HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE triod med PB2/200
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:30:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Ett nytt lite projekt, eller nytt, jag har hållit på med det ett bra tag så det är nog V.10 eller så. Med det har aldrig tidigare lämnat ritbordet.
Hjärtat i projektet är en direktupphettad pentod PB2/200 från Philips, som vid triodkoppling blir linjär o fin. Så jag har en hel det förhoppningar att den kan låta bra ochså.



Schemat nedan visar i stora drag hur det är tänkt.
Ingånssteget består av en parallellkopplad E90CC med en strömkälla på anoden, det går ganska snällt med ca 12ma.
Ingångsröret är sedan kopplat via en kondesator till "Brutal Force" drivsteget.Som i sin tur är direktkopplat till slutröret.
Anledningen till detta drivsteg är att jag vill kunna svinga upp till ca +40V in på slutröret , alltså från A1 till A2.
Ett "vanligt" drivsteg skulle kroknar ganska snabbt om man försökar med det. Med i det här fallet med en strömskällslastad sourceföljare så skall det inte behöva bli några problem .
obsevera att i schemat är slutröret ritat som en triod, i själva verket är det en pentod med skärmgalleret kopplat till anoden och bromsgalleret till mittappen på glöden.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/02/07 22:56:33

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:00:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Någon har fullständigt missat rapporterna om smältande polarisar och nära förestående miljökatastrofer på grund av slöseri med energiresurser!
Är det en prototyp som syns på första bilden eller bara en testuppkoppling för själva röret?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:01:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lattjo!

"som vid triodkoppling blir linjär o fin" -Har du mätt på den, eller finns det såna Ia/Ua-kurvor publicerade nånstans?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:15:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Du Lord: Flytta för F*N zenerdioden "utanför" gatestoppern på Mosfeten, annars är det stor risk att du får en kraftig men självdestruktiv AM-sändare istället för förstärkare!
Mosfetar är tydligen kinkiga på sånt där.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:24:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ser misstänkt lika Sewa ut det där drivsteget,nu har jag fått något mer att grubbla på..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/08 :  00:24:12  Show Profile Send Lord a Private Message
Ronnie_Ericsson : jag har själv mätt upp triodkurvor på röret, får se om jag slänger ut dem senare.

Jag har provkört en komplätt monokanal på en liten breadboard.
allt ser ut att fungera som det var tänkt, inget brumm eller annat otyg.
Den där zenerdioden får jag kanske ta o flytta på , även om det fungerar nu så brukar vissa kretsar få ett eget liv ibland .
DEt som skall göras du är att prova ut hur mycket ström som behöver dras igenon drivsteget för att det skall göra sitt, just nu är det 30mA , inte så mycket men det blit 7-8Watt som måste kylas bort.
Så kan jag sänka strömmen så gör ja det.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/08 :  10:21:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Powerdrive...

Lord: 7-8 watt är väl inget att gnöla om?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:05:03  Show Profile Send Lord a Private Message
Nä det är det i och försig inte, men jag hoppades på o klara mig med en liten kylare. Den ja använder nu blir stekhet efter en 20min ,så jah får nog ta en djupdykning i sktrotlådan få se om jag har någon bättre.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:08:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Låt varje trissa få en egen kylare som du monterar isolerat från chassiet med plastvinklar, då kan du skippa isoleringsbrickan och därmed få bättre värmeöverföring från trissan.
Kylarna på bilden ska väl tåla 7-8W styck utan problem, inget litet mät/räknefel nånstans?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/02/08 14:11:30
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:36:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har inte räknat på det , jag bara antog att dessa kylare skulle räcka. Just nu så har jag +/-150V till drivsteget så det blir snarare 10watt att kyla bort.
Jag hittade några fina kylare 50*25*305mm , dom skulle man kunna dela på och göra ett kyltron som får sticka upp ur lådan.
Dom skall nog klara av at hålla en lämligare temperatur på drivsteget även med nuvarade spänningar.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:37:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, sen får du nog räkna med att kylarens omgivningstemperatur blir lite annan också när alltihop ska knölas ihop i ett chassi.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/09 :  15:06:09  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har mätt lite på skapelsen , uteffekten vid klippning ligget på 24Watt det var aningen mer än vad jag räknade med.
Frekvensgången är rak o fin från 20Hz-20kHz -1,5dB , det enda är att disten ökar något i de nedre registeren, detta har att göra med för låg induktans i utgånstrafon. Jag har provisoriskt använt en Hammond 1640SE (1,25k) kopplad för 2,5k då räcker inte induktansen riktigt till. Med den tänkta trafon Hammond 1627SE (2,5k) så blir det mycket bättre.

Det rent ljudmässiga är lite svårt få någon riktig uppfattning om eftersom jag bara kunat lyssna på mono. Men som med de flesta andra SE triodsteg så har den ett bra mellanregister, sen har den en fin och behaglit topp och bra med pondus i midbasen.
Jag får återkomma med ett säkrare utlåtande när jag byggt klart.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:43:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
24W, bara att gratulera!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/01 :  14:45:41  Show Profile Send Lord a Private Message
Det här projektet ståt fortfarnade kvar på breadboarden..
Jag fick nyss en idé om att riva ur kiselskroter ur drivstegen och stoppa in en white follower med ett par kraftigt högbranta rör istället. Det är ju alltid roligare med helrör.

