HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ecl86 för arbetsrummet och test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/10 :  13:15:13  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
När jag köpte en kartong med rör i julas fanns det några ecl86'or med.
Jag letade lite på nätet och hittade ett schema som jag utgått från.

Min tanke att ha nåt i arbetsrummet + nåt att labba lite med.

När jag sätter igång blir jag så ivrig att jag glömmer att fotografera och lägga upp här på forumet, men några bilder har det blivit.

En liten test att spraymåla chassiet. När man använder badrum som måleriverkstad är det bra att bo själv.



Så här blev det.




En del komponenter monterade




Så här kommer det att se ut, men jag har bytt kondingar




Insidan, än så länge rent och snyggt !



Så plötsligt blir det en massa att hålla rätt på




En kanalen klar och spelar.



Om kopplaren är att testa olika tap's för UL.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/02/11 15:03:33

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/10 :  18:39:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul att du också bygger på sådana där plattor - jättepraktiskt och snyggt och rent blir det oftast.

Synd däremot att LL:s transformatorer är så fula och svåra att montera så man inte viftar med HSP framför folk ...

Undrar vad det här ska sluta?!
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/11 :  14:31:00  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
det finns de här
http://www.kandkaudio.com/accessories.html
och
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1&group_id=2 (kolla en bit ned på sidan)

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/11 :  14:32:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lundahl! Det här verkar seriöst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/11 :  15:01:17  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
När jag experimenterat färdigt tänkte jag byta utgångsjärnen mot några billigare jag köpte på ebay. Om den inte blir så bra att jag ska behålla den som den är, men vi får se.
Nu återstår 2:a kanalen, samt ta en djupdykning i Lenn_art's jordningskola. Jag tycker mig ha följt hans rekommendationer men ett lite brum finns allt i den kanal som är klar. Men det är en annan dags problem.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:57:37  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Såja nu lirar båda kanalerna, men brum har jag så jag får felsöka det en annan dag.
Den låter bra tycker jag, fint mellanregister, men lite saknar lite bett i de låga frekvenserna.
Men jag jämför med mina två Audion mk2 monoblock och de senare ska ju låta rejält bättre.

Jag ska byta lite kondingar vart tiden lider. Jag tycker absolut att det är fördel med UL kopplingen
men jag har inte testat så mycket ännu. Bäst vid 50% tycker jag just nu.

Jag måste byta ut poten också, ena kanalen verkar felaktig, volymen kommer så mycket fortare där och på nästan
full volym jämnar det ut sig, så mina stackars grannar lider nog just nu.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/11 :  23:08:38  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
så här är schemat


Jag har lagt till en konding vid katoden på ingångsröret samt prövar olika tap's för UL

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/11 :  23:11:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vilket ritprogram använder du?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/12 :  08:37:29  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag är ledsen men jag hittade schemat på nätet. Jag vet inte vilket program det är gjort med. Mina ändringar lade jag till i paint.net.

Man det är snyggt, jag ska försöka ta reda på vad schemat är gjort med.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/12 :  17:00:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns en schemaritare hos Music From Outer Space - Schematic Publisher
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/12 :  20:30:21  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
hmm inte undra på att jag inte fick stuns i basen, jag hade vänt fasen på ena högtalarsladden. Jag får testa på huvudanläggningen en annan dag för nu spelar den i arbetsrummet på mina gammal mission M70, men bra låter det tycker jag

Så här ser den ut just nu, det finns lite småsaker att på göra
finishen, byta kondingar och felsöka brummet.


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000