HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Inställning Ittok LVII?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/23 :  11:40:10  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Har mer eller mindre bara skruvat dit PUn på min LP12a med Ittok LVII. Tänkte justera den (arm+PU) nu i julhelgen. Någon som har några tips om inställning av just den tonarmen? Återkommer säkert med mer specifika frågor

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2006/12/24 :  11:18:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml

scrolla ner lite så hittar du en för ittok.

Armen skall oftast vara parallell med skivan och överhänget skall vara 18mm.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2006/12/24 13:24:29
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  10:48:51  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Tack Hepcat, protractorn blir inte printad i rätt skala men jag har en annan som jag nog kan använda. Överhänget skall justeras.

En annan fråga. Hur höjer man upp armlyften. Det ser ut att sitta en lite skruv inne i fästet för lyften. Är det en sexkantskruv? Det är svårt att se på min.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:02:19  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Överhänget justerat. Den satt ca 2mm för långt ut. Armen är parallell med skivan.

Finns det andra här som hat LVII-armen? Vad har ni er anti-skating på? Jag märker att när jag ställer in med testskivan (Hifi News) så måste anti-skating upp på 3 (max) för att minimera distorsionen vid +16dB och för att det inte skall dista vid det innersta +15dB-spåret.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:18:48  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag har en Ittok LVIII, och har antiskate på 2,6 och nåltryck på 2,5, allt detta inställt av min chefsjusterare Anders på Tonläget.
Pickup är Ortofon Kontrapunkt B, Step-up Ortofon T20 MK2. Jag upplever inte några problem varken med brum eller annat.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:33:49  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Fina grejer Leif. Tack för info. Anti-skating verkar ju ligga relativt högt även på LVIII-armen så det är kanske normalt. Nåltryck har jag också det högsta i specen på min dvs 2.2.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000