Sen är jag fortfarande osäket på om den här konstruktionen fungerar 100%igt i praktiken. Jag har inte kunnat kört den på full effekt med vanliga högtalare. Så jag vet inte om den kraftiga "pik A2" driften get upphov till ökad dist eller inte. De flesta som uttalar sig om den typen av drift brukar ju bestämt hävda att disten åket i taket, men sammtidigt tror jag att de har "vanliga" drivsteg i åtanke.
Är det någon fler som har erfarenhet av "pik A2" tillsamans med ordentliga drivsteg ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/12/01 16:31:15
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:21:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om det är samma schema som jag fick se häromdan, det med en kopplingskonding mellan whitefollowern och slutröret?
Kopplingskondingar och gallerström vill sig inte riktigt vad jag förstått.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/01 :  16:09:30  Show Profile Send Lord a Private Message
Nej schemat du fick är ett annat bygge med klenare rör i A1 dvs utan gallerström.
I det här fallet så blir det direktkopplat, om jag nu försöker mig på den lösningen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/12/01 16:13:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  16:13:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, då är jag med på noterna.
Tror iofs ändå att en Mosfet gör ett bättre jobb med att driva den plötsliga gallerströmmen. En IRF840 har tydligen en "praktisk" branthet på ca. 100mA/V i följarkoppling vid de aktuella strömmarna, det blir nog svårt att hitta ett rör som klår det.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/12/01 :  17:08:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
White-followern borde ju vara utmärkt då den jobbar i PP och därmed kan lämna dubbelt så mycket ström. Enda problemet är att man optimerar den för en viss förutbestämd last. Vid A2 minskar väl inimpedansen drastiskt?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  17:16:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Vid A2 minskar väl inimpedansen drastiskt?


Jepp, och det är främst den plötsliga impedansändringen som är problemet. Så länge gallret ligger på negativ spänning är inimpedansen närmast oändlig för att sen dyka till några hundra ohm eller nån enstaka kohm så fort gallret passerar nollan.
När det händer gäller det att drivsteget plötsligt kan lämna ström utan att det blir "hack" i signalspänningen, det behövs alltså en komponent med hög branthet.
Om man kör "ren" A2 och hela tiden håller sig på positiv gallerspänning är det lite mindre kritiskt, man behöver fortfarande ett drivsteg med låg utimpedans men slutrörets ingångsipedans ändras inte lika tvärt (den är dock fortfarande långt ifrån konstant).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/01 :  17:40:39  Show Profile Send Lord a Private Message
I det här fallet så ökar strömen på galleret från 0 upp till ~30mA vid +40V. Så det blir en "dynamisk" impedans på ~1kOhm.
Inte hela värden om den vore konstant, det vär just att den varierar som gör det lite knöligare.
På osciloskopet kan man inte så någon förändring när man går från A1 till A2. Så det skulle vara intressant att mäta med en spektrumanalysator. Eller göra impulsmätningar.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  17:43:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som tröst i det eventuella eländet kan man väl anta att nollvoltsövergången representerar en ljudnivå där distortionen kanske inte är så intressant längre...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:03:11  Show Profile Send Lord a Private Message
Det är sant, det är knappast effekt jag behöver med nuvarande högtalare. Det är bra lite bortkastat att dimensionera en förtstärkare för 25Watt och bra ev kunna använda 10W av dessa med låg dist.
Så jag måste reda ut det här riktigr innan den blir en finversion av detta bygge. Så jag skall försöka göra lite fler mätningar och lysingstester.
Under tiden håppas på lite fler "inputs".

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:27:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett kraftigt drivsteg skadar knappast även om man inte siktar på en distortionsfri övergång till A2, likaså kan det eventuellt finnas en vinst i att ha ett drivsteg som inte klipper tvärt när slutröret börjar dra gallerström (tänker vad som händer med en kopplingskonding då lasten plötsligt börjar dra ström).

Å andra sidan kan helt bortse från möjligheten att gå över i A2 och därmed slopa allt vad följare heter mellan ingångssteg och slutrör.
Rätt ingångsrör med rätt anodlast borde rimligtvis kunna driva slutröret bra i A1, speciellt då röret bara verkar behöva lämna
80Vp-p.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/01 :  20:27:02  Show Profile Send Lord a Private Message
Det är inga problem att driva röret i A1 . det är bara det att det har en ganska flack 0V linje så effektivitetern kryper ner på runt 17% vid A1. Och för de 8-10W som blir resultatet finns det bätter rör o bygga med. Jag vill åtminstäned ligga runt 25% och då är det bra A2 som gäller.
Visseligen skull jag kunna höja anodspänningen med några hundra volt,
Om jag nu får till det med A2 så är 450V ganska optimalt.
Edit:
Sammtidigt så är ju frågan vad som låter bäst, det är ju ändå det som är viktigast. Generellt sett så brukar ju anodföljare låta best i slutändan. Så det tåls väll attt fundera på.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/12/02 20:03:39
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/01 :  21:17:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, dåså!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2007/12/02 :  12:37:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett rejält trafokopplat drivsteg kanske vore nåt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000