HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva:Janine Jansen-The four seasons (649)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/12/04 :  11:35:00  Show Profile Send Fisherking a Private Message


Janine Jansen - Vivaldi, The four seasons


Utgiven: Mars 2005
Bolag: Decca
Format: SACD/CD
Katalognummer SACD: 475 6188 0 DSA
Katalognummer CD: 475 6293 1 DH
Längd: 36.06

Till att börja med vill jag påpeka att min kunskap om klassisk musik är starkt begränsad. Jag vet exempelvis inte vad det är för skillnad på en fiol och en violin. Den enda kontakten jag har med genren är ungefär ”Last night of the proms” på TV en gång om året. Så jag vill redan nu passa på att be om ursäkt om jag använder musikens termer på fel sätt.

Den Hollänska violinisten Janine Jansen (f 1978) upptäckte jag av en slump när jag skulle se Yo-Yo Ma i Göteborg och han blev sjuk så Janine ersatte. Det var något med den unga violinisten som gjorde att man trollbands av konserten. Utstrålningen, energin och känslan var något jag sällan