HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Londonsymfonikerna - Beethovens 9:a
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:57:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

Veckans skiva:

Bernhard Haitink, London Symphony Orchestra - Beethoven Symphony No 9 'Choral'






Artister:
Bernhard Haitink, dirigent
Twyla Robinson, sopran
Karen Cargill, mezzo-sopran
John Mac Master, tenor
Gerald Finlay, bas
London Symphony Chorus
London Symphony Orchestra


Titel: Beethoven Symphony No 9 'Choral'

Format: CD-album

Utgivningsår: 2006

Skivbolag: LSO

Katalognummer: LSO0092

(Finns även som SACD med katalognr LSO0592)


Den som har hört Beethovens nia och inte hört den här, har inte hört den.
/Inger


Veckans Skiva är en av sex skivor med nyinspelningar av Beethovens nio symfonier. De är inspelade live 2005 på Barbican Centre i London med Londons Symphony Orchestra, LSO, och utgivna på deras eget skivmärke - LSO.

Jag har aldrig varit någon vän av Beethoven. Jag har alltid uppfattat de flesta av hans verk som pompösa och svulstiga. I synnerhet symfonierna. En kompakt ljudmatta utan nyanser. Tråkig helt enkelt. Därför blev jag nyfiken när Inger, min fru, en morgon redan vid frukost började mumla över en recension av en utgåva med nyinspelningar av alla Beethovens symfonier i Svenskan. De skulle vara moderna och helt nya i sin uttolkning; lyfta fram detaljer och nyanser framför maffiga fanfarer och svulstiga crescendon. Jag tände på skivorna och efter några dagar låg de här hemma.



Ludwig van Beethoven, 1770-1827
Bild från www.wikipedia.org



Först ut att provlyssnas blev den nionde symfonien. Anledningen var att det är den enda Beethovensymfonien som jag tidigare hade på CD*) och kunde jämföra med. Snabbt konstaterade både Inger och jag att Haitinks tolkning inte är något dussinframförande som liknar det vi tidigare hört. Den i år 77-årige Bernhard Haitink har gjort något fantatstiskt tillsammans med sångarna, kören och orkestern. Jag lämnar över ordet till Inger igen:

Det här ett exempel på den moderna uppförandepraxis av klassiska verk som har utvecklats sedan 90-talet. Det är ingen imitation av tidigare storverk utan en självständig konstnärlig tolkning.
Inga pompösa ljudväggar, utan en dynamisk tolkning där - även i de häftigaste passagerna - varje stämma ligger klar och har sitt egenvärde.


Den inledende satsen, Allegro ma non troppo, un poco maestro, uppfattar jag litet som en programförklaring över vad som komma skall. Stämmorna presenterar sig och man hör hela tiden hur de både samspelar och samtidigt får ta den plats de förtjänar i satsens tema. Den andra satsen, Scherzo: molto vivace, är ett tydligt dansant tema som varieras utan att tappas bort bland stråkar och pukor. Satsen får det att spritta i benen. Vem har drabbats av det när man lyssnat på en Beethovensymfoni tidigare? Tredje satsen, Adagio molto e cantabile, innebär en stunds vila inför avslutningen. Satsen är lugn och avspänd utan att övergå i den påtvingade högtidlighet som jag normalt hört i lugna partier ur Beethoveninspelningar. Här är det spelglädje som gäller.



Relativt ung Bernhard Haitink
Bild från www.dutchdivas.net



Ännu återstår höjdpunkten. Fjärde satsen, Presto - Allegro ma non troppo - Vivace - Adagio cantabile, eller "An die Freude". Det berömda temat byggs upp av instrumentalstämmorna. Alla instrumenten finns där klart och tydligt men basarna som utmärker sig och ger den där extra ståpälsen på ryggen. När sångarna träder in lägger sig inte hönsapiggarna - nej väljudet stegras och fortsätter genom hela satsen. Allt och alla hörs klockrent och det är helt enkelt underbart att lyssna till.

Så här långt kommen tycker jag att det är dags för er läsare a

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/01/07 01:03:34

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:05:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Denna 9a skall inhandlas snararst. Har 3an o 7an dom sopar mattan med mina tidigare tolkningar. Är ingen expert men det är bättre än mina Karajan. Kopplat till 7an är Trippelkonserten inte så vanlig men jag gillar den.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:23:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Svejk - Kul att du delar mitt omdöme om Haitink, LSO och Beethovens symfonier.

