HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Moddning av B-Tech BT928
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:27:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad ni krånglar,pågar!

Ett motstånd från pin 1 till pin 4,sedan ett motstånd från pin 7 till pin 8!

Det är inte mer än så...!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:27:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Har förresten hittat såna här att kyla op-ampen med, de är gjorda att kyla minnen i överklockade datorer och dessutom självhäftande.
Mått:13x13x13mm + 13x13x6mm (4 av varje)


Mer info i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56829&whichpage=3

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:37:18  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
quote:
Vad ni krånglar,pågar!

Ett motstånd från pin 1 till pin 4,sedan ett motstånd från pin 7 till pin 8!

Det är inte mer än så...!


Mc Square: Det är ju just det som var fel. Man skall INTE koppla nåt till positiva spänningsmatningen (pin8). Båda kanalerna skall kopplas emot negativa matningen.


//air
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:52:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
ljud i endast vänster kanal, samt vrålhögt även om volymen är nedskruvad max...

Som sagt hadde du tillgång till schema så om du ville ha hjälp av någon kan du ju posta det!Du har ju antagligen "bypassat" volymkontrollen på något sätt..Behöver ju inte köpa ny för det!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:06:55  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Har tyvärr inget schema.
Jag hade kopplad motstånden mellan pin 1->4 samt pin 5 -> 8 (sent på kvällen totalt hjärnsläpp.
Vad jag antar kan ha hänt är att ett eller flera motstånd dött, kan man mäta över dem på ovansidan kretsen, eller måste man löda bort dem?
Man har ju 6 pinnar på volympoten, mellan vilka ska det vara kontakt(med mulitimeter på summerläge) mätt under ifrån på lödpunkterna vid lägsta samt högsta volym?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:21:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Då har du ju fått B+ på ingången,hur mycket den klarar där utan att går sönder det vet inte jag.
Har du kopplat enligt 1-4 4-7 nu då?
Mäter du på dom yttre benen på potten så ska den visa värdet som står tryckt på den e.x 100K.Mitten benet är där det ska variera,om du mäter på ingången på opampen och t.e.x mitten på ingångs RCA då ska du ju kunna variera ända från 0 ohm till t.e.x 100k.Tror jag..

P.S kolla oxå så att inte ingången till opampen är kotsluten till jord på den kan som inte låter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/06 16:36:04
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:32:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Funkar för mig iallafall....!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:43:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Funkar för mig iallafall....!

Det kanske det gör..Men om jag uppfattat det hela rätt,så blir effekten av att om man tar motstånd från t.e.x negativ till utgång att man "stänger av"dom övre eller nedre utgångs transitorerna i opampen och kör i "SE"
tar man från den possitiva stängs de andra transingarna av (motsatt negativ)och det skulle ge bättre resultat att ta från negativ spänning,enl diskussion på annat forum.Vidare att man med motstånd kunde får den effekten att utsignalen på verkade matningsspänningen och vise versa.Använde man transistorer så blev usignal och matningsspänning isolerade från varandra,och på verkades inte av varandra.Så uppfattade jag det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:56:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ryssen: Jag har inte gett mig in in den ännu, först ska jag mäta alla motstånd, ta bort ev. dåliga, sen blir det till att fixa till hjärnsläppet i fråga om motstånden runt op-ampen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:14:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Innan jag lödat bort de felplacerade motstånden så mätte 3 av 10K motstånden ca 50% av vad de skulle.
Efter att ha avlägsnat de motstånd som var felplacerade, så mätte samtliga motstånd ok.
Vid lyssning nu så är volymen tokhög, enbart ljud i vänster kanal, men det sprakar.
Om jag joxar lite med kontakten i hörluren(hittar olika lägen t ex mono genom att dra den in o ut), så finns ett läge där jag har (fortfarande för högt) rent monoljud i bägge lurarna???
Vad fanken kan stå på???

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:40:06  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
mayday: Att motstånden har visar annan resistans när du mäter dem inkopplade är helt normalt. Detta har att göra med att dom troligtvis på något sätt är parallellkopplade med en annan resistans. Dvs, enda rätta sättet att kontrollmäta ett motstånd är att ha ena änden fri. (eller om man känner till kopplingen å vet att inget är parallellt, så går det förstås bra att mäta det på stället).

Angående "joxet" med hörlurskontakten, så visar det bara att dina hörlurar fungerar :)

Till att börja med tycker jag nu du skall mäta resistansen ifrån + på ingångarna till mittstiftet på volymkontrollen. Kontrollera att denna resistans varierar när du vrider på volymkontrollen, samt att det fungerar på båda kanalerna!

Det är bäst att felsöka stegvis, så är det lättare att utesluta felorsaker.

//air
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:03:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mätningen (gamla poten, men den e oxå på 10K):

Vänster ingång mätt mot de 3 bakre stiften av mig döpta till V(vänster) M(mitten) H(höger)
Vol: 0% v=11,4k m=11,4k h=22,6k
Vol: 50% v=11,4k m=12,4k h=22,6k
Vol: 100% v=11,4k m=22,5k h=22,5k


Höger ingång mätt på de 3 bakre stiften:
Vol: 0% v=11,2k m=11,2k h=0
Vol: 100% v=11,2k m=0 h=0


Höger ingång på de 3 främre stiften:
Vol: 0% v=11,2k m=11,2k h=22,5k
Vol: 50% v=11,2k m=15,5k h=22,5k
Vol: 100% v=11,2k m=22,5k h=22,5k


vänster ingång mätt på 3 främre stiften:
Vol: 0% v=11,2k m=11,2k h=o
Vol: 100% V=11,2k m=0 h=0



Nu har inte jag en aning om vad dessa värden ska vara, jag har bara mätt

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:24:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmfrr,vilken kanal är det som INTE låter resp låter hela tiden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:27:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vänster kanal låter...HÖGT, höger kanal= nada

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:46:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Funkar för mig iallafall....!

