HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En magisk fredagseftermiddag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/20 :  11:29:44  Show Profile Send Jamo a Private Message
Här kommer ett mikroreportage utan bilder.

Ett par Hifi-amatörer (junior och jag) styrde kosan söderut till Skåne för att besöka en affär vi tidigare inte hört talas som, men som junior hittat via nätet. Junior avser att uppgradera förstärkeriet och vår affär har många intressanta saker, så syftet med resan var i första hand att lyssna på bra förstärkare.

Väl framkomna gjorde vi en rundvandring till de olika demo-rummen. Till slut hamnade vi i "tvåkanalsrummet", och där fanns många godsaker, alltifrån tämligen normalt till i våra ögon väldigt exklusiva saker. Vi började med att lyssna på en anläggning som "enligt papperet" borde låta kolossalt bra. Visst lät det bra, men vi kände oss inte ett dugg berörda av vad vi hörde. Vi gick över till nästa anläggning, och där kostar varje komponent sexsiffrigt. Samma sak där, bra ljud men inget engagemang i musiken. Vi var på väg att ge upp, det blev lite snack om rumsakustik och förstärkare. När vår trevlige säljare såg att uppbrottet var nära, så erbjöd han oss att lyssna på ett par stativhögtalare han kände varmt för.

Det var ett par pyttesmå stativare, Acoustic Engergy AE1 MkIII, och dessa matades med Primare-elektronik, I30 och CD31. Tre sekunder in på första skivan utbrister junior: Nu är det musik!!! Och visst var det musik, det var magiskt så tårarna rann, och vi blev sittande resten av eftermiddagen framför dessa små mirakel. Skiva efter skiva efter skiva lät precis lika bra! Vi provade också stativarnas golvvariant, den spelade också magiskt men på ett något annorlunda sätt. Sen provade vi annan elektronik, magin borta. Åter till Primare, och lyckan var tillbaka! Vi kunde tacka vår säljare för en härlig upplevelse, och vända norrut igen med ett leende på läpparna och välsköljda tårkanaler.

Acoustic Energy och Primare verkar vara en riktig kanonkombination. Så, ni som älskar magisk musikåtergivning, AE/Primare är värd en resa!

Hälsningar Jamo

Edited by - ztenlund on 2007/01/21 13:23:30

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/01/20 :  11:37:28  Show Profile Send Anton a Private Message
Vilken butik var det ni besökte?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/20 :  11:38:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
hifi skåne ?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/20 :  11:40:06  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ni hittar den på följande länk: www.ojco.se


Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/20 :  12:15:05  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag visste det!
Helsingborg,Berga.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/20 :  14:15:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ett av mina favoritrum på High End 06 spelade med Primare. Nu minns jag tyvärr inte vilka högtalare det spelades med. Tror männen som ansvarade för rummet var danska i allafall..? om det är någon annan som kommer ihåg
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/20 :  20:15:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Förmodligen spelade de på System Audio eller möjligen Audiovector. Dock är det oftast SA som används med Primare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/21 :  01:26:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Bilder skulle varit intressant?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:18:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag sitter åxå o väntar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/21 :  12:50:38  Show Profile Send Jamo a Private Message
Sorry, det är lite för långt mellan Varberg och Helsingborg för att ta bilder, kanske någon som bor nära kunde göra en insats. Vi var totalt oförberedda på vad som skulle hända när vi reste ner.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:19:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En trådflyttning skulle kanske inte skada ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:23:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Helt rätt Johan, jag flyttar tråden till Hifi. Den verkar platsa bäst där eftersom det inte är en rättfram recension, utan mera en rekommendation.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:44:43  Show Profile Send Loopen a Private Message
Det som Audioactive brukar spela ihop med Primare är System Audio och Acoustic Energy. Fast ibland så är det Copland elektronik. AE är helt klart underskattade högtalare som är väl värda ett öra eller två. Mina personliga favoriter är AE100. En liten stativare som spelar så man knappt tror det är sant. Kostade en gång i tiden 3000:- men tyvärr så ser man sällan dessa begagnat.

//
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:38:53  Show Profile Send Peter A a Private Message
Ett sånt här inlägg kan lätt tas för reklam. Inga anklagelser från min sida men mina alarmklockor sätter igång väldigt lätt när såna här trådar startas upp.
Men förhoppningsvis hade ni bara en trevlig eftermiddag och ville dela med er av upplevelsen, eller?


Peter Afzelius
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:11:50  Show Profile Send Jamo a Private Message
Den här upplevelsen var en komplett överraskning som jag gärna ville dela med mej av. Men det är måhända inte rumsrent på forumet med sådant, och då får jag väl be om ursäkt, lära för framtiden och be koordinatorerna ta ställning till om det bör raderas.

