HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 En ny squeezebox-killer?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/10 :  09:31:32  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=AppleTV&cid=AOS-EU-iTunes07q2mw-A30000068230


"
När som helst är bästa sändningstid

Nu finns det alltid något bra på TV. Med Apple TV kan du titta på alla hemfilmer, musikshower och podsändningar i ditt iTunes-bibliotek, plus foton och filmtrailrar, på din storbilds-TV – trådlöst, från din Mac eller PC.

Hämta

Dags för lite underhållning? Se bara till att du har importerat alla dina videor, musikinspelningar och foton till iTunes-biblioteket på datorn. Låt sedan Apple TV sköta resten.

Synka

Apple TV hämtar automatiskt digitala medier på datorn och gör dem tillgängliga för visning på din TV. Bäst av allt? När du lägger till något nytt i iTunes uppdateras Apple TV automatiskt.

Titta

Tack vare det intuitiva gränssnittet hittar du lätt det som du vill se genom att navigera i ett par enkla menyer med hjälp av den medföljande fjärrkontrollen Apple Remote. Klicka ett par gånger så kan du se dina favoriter bekvämt nedsjunken i soffan.
"

Det bästa av allt: 2795:-, gratis frakt, HDMI, digitalutgång, sjukt snygg!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2007/01/10 09:32:16

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/10 :  09:40:11  Show Profile  Reply
Hur skulle den kunna vara en Squeezeboxkiller när den inte ens har display?

Flopp säger jag ... Itunes, drm ... USCH!!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/10 :  10:04:51  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Sicken oväntad design.. Har dom fått bra pris på metallboxar med rundade hörn? Hehe. Nah, den är väl rätt fin. Men som Martin.M säger så borde den ha en display iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/10 :  10:16:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag har redan en 50" skärm som jag hellre använder än någon gammal led display

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/10 :  10:52:04  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Om du vill bränna in din plasma med det så...

En display är väl smidigt att ha ivf. När man inte vill ha tv'n på när man finlyssnar eller så.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/10 :  16:56:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mer för film än musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/10 :  17:34:38  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Och varför ständigt detta eländiga iTunes som man måste synka med

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/11 :  00:40:49  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Och varför ständigt detta eländiga iTunes som man måste synka med.


För att så sitter apple på altt du håller på med, och låser dig inne i deras lille, mycket fint designade verd, så dom kan spinna guld på dig till tid och evighet.

Btw, om det der är appels nya design..... lignar mera en switch/router från Netgear.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/11 :  07:41:08  Show Profile  Reply
Med hackad firmware tror jag den kan bli poppis! Dock aldrig till musik, däremot till film.

j0akim: Du måste verkligen pröva en Squeezebox, det hör jag det

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/11 :  08:22:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Sedan använder man sin iPhone som fjärrkontroll.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/01/11 :  09:28:07  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
quote:
Om du vill bränna in din plasma med det så...


Klart den ska brännas in. Hur får man annars ut optimal bildkvalite?


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/11 :  09:58:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Jag har för mig att den varierade gränssnittet på något sätt för att undvika inbränning.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/11 :  15:48:38  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Urk min plasma har en fläkt ...

Några av poängerna med en Squeezebox är:

- öppen lösning skaffa/gör egna plugins, kör skumma format
- ingen #%¤#%¤ DRM
- digital ut som faktiskt är bra (lågt jitter)
- bit perfekt återgivning av CD utan läskig omsampling och borttappande av bitar
- snygg
- tydlig display
- kräver inte en TV
- köp flera ! en i varje rum och dela på servern
- fjärr
- kräver inte en mac
- Squeezebox är hifi och inte flerkanals multimedia junk

Nej den där går fet bort som Squeezebox killer :)

Men den kanske e bra på något annat iofs
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/11 :  23:32:34  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Det ska bli intressant att testa den.. Jag har en egenskap att inte såga grejjer innan jag testat


Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2007/01/12 :  06:21:57  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
fattar inte varför folk rackar ner på iTunes. När man väl lärt sig använda det så är det grymt bra. Winamp, Sonique och Win mediaplayer ligger långt efter anser jag.

Men jag får nog hålla med om att en lite display skulle vara fint att ha...

/Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/12 :  07:01:21  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
fattar inte varför folk rackar ner på iTunes. När man väl lärt sig använda det så är det grymt bra.

För min egen del är det till stor del ingenjören i mig som säger stopp - iTunes är en helhetslösning som specificerar för mig som användare exakt hur de bestämt att jag ska göra saker och ting för att göra si och så. Om jag vill hitta på egna lösningar som bättre passar just mina önskemål är det kört. Jag gillar inte att bli inmålad i ett hörn.
För de flesta användare är nog iTunes helt klockrent precis av samma orsak dock, just att det är en schysst helhetslösning.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/12 :  22:42:20  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Min grund är mycket på linja med Ayn's