Tänkte på att det är ju bara en opamp som delas mellan kanalerna,så då sak ju biasen ABSOLUT kopplas till samma pol (negativ)annars får ju den andra kanalen andra arbetsförkållanden,det är ju inte bra!


Ja värdena ser ju ganska lika ut för bägge kanalerna,men om du mäter från RCA in + stiftet till +In A resp +In B på Ic´n vad får du för värden då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:32:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Du snackar singel/dual nu,Ryssen?Edit:Glöm det.Tror jag hade fel,du snackar dual ändå..

Mayday,skulle det vara så att din opamp e sönder,pga mitt lilla tips om biasingen,så kan jag skänka dig en fungerande.Kanske inte samma,men det är bara för jag inte kommer ihåg vilken du hade satt i....
But still,offer stands!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/01/06 21:33:51
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:55:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vänster in till pin3 = 11,4k
Höger in till pin 5 = 26k

Får i princip identiska resultat med original op-ampen men jag har ju testat att köra med biashöjning på båda.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:57:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Lite olika där ja,men om du vrider volymen så ska du ju få 0 ohm (full volym)till slut.Och du har kollat alla lödningar så dom e okej?Ingen "extra" komponent lödd till potten,eller ingång som inte ska vara där?(av misstag)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:07:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mcsquare: Ingen fara, jag har fler på ingång.
Ryssen: Tycker mig ha kollat allt tusen ggr, men ska kolla igenom det igen i morgon.
Att pinnarna mäter olika på op-ampen, vad innebär det, är de kassa?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:18:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att pinnarna mäter olika på op-ampen, vad innebär det, är de kassa?

Vet ej,men i morgon kan du plocka ur opampen ur hållaren och mäta igen och kolla.Vrid volymen åt båda hållen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:21:25  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Efter att ha tittat på bilderna så börjar jag fundera lite. (Jag är ingen guru på detta ska tilläggas)

Men om du har blåst ett motstånd borde inte signalen brytas då eller blir den odämpad?
Menar det ser ut som om signalen från RCA pluggarna går igenom ett par motstånd.

Vad händer med kretsarna EFTER opisen om man har satt motståndet mellan fel pinnar?

Men volympotten svarar inte alls eller? Men det händer inte nått när du ändrar volymen? Borde inte det tyda på en kortis någonstans? Vad händer om du sätter dit ett par fasta motstånd där potten ska sitta? Om du tar bort potten så borde det ju bli tyst iaf.

Aja det var mina ideer jag har... Men som sagt jag är inte någon guru på detta område.

EDIT: Kan du kasta upp ett par bilder på hela kortet både över och under?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Edited by - jerico on 2007/01/07 01:22:20
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:43:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Vad händer med kretsarna EFTER opisen om man har satt motståndet mellan fel pinnar?

Är ju "bara" en opamp så det är ju inte så mycket efter..
Får väl se omorgon nu då om det är "raka" rör från in kontakten.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/01/07 :  10:14:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Oj, oj. Här händer det grejer...

Att baisa en Op-amp till klass a med motstånd är ett tämligen trubbigt sätt att få lite smak av klass a. Och med efterföljande trubbel för Mayday grävde jag lite i arkivet och konstaterar att ja, det bättre sättet att få korrekt bias är att köra motstånden mellan pin 1-4 och 4-7 (ledsen för missen McSquare, jag använder inte detta ofta och den kretsen jag använde det ursprungligen på var lite 'nöden har ingen lag', varpå det fick lov att biasas från bägge matningarna). Op-ampen och kretsen i sig kommer fungera med bias från bägge matningar oxå, och viss bias kommer fås, men inte optimalt. Ber om ursäkt och kommer bära hundhuvudet resterande delen av månaden. Utgångarna till negativa matningen alltså.


Att däremot koppla pin 5-8 (som du råkade) är nog ingen höjdare. Testa annan opamp ifall den du testade på falerat. Och så tycker jag att du skall gå över alla lödöar - helt enkelt löda om dem. Det kan hamna lite pcb-lack eller annat som kan skapa tveksam kontakt. Hade detta problem oxå med denna lurstärk. Lodade om signalvägen och sedan fungerade det.


/M
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/01/07 :  12:50:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att däremot koppla pin 5-8 (som du råkade) är nog ingen höjdare.

Fick en snilleblixt efter nattens sömn,sitter det kondingar mellan RCA kontakten och själva opampen?Så inte signal källan du anväder gått upp i rök.Prova växla H/V på ingången och se.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/07 :  12:58:45  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jag har inte haft nått vettigare för mig så...



Svarta linjer är motstånd, röd är en bygel, gröna var de kondningar jag såg och blå är en diod.

Den stora svarta är opisen...

Vet inte om det är till hjälp för dig mayday men kanske för de andra här...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000