HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Min browser kan inte hitta SlimServern
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  19:22:59  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Någon som vet, jag saknar troligen ett eller annat.

Servern är en Windows 2000 Server, båda arbetsplatsen (XP Pro) och servern finns på samma nätverk, jag provar altså INTE att nå servern via internet. Windows Servern är rebootat efter installation. SlimServern kör. Användar web adress: http://10.10.10.12:9000 (10.10.10.12 är rätt). Jag kommar inte heller åt SlimServern lokalt (via browser) på windows servern. Det är version 6.5.0 av SlimServer. Har testat med browser IE 7.0 och Firefox 1.5.0.8


Rip



Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/12/13 :  20:51:39  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Om det aldrig har fungerat direkt från samma burk som du kör slimservern skulle jag prova att avinstallera och installera om. Det låter som servern inte är uppe och kör.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/13 :  20:54:19  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Jag antar att Squeezeboxen connectar. Kan du komma åt den via http://localhost:9000 på Slimserver-burken? Kan du pinga 10.10.10.12? Har du någon brandvägg som stoppar upp?

/Munge
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  21:52:44  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Om det aldrig har fungerat direkt från samma burk som du kör slimservern skulle jag prova att avinstallera och installera om. Det låter som servern inte är uppe och kör.


Det vill jag testa, men den står och blinkar där nera i hörnat, men får "starta" den hur många gångar jag vill.... Ja så ser det i alla fall ut.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  21:58:49  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Jag antar att Squeezeboxen connectar. Kan du komma åt den via http://localhost:9000 på Slimserver-burken? Kan du pinga 10.10.10.12? Har du någon brandvägg som stoppar upp?

/Munge


Nej, jag har ingan Squeezebox än, den är beställt, så jag håller på att göra klart för att den skall komma hem.

Nej jag kan inte köra lokalt via http://localhost:9000.

Ja jag kan pinga servern, jag har den körande även som fileserver i systemet, kan pinga den, köra Termional Server mot den skriva ut gennom den.

Min brandväg (Windows XP, är stängt) skall vell bara stoppa mig från att köra från mina arbetsstationer men inte om jag kör lokalt... eller?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/13 22:01:32
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:12:31  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Om du inte kan köra lokalt låter det verkligen som att SlimServer inte är igång och kör. Får du connection refused direkt, eller tar det en stund och blir sen timeout?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:21:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Brandväggen kan störa även när du kör lokalt, det har hänt mig vid ett flertal tillfällen med andra tjänster. Vad har du för brandvägg på din server?

Kontrollera både att tjänsten (SlimServen) verkligen kör, och att brandväggen är öppen för IP trafik till den. Hur man lämpligast gör det beror ju lite på vad du kör för brandvägg. Antingen öppnar man för all trafik till slimservern, öppnar porten (9000) eller öppnar porten 9000 för trafik endast till slimservern. Beror på hur brandväggen funkar.

Du kanske också kan kolla brandväggens logg för att se om den har blockerat ngt när du försöker komma åt slimserven?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/12/13 22:23:41
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:23:35  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Håller med staffann. Bra tips.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:26:41  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Det måste ha blivit fel på installationen, nu efter reinstallation funkar det

Tacker så mycket, men var säker, jag hitter troligen mera att fråga om PS! Jag har ingen brandvägg körande på varken server eller arbetsplats.... än i alla fall



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:36:56  Show Profile  Reply
Så länge den blinkar kan man inte heller connecta till den, antagligen höll den på och byggde upp databasen, tar en bra stund.
Och ibland blir det bara fel helt enkelt. Det händer!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/14 :  02:30:12  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Ja så är server och SoftSqueezebox installerat och kör :)

Jag hadde lite filer liggande i mp3 och wav förmater, som jag ser det så kan den reta ut det om filerna är av typen MP3, då finns information i filen om artis/album, men om man har samma mappstruktur som på sina MP3 album (Artist-Album-Låterna(filerna)) så kan den inte visa det rätt i WAV....

Detta beror väl på att WAV förmatet inte innehåller någon typ af information om detta?

OK, vilka förmat skall man då använda FLAC, innehåller FLAC den typ av information?

Och FLAC vilka program använder man till att rippa till FLAC med? Något som är bettre/enklare än annat?


Rip


Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/14 :  06:41:27  Show Profile  Reply
Wav kan inte hantera taggar alltså, därför det är kasst att använda.

Använd EAC för att rippa, en guide finns här http://spaceport.mine.nu/_crap/gris/

Ser du till att följa guiden kan du inte misslyckas.
Funkar det inte .. ja då har du missat något i guiden, gå igenom den igen.

Sen vet jag inte om du gjort det redan, men de filer du har, gå igenom dom manuellt och
kontrollera att alla taggar verkligen finns där. Allt ska finnas, album, genre, årtal osv osv.
Då blir hela upplevelsen med Squeezeboxen bra mycket mer behaglig.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:51:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag använder MediaMonkey istället för WMP, iTunes eller liknande. Funkar väldigt bra för alla typer av musikfiler och kan dessutom rippa/konvertera de flesta format inklusive FLAC. Synkning till MP3 spelare/Smartphone etc funkar som en dröm, och MediaMonkey kan automatiskt koda om filerna hur man vill (t.ex. okomprimerad eller hög bitrate på datorn, men låg bitrate på min smartphone för att få plats med mer).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:56:09  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Thanx i 2, den musik jag redan har på filer är inget jag skall använda i fortsätningen samman med Squeezeboxen.... ja kanske en och annan man inte har på rigtig CD, men det är inte måmga filer vi prater om då.