Första gång jag fik installerat iTunes var när jag skulle ha installerat QuickTime..... Så fik jag med det "skräpet", efter det så har jag inte haft varken QuickTime eller iTunes på min dator, jag klarar inta av att jag inte selv får bestämma vad som skall finnas på MIN dator, inte skall apple bestämma det i alla fall. Det samma gäller för mig med andra produkter, kamera, skrivare och liknande, jag har presterat att lämna tillbacka en kamera jag köpt, därför att om jag ville installera den drivruin jag skulle använda, ja då var jag tvungen att även installera 8 andra program, och dessa 8 program tyckte att om bara dom to över min dator då var jag troligen nöjd, INGET kunne vära mera fel. Så om inte jag selv får bestemma ja då kan dom ta deras s... och dra. Har just installera en dator från dell för en kompis, vilka tid jag fik använda för att slippa av med hur många Mb programmer som inget hadde med något att göra, stackars dom som köper sånt och som inget kan om datorer, dom får dras med slöa datorer beroande på alt det som bara slängas på dom utan att någon vanlig har en chans att se vilket som är bra och vilket som inte är. Varför i hel.... lägger dom inte bara en CD med med det på, då får man aktivt göra något för att få det inn på datoren. Om man är typen som inget ha emot att där nera til höger (defalut är det visoligen döljt) finns mera än 30 små icon körande, gerna typ 3-4 stk som forsöker hantera det samma och bara köper till ny störra dator bara därför att Microsoft prater om för en att man måste det..... Well well det var den sång. På det mera alvårliga plan ang. iTunes, ja då kan jag inte tänka mig att den är lika bra på att rippa som t.ex. EAC, inte med den snabba tid den är om det. Men kanske man kan ställa in det, så även iTunes gör ett betre jobb, men det vet jag ej. Men ofta tycker jag att ett argumenet för iTunes är att den är snabb till att rippa.... jag menar det är en nackdel (blivar inte lika bra), men OK.


Rip

Edited by - rip59 on 2007/01/13 12:08:59
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2007/01/12 :  23:41:01  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Jag har inga problem med iTunes, tvärtom. Visst program som Max läser in nogrannare och ger aningen bättre resultat men det utesluter inte Itunes som databas.
Angående AppleTv vill jag veta lite mer om dess innehåll och möjligheter innan jag "köper" den.
Vad är det tex för ljudkretsar i den? Eftersom den har en intelprocessor kan man ju anta att det är intels hd-audio (eller vad de nu kallar det, samma som alla intel-macar)
Vad kan man använda USB-porten till? Att det bara är för service och uppdateringar köper jag inte.
Menar äppelfirman verkligen att användaren ska koda alla sina filmer med h.264 för att kunna se dem via AppleTv? iTunes store erbjuder ju inte något (film/tv) innehåll i europa ännu.

Squeezebox vs AppleTv liknar åtminstone till ytan CD- vs DVD-spelare där de senare erbjuder mer funktioner till ett lägre pris men kräver en tv för menyer och (kanske) inte låter lika bra.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/13 :  11:50:04  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
iTunes är ganska så OK för hantering av dina filer..... men den kan inte hantera Flac filer, det är helt klart en nackdel.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/01/15 :  18:15:02  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
nä, iTunes är inget roligt alls! klarar inte heller av att inte få valmöjligheter eller helt enkelt inte få göra som jag vill!!

däremot så hade jag gärna sett en squeezebox med "inbyggd/tillhörande" "appleTV" så man kunde få både bra bild och ljud genom/i ett händigt format!

eoJeud
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/15 :  22:09:23  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Ja, det har varit högt upp på min önskelista ganska länge nu! Hade tänkt vänta tills att någon kom med en sån enhet, men varken SlimDevices eller någon annan har kombinerat riktigt schysst display med möjligheten att ändå lira video. Får nog falla till föga och köpa en SB snart trots allt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:58:49  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag körde ganska omfattande tester (blint) mellan music via EAC till FLAC från min PC, FLAC via Max på min Macintosh samt Apple iTunes rippad Apple lossless format.

Ingen skillnad kunde detekteras av mig med min Sennheiserlurar!
Valet föll på iTunes då det gick dubbelt så fort (att rippa) som Max och hela 3 - 4 ggr så fort som EAC!

Jag kör i.o.f.s. bara iTunes som databas och använder det aldrig (i stort sett).



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2007/01/21 14:47:13
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/21 :  14:17:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det var precis vad jag ville höra, Magnus.

Jag kan fortsätta med iTunes med gott samvete och slipper krångla med krångelprogram.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/21 :  14:20:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ett problem med dagens trådlösa nätverk är väl att dom är lite för långsamma och instabila för att föra över ljud och bild utan att det hackar ibland?
Är det därför Apple TV inte är en renodlad streamer utan är försedd med hårddisk dit man måste flytta filmen innan man börjar titta?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/01/23 :  00:36:01  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
Den kan streama också

Halmstad
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/24 :  18:44:30  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Den dagen det kommer en liten låda som gör att jag kan spela upp en dvd-imagefil direkt ifrån hårddisken på datorn (eller ifrån själva "lådan")utan att bränna ut den så köper jag den direkt. Givetvis med samma goda bild och ljudkvalitet som om man hade spelat upp samma film-/ljudspår i sin dvdspelare.

Just den här lådan som tråden berör är inget alternativ.

/C
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000