HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bara lyssna med hörlurar, vad behöver jag?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:37:00  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
Hej alla glada!
Funderar på att ordna ett litet myshörn på avskild plats i lägenheten där jag kan sitta och avnjuta musik i hörlurar. Alltså inte några högtalare.
Vad behöver jag för grejer undrar jag som är relativt oduglig på teknik och hifi.
- ett par hörlurar (typ Sennheiser hd650 tänkte jag mig)
- hörlursförstärkare (harmony design måhända)
- cd-spelare
- vinylspelare
- phonoförstärkare (harmony design ligger bra till)

Behöver jag en "riktigt" förstärkare också?
Eller behöver jag kanske bara ett försteg typ Harmony Design Pre9 eller Pre906 eller måste jag i sånt fall även köpa slutsteg?
Eller klarar jag mig helt utan vare sig förstärkare, försteg och slutsteg.
Ja som ni märker är jag okunnig. Men jag hoppas få info av er mer kunniga.

MVH elleP

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/05 :  12:36:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Skall du ha både vinyl och CD så behöver du en hörlursförstärkare med ingångsväljare. Vilket jag inte vet om Harmony Designen har. Kolla upp det :)

Du behöver ingen "riktig" förstärkare.

Försteg finns inbyggt i hörlursförstärkaren. Vilka oftast om alltid är integrerade (slutsteg och försteg i ett).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/05 :  13:20:14  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
aha. tack för det svaret.
Men låt oss leka med tanken att jag har ett försteg, (som harmony designs Pre9 eller Pre906) i sånt fall behöver jag inte någon ingångsväljare på hörlursförstärkaren. eller?
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/02/05 :  13:50:09  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/
Här finns allt du behöver och lite därtill.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/05 :  14:29:45  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
Klenkar:
Det är mycket möjligt att allt finns där. Problemet är ju att jag inte fattar. Men jag ska ta mig tid att sätta mig in i vad som står där.
Jag tackar för länken.

Edited by - ellep666 on 2007/02/05 14:30:16
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/05 :  14:38:29  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Har du försteg behövs ingen ingångsväljare, nej.

Att använda ett försteg som ingångsväljare känns dock lite överkurs.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:29:30  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
Ålrajt. Det börjar klarna.
Någon som har tips på trevlig hörlursförstärkare med ingångsväljare. Märke spelar ingen roll, men under 5.000:- är det som gäller.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:53:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När ni lyssnar med lurar,använder ni någon sorts EQ,ton,eller liknande?Tycker mellanregistret blir alldeles för dominerande utan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000