HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Adcom GFA-535 på operationsbordet.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:20:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Min käre storebror, balder här på forumet....som för övrigt får bära hundhuvudet för att släpa in mig i hifi-träsket
Har generöst nog skänkt mig sin trotjänare, ett Adcom GFA-535 slusteg, äkta dualmono, de måste varit bland de första med detta.
Hur som haver så låter steget fortfarande idag i originalutförande riktigt bra.....men det komer inte vara original länge till

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:29:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
De gamla högtalarterminalerna, som enbart tar skalad kabel och som jag är övertygad om är utsända av hin håle själv:

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:36:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
En av de gamla elektrolyterna som börjat läcka brun sörja upptäckte jag när jag lyfte på locket till slutsteget:




Jag har beställt nya elektrolyter som bara har liiiite större mått, men dessa är på 15000uF/63V stycket, inte som de gamla på 6800uF/63V.Dessutom ska allt som kan avkopplas....avkopplas.
(Rannagarden & MC Square som har dåligt inflytande på mig)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:41:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Såhär ser alltså en äkta klenod ut på operationsbordet. En av kondingarna är som ni ser redan avlägsnad.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:46:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vilka minnen du väcker till liv

Jag bytade internkablage på en sådan för en massa år sedan. Vilket är hur enkelt som helst. Sen spelade den på bakkanalen i ett 5.1 system i en massa år sen dog den ena kanalen.

Chassit tjänstgör som Försteg hemma hos Vemsom nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:53:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
trots åldern är det fakqiskt en fantastisk förstärkare, jag ska göra vad jag kan för att renovera och hotta upp den. Men snacka om kvalitet spelar på idag som om det inte gått dryga 20år sen den var ny(tror jag...vågar inte svära på den siffran).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:15:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
20 kan nog stämma ganska bra.
Jag körde en ett tag med ett par större JBL vilket den klarade riktigt bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:26:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ja det är en strömstark liten rackare....brorsan berättade om nåt test de gjort där den utan bekymmer drev quad ESL63...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:35:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Dessa ska petas i istället för de gamla elektrolyterna som sitter i:



Att gå från 13600uF/kanal till 30000uF/kanal kan ju aldrig skada heller ;-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:53:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ser inga läckande kondningar förvisso,men det är alltid överläckert när audio-företag har sina egna kondningar i apparaterna.

Cyrus har sina sk Slit-foil kondensatorer i en del apparater.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:55:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
HT-terminalerna var verkligen inte praktiska eller nåt annat,så nu när jag sett bilden på dom,förstår jag dig nu.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:15:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ett par bilder på vad jag tror är läckage:



DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:31:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Jo,det är klurigt ibland att veta om kondningarna läcker,eller om det bara är 20 år gammalt klister eller dyl. de slängt i lite av.

Typ stabilitets-hjälpmedel...jag ser det på var och varannat pcb som jag kollat på.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:33:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
(Rannagarden & MC Square som har dåligt inflytande på mig)


Jag tycker det är bra inflytande,jag!

Inte avkoppla,Wimafiera!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/01/05 03:33:57
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:37:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Även om det inte är läckage,så har ändå lytarna fått arbeta i 20 år,vilket rättfärdigar för ett byte.

Bilden på de nya lytarna verkar speca 85 grader,medans originalen specar 105 grader.
Det kan ha stor betydelse,speciellt i slutsteg tänker jag på...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:42:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag har med sett det....men har det betydelse om man spelar på lägenhetsnivå?
Jag hittade faktiskt inga andra(ännu) som passar någorlunda i V uF & storlek till ett överkomligt pris...de på bilden reades ut för typ $11.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  03:55:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
med normal volym-nivå tror jag inte det är nån större fara...
Skillnad om man har för vana att ha på max varenda dag tex.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  04:21:29  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Noterade din annons och kollade bland mina källor...


Till exempel...
5$ +12$ för frakten blir totalt 17$ för 4st.

Edit:Item nr 230042394101 på Ebay.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/01/05 04:22:28
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  04:23:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  04:49:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kondingarna du visar ovan hävdar säljaren själv inte lämpar sig för hi-fi

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  05:04:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Afan.
Ja,jag gick bara efter värdena.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/01/05 :  06:36:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Dom lytarna du har kan gott användas. Är de lämpliga storleksmässigt så är det än bättre. De gamla lytarna har nog sett sina bästa dgr, och med 'klet' i botten är det bäst att låter dem hädan gå.

I med de nya, gärna avkopplade med både en 1µF parallellt med en 0.1µF över sig för att trimma bort lite dumheter. Tror den kommer belöna dig ljudmässigt rätt bra på dessa byten/kompletteringar.

Sedan krävs kanske lite rengöring, en översikt av andra komponenter så inget är skadat eller åldrat, byte av terminaler - och så har du nytt liv i den vackra stärkaren.

/M
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  15:36:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det ungefär summerar planen. =) Men innan jag gör nåra avancerade ingrepp väntar jag på att service manualen ska komma....det har tagit sin lilla tid för den att korsa atlanten.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:21:55  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Tjenare Brorsan.

Lite historia om slutsteget: Det köptes av mig 1991 ihop med försteget Adcom GFP-555 för 7000:- begagnat. Orginal ägaren hade köpt det på Radiolagret i Göteborg 1987 för 12000:- och kombinationen var bland det bästa i prisklassen då¨.

Det är konstruerat för 220 volt och nu har vi ca 240 volt så¨jag har haft lite problem med mekaniskt brum.

Försteget använder jag fortfarande som RIAA och hörlursförstärkare med utmärkt resultat.

Lycka till Mayday!

Balder

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:27:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Tackar brorsan! När jag e klar kommer du ångra att jag fick det ...he he he

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/01/05 :  18:47:29  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Kul att se bilderna. Valuta för pengarna ger dessa steg, enl mig
Jag har en gammal trotjänare (köpt ny runt -95) GFA-535 i den senare mkII-utgåvan, som just nu används till ett par HFLS-1. Fungerar väldigt bra. På papperet kan de verka svaga, men upplevs tvärtom i praktiken. Minns att Hifi & M i sin kubmätning hamnade på 96 ampere eller något i närheten och gav inte upp förrän neråt 1 ohm. MkII har bättre (eller snarare mindre dåliga) högtalarkontakter, men är eg bara bra på banankontakter. Hoppas allt blir lyckat!

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000