Edit: Lite kompletterande uppgifter: Jag hade svårt att hitta en lämplig rubrik att berätta om vår upplevelse under. Företagsbesök o.d. (reklam?) brukar redovisas under Bildreportage, och även om jag dessvärre inte hade några bilder så fann jag att Bildreportage var minst fel att publicera under. Sedan har koordinatorern flyttat tråden till Hifi-Diskussion utan min inblandning, och ursprungsplaceringen är nog inte spårbar för alla och envar.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2007/01/22 16:52:08
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:34:40  Show Profile Send iroise a Private Message
Upplevelsen har iaf jag tagit som ett tips till besök då jag bor i skåne dvs i närheten. Tack!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/01/22 :  20:51:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Varför skulle det inte vara rumsrent att berätta om sin egen upplevelse av någon produkt? Det tycker jag mig se flera som gör mer reklam än vad du gör.

Det är ju alltid som så att allt inte passar ihop lika bra och att smaken är olika i annat fall så vore forumet inte särskilt mycket värt som jag ser det.och både när saker passar som hand i handske elelr om det blir tvärt om så tycker jag att det är värt att berätta så kan folk själva bilda sig en uppfattning.

Alla kan helt enkelt inte tycka samma om musikåtergivning. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:18:57  Show Profile Send Jamo a Private Message
För balansens skull (och även mitt eget intresse!), vad finns det mer för kombinationer elektronik - högtalare som spelar magiskt och som kostar högst femsiffrigt? Jag kan tänka mej att Quads stativare och elektronik är en kandidat, har inte hört dem själv. Vad har forummedlemmarna att föreslå?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:33:28  Show Profile Send overhang a Private Message
Hmmm,
Om Jamos berättelse uppfattas som reklam går väll typ 95% av alla trådar på detta forum in som reklam. Mycket få personer på detta forum, (och andra med för den delen) köper prylar i denna prisklass olysnat. Mina preferenser är just mina varför en anläggning som just jag upplever spelar himelskt och korekt, av en annan person kan uppfattas som direkt tråkig och felaktig. Personligen tycker jag om att läsa om andras upplevelser både när de hissar och dissar något. Dessa trådar, både de som hissar och dissar får mig att släpa mig iväg för att provlyssna när tillfälle ges. Detta i första hand för att bilda mig en egen uppfattning.

Det är bra att vara uppmärksam på om något verkar skumt men att börja mistänkligöra någon som pratar om en provlyssning känns lite onödigt, tycker i alla fall jag.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:36:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Jamo

quote:
vad finns det mer för kombinationer elektronik - högtalare som spelar magiskt och som kostar högst femsiffrigt?


Menar du verkligen femsiffrigt? Om så är fallet finns det mycket gott om kombinationer upp till 99.000 SEK.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:45:12  Show Profile Send Jamo a Private Message
Javisst! Bra, kom loss!

Edit: Egentligen så önskar jag att så många som möjligt kan få uppleva magisk musikåtergivning, så ju billigare, dess bättre! Jag kommer ihåg en gång att jag svarade på en tråd att drömmen var att få magi för runt 20.000 kr. Killen blev förbannad och tyckte att jag "inte visste vad jag snackade om". Men det kanske inte är helt uteslutet?

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2007/01/23 08:57:02
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/01/23 :  16:53:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Med ett par piP och lämplig CD-spelare + stärkare, inte nödvändigtvis det gamla vanliga Denon 2105 å Pioneer 668, så kan du få magi för under 20 kkr.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:05:30  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Visst kan man få magi för under 20k om man väljer rätt högtalare och förstärkare framförallt. Cd-spelare och kablar kan man prioritera lite lägre men välja rätt där med, då kan det bli kanon. Men visst blir det oftast "mer" magi om man lägger mer pengar totalt.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:55:12  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Visst kan man få magi för under 20k om man väljer rätt högtalare och förstärkare

quote:
lämplig CD-spelare + stärkare

Jag är tacksam för exempel.

F.ö. kan jag nämna att junior och jag haft en (föga överraskande) magisk tisdagseftermiddag i staden A med en anläggning av märket B (ingen reklam nu längre). Dessutom lånade junior hem en CD-spelare och stärkare av fabrikat A så det blir nog magi i morgon oxå.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:37:53  Show Profile Send Jamo a Private Message
Nån som har 668-2105-piP på Västkusten? Kunde vara spännande att provlyssna!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/01/25 :  13:35:03  Show Profile Send Stormen a Private Message
Härligt när man hittat en kombination och något som ger en full njutning, tillåtelse att gå in i musiken och bli förmedlad av dess budskap. Grattis.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000