Är där skilnad på hur bra dom ripparna är på at gå på internet och hitta album's info där?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:08:19  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Wav kan inte hantera taggar alltså, därför det är kasst att använda.

Använd EAC för att rippa, en guide finns här http://spaceport.mine.nu/_crap/gris/

Ser du till att följa guiden kan du inte misslyckas.
Funkar det inte .. ja då har du missat något i guiden, gå igenom den igen.

Sen vet jag inte om du gjort det redan, men de filer du har, gå igenom dom manuellt och
kontrollera att alla taggar verkligen finns där. Allt ska finnas, album, genre, årtal osv osv.
Då blir hela upplevelsen med Squeezeboxen bra mycket mer behaglig.


Dom här .CUE-files som den gerna vill göra, har SqueezeBox'en någon använding för dom? Eller kan man slopa det momentet?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/15 :  10:42:43  Show Profile  Reply
Du behöver den för att bränna en perfekt cd-skiva.
Ha alltid med log, cue och m3u.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  10:56:54  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
OK, tack Martin

Då får jag tänka om jag vill kunna det eller inte..... Det var jo inte just det man ville med en Squeezebox.... Hmmmm....


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  11:58:31  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Nu använder jag EAC, verker funka OK, men... enstaka nummer bliver endast 99.9% bra, brukar ni rippa om detta sporet, eller är det OK?

PS! Än så länge sparer jag alla dom .cue .log och .m3u filerna, sen kan jag ta bort dom om dom stör mig.... vilket dom gör


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:44:20  Show Profile  Reply
Varför skulle du vilja ta bort dom? Tar ju 1-2 Kb styck.

På vilket sätt stör dom? Du ser dom aldrig om du inte aktivt går in och letar i kataloger, vilket man aldrig mer behöver göra pga squeezeboxen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:52:43  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
För att min hjärna inte funkar, jag vet att dom är der.... Det räcker


Rip *dom får troligen lov att stanna kvar*

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:27:22  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
OK, så hittade jag en fråga mera

EAC är inte så där jävla snabb eller hur Så jag har tagit en PC mera och installerat EAC på, men.... Den kan inte hitta någon info om CD'erna ute på internet, jag har testat med samma e-mail som jag använder på denna PC, med en annan e-mail adress, även den är en fungernade e-mail.

Jag har stängt av Microsofts brandväg, jag kör med samma antivirusprogram som på denna PC (AVG free), dom 2 PC'er sitter i samma switch och kör därför gennom samma router... Är det det som är problemet, kan man inte från 2 PC använda den där databas om dom kommer från samma IP (den på ytsidan så klart). Kanske för att ondvika misbruk?

Om jag användar den där knap "Get active freedb server list" då får jag listan, inga problem. Jag har så klart testat att CD'n finns på listan på den här PC'n


Any idéars?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/15 13:35:02
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:49:21  Show Profile  Reply
quote:
EAC är inte så där jävla snabb eller hur

Hur menar du då?
Om du har satt allt korrekt tar det kanske 20 minuter.
Om du vill köra ful-rippar kan du göra det också på 2 minuter, men då kan du lika gärna använda vilket skitprogram som helst.

Hur du misslyckas hämta taggarna från freedb vet jag inte alltså. Är inga specialinställningar där.
Kan du surfa på internet (vilket du uppenarligen kan ) då kan även taggar hämtas från någon av alla databaser.

Men det är inte hela världen, man måste ändå kolla igenom taggarna efteråt och verifiera att allting är 100% rätt. Tex med tag and rename.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:57:09  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Hur menar du då?
Om du har satt allt korrekt tar det kanske 20 minuter.
Om du vill köra ful-rippar kan du göra det också på 2 minuter, men då kan du lika gärna använda vilket skitprogram som helst.rename.
Nej jag menar bara att det tar sin tid, här går det på typ 30 minutter för ett album, det var därför jag vill rippa på 2 datorer på een gång bara. Hellere att det bliver bar än att det går snabbt, dom låterna som blivar 99.9% bra, är det OK?



quote:

Hur du misslyckas hämta taggarna från freedb vet jag inte alltså. Är inga specialinställningar där.
Kan du surfa på internet (vilket du uppenarligen kan ) då kan även taggar hämtas från någon av alla databaser.

Men det är inte hela världen, man måste ändå kolla igenom taggarna efteråt och verifiera att allting är 100% rätt. Tex med tag and rename.
Ja jag tycker det är kunstigt med, någon annan som har erfarat detta?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:00:55  Show Profile  Reply
Så länge checksummorna är okej ska kopian ha blivit okej.
Om det är något fel som inte kan läsas in korrekt kommer EAC att meddela om detta!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/15 :  21:55:39  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Ja så har jag satt upp en PC mera, nu funkar det att gå och kolla tags till sina CD från denna PC och den vanliga på samma tid. Får kolla på den andra vad som kan vara hänt med den, den som inte funkar är den som är mest uppdaterat..... Typisk Well well, nu kan jag i alla fall rippa på 2 datorer samtidigt.


Rip

Edited by - rip59 on 2006/12/15 22:20:55
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:07:42  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jävligt bra att ha 2 CD-rom i sin dator, kan ena CD'n inte läsa en CD, då är chancen stor att den andra kan, har fått rippat ca. 50 album till nu.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000