Har inte hunnit lyssna på 3:an och 7:an ännu. Får väl stoppa in dem i CD:n härnäst...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/12/11 21:25:47
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:05:08  Show Profile Send mikaels a Private Message
Hmmm, intressant. Jag läste också Svenskan recension och blev nyfiken, och efter din ännu mer så. Jag har inte de kompletta symfonierna, nian däremot har jag dels med Karajan (andra cykeln från slutet av 70-talet har jag för mig), dels med Böhm (klockar in på 78 min och ryms därmed inte på en CD (ligger på en dubbel med sexan), trots att just nian var riktmärket för dess lagringskapacitet...).
Dessutom var ju dessa nya så snygga att man nästan kan köpa dem för omslagen enbart.
Det märks att jag inte köpt klassiskt på rätt länge, även om jag känner till LSO och Haitink så är namnen på solisterna helt nya för mig

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:51:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Den här recensionen tillsammans med hausningen i sydsvenskan börjar göra mig allt mer nyfiken. Jag är road av de stora symfonikerna även om Beethoven har fått vika ner sig för bl.a Mahler när det gäller vad jag gillar bäst.

Haitink verkar alltmer etablera sig som en av giganterna vad gäller dirigenter.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/27 :  18:34:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Att Beethoven skulle vara tråkig var ngt nytt för mig , men visst finns det bättre och sämre tolkningar. De bästa verken av Beethoven är också bland de bästa verken någonsin inom klassisk musik enligt mig. Jörgen, hur pass bra är inspelningskvalitén med tanke på ljudet?

Edited by - Snutten on 2006/12/27 18:36:00
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:57:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Sorry Snutten - jag var bortrest när du skrev ditt inlägg och upptäckte inte din fråga förrän nu.

Ljudkvaliteten är utmärkt. Bland de allra bästa jag har hört på CD - eller som min fru uttrycker det: "Den är f-n utmärkt".

Skivan är producerad helt inom LSO och utgiven på deras egen etikett, så det är folk som begriper klassisk musik som står bakom. Varje stämma kommer fram mycket väl, både när det gäller det musikaliska och stereoperspektiv.

/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/01/07 01:04:35
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/07 :  10:47:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok Jörgen, det blir nog så att jag köper ett ex av skivan, tack.
Go to Top of Page

Bo Mellberg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2007/01/10 :  10:04:59  Show Profile Send Bo Mellberg a Private Message
Vill bara tipsa om att Tidskriften OPUS tillsammans med eMusic.com ger dig 35 gratis nedladdningar om ni vill provlyssna. Både 9:an, 6:an och 2:an med Haitink+LSO finns där (13 spår sammanlagt). Sen kan man ju plocka lite jazz för resten.

www.emusic.com/opus

De vill ha kreditkortsnummer men gå bara ur inom 14 dagar så kommer det ingen inbetalning.

/Bosse
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2007/01/22 :  22:18:51  Show Profile Send Joacim a Private Message
Har köpt hela serien, på SACD, och är mer än nöjd!

Riktigt riktigt bra inspelat, med bra upplösning, dynamik och separation!
Heller inte speciellt dyrt att beställa inkl frakt.

Tack för tipset !!

Kommer from nu hålla ögonen på vad LSO kommer ge ut framöver...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/22 :  22:52:38  Show Profile Send jerico a Private Message
Luktar månads skiva om den här tycker jag...

*kommer ihåg*

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/01/22 :  23:00:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Va?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:19:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ztenlund - Jag tror det är den här tråden jerico tänker på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55914

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/01/23 08:20:24
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:28:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ahh, nu är jag med, men jag måste ju tillstå att jerico's inlägg inte var helt solklart.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/23 11:28:33
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2007/01/26 :  10:06:56  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hela Beethoven-cykeln med Haitink och LSO (alla 6 cd) fanns till salu igår hos Cosmos Factory Skivbörs på Upplandsgatan 47 (vägg i vägg med lika trevliga Stockholms Skivbörs), i Stockholm. Priset vet jag dock ej, men det brukar vara klart humant!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000