt sånt. Tog bort all plast och skyddskretsen, lödde dit skyddskretsen från orginalbatteriet och lödde in i spelaren.

Fördelarna med Rockbox... Man har många fler inställningsmöjligheter, går att anpassa mycket mer efter egna behov. Med en vettig WPS/GUI (kika in på rockbox.org) så ser det bättre ut än orginal-fw.
Dessutom utvecklas Rockbox hela tiden, orginal-fw har stannat i utveckling :( Prova själv ett tag så får du/ni se! (en liten varning, Rockbox kan röja garantin och möjlighet för "brickning" finns)
Ska man vara lite Audiofil så gör Rockbox att man slipper en liten basavrullning som finns, i allafall fanns tidigare, i orginal-fw.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/03/09 :  23:01:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,har skaffat en.Men laddar den inte batteriet via USB som andra spelare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/09 :  23:06:12  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jodå, min gör det! Bara du väljer rätt USB-anslutning (dvs den som man trycker i adaptern i botten...) så ska den ladda.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:00:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,visar den att den laddar på dispalyen då?
Min visar "connected".
Och stänger jag av den blir det svart..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/10 :  07:48:55  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000