Author |
Topic |
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:44:00
|
Så är ett nytt litet projekt inlett, kom hem ett par GAMLA högtalare idag. Har två problem. Problem 1: Sitter nån typ av DINkontakt på baksidan som anslutning till högtalarkablarna. Denna skall bytas, i delningsfiltret är plus och minus gul respektive svart som jag förstår det, men vilken är vilken? Bilderna visar tydligt hur det ser ut och om någon har svaret på frågan skulle jag bli väldigt glad.
Problem 2:Mellanregister-elementet i ena burken är lite intryckt, går det att få tag på ett "nytt" element och i så fall var? Tror inte att t.ex Hifikit har såna element men finns det någon "elementskrot" i landet som skulle tänkas ha ett, eller någon på forumet kanske? Tacksam för alla tips. Har inte spelat ännu, ny högtalaranslutning måste ju fixas först.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:51:04
|
Kolla under på delningsfiltret,om en terminals ledningsbanor går ihop med det andra elementets då är detta jord. Går väl att antingen "klämma" ut (försiktigt)Domén eller ta en tunn nål och "dra" ut den. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:05:41
|
På fråga ett svarar vi gul och fråga två svarar vi dammsugare...
Ta och sätt munstycket mot mellanregistret och försök att inte suga loss det,utan ta det nätt. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:14:32
|
Ryssen:Förstår inte riktigt hur du menar.
Den svarta kabeln från 1:an och den gula kabeln från 2:an går till anslutningen på baksidan som är av DIN-typ.
Den anslutningen skall bytas ut till en "riktig" högtalarkabelanslutning med polskruvar som också tar banankontakter. Gul och svart är väl plus och minus men vilken är vilken? |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:18:48
|
quote: försök att inte suga loss det,utan ta det nätt.
Är detta en operation du själv har provat nån gång Matte Förlåt att jag skrattar men kunde inte låta bli. Det låter livsfarligt. Vad är gul, plus eller minus? Är lite trög idag. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:48:19
|
Dammsugaren brukar funka, men den ska ju som sagt inte vara ställd på tornado-styrka. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 16:00:07
|
Skall prova med dammsugaren. Gul/svart-frågan tycker jag hänger lite i luften fortfarande. Stämmer det som McSquare sa att gul är plus? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 16:27:41
|
Ta ett batteri tex 1,5v anslut kablar till batteriet och lägg dom på terminalen och kolla åt vilket håll konen/domen rör sig. När konen rör sig utåt är plus plus.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:19:04
|
svart kabel har alltid lett till minus,i högtalare som jag kollat i iallafall... Står där verkligen inget alls,på blecket kanske nåt litet ingraverat eller...? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:19:37
|
Låter lite drastiskt med dammsugare,har själ masserat ut diskant domeér med fingrarna.(Sensetive fingers)
Om tillverkaren följt de flesta standarder så är svart minus,men prova med batteri.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/01/15 17:21:56 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:38:28
|
jag 3:ar batteriet gör det inte med diskanterna bara! |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:26:28
|
quote: gör det inte med diskanterna bara!
Varför inte? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 19:55:51
|
Svart skall ju vara minus, vill bara vara absolut säker så jag inte eldar upp någonting. |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 20:40:12
|
Fas-fel hade det väl blitt som mest kan jag tänka mig.... Har haft fel innan dock.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 20:41:48
|
Lite bildinformation och lite om vad som skall göras. Så här satt "utsladdarna" fast:
Nu är de lossade, hål skall borras till ny terminal och sladdarna skall anslutas:
AAaahhh HIGH END HEAVEN!!!!
Med ägarens sexiga högerben till höger i bilden!! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 22:23:49
|
Hårigt,lite grövre kablar,kanske? |
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 22:38:26
|
Kör med originalkablarna, dessa burkar är tänkta att fungera som satelliter i surroundsystemet så jag lägger nog inte för mycket krut på dem. Om de inte låter alldeles förbaskat bra förstås, då får jag kanske fundera lite. Och ja, hårigt var ordet:
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 13:11:23
|
mellan registret borde gå och ta itur med skruvarna på fram sidan, spolen sitter där o trådarna kan sitta limmade på magneten, så var försiktig och vik upp mot terminalen peta ut dommen sätt ihop. |
18 ska de va.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 13:52:09
|
quote: Varför inte?
För det första så skulle jag nog inte kunna se åt vilket håll diskanten "slår" |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 14:24:29
|
cittroman:batteritestet är utfört, kan meddela att svart mycket riktigt är minus och gul följdaktligen plus. Basarna ploppade utåt väldigt tjusigt!
classe:testade igår att skruva isär men det ville liksom inte släppa eller dela sig. Har gjort så förr på ett annat element och då gick det bra, hur mycket "våld" kan man använda för att få isär det Vill helst inte sabba det ännu mer. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 15:51:21
|
quote: hur mycket "våld" kan man använda för att få isär det
Behöver väl inte ta isär elementet för att få ut den där mjuka tygbiten! |
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 16:10:32
|
quote: Behöver väl inte ta isär elementet för att få ut den där mjuka tygbiten!
F*n vet om jag inte måste det, har provat med "massage" och det blev lite bättre, fortfarande inte helt hundra dock.
Får väl testa dammsugaren också, då gäller det att hålla tungan i rätt mun!
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 18:15:49
|
pinne med dubbel häftande tejp på spetsen kan du prova,elementen jag delat har gått ganska lätt att dela liten knack på sidan så släppte dom. |
18 ska de va.
|
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 16:53:30
|
det sitter ju skruvar på elementet.. jag har själv lyckats ta isär och sätta ihop diskanter och mellanregister alá dome. Eller om du är mer försiktig så kan du ta en toarulle eller liknande, sätta över domen och sug som på en cigarr. |
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 17:38:06
|
Lovan: Jag har gjort batteritestet pa att par Nautilius-diskanter *efter rekommendation fran en av B&Ws tekniker) och om man bara "duttar"£ pa batteriet sa gar det faktiskt att kanna med fingrarna vad som ar ratt. Pa soft-deom diskanter ar det annu enklare.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 21:37:50
|
classe och dadygee:Skall prova mig fram så nätt, tack för tipsen! |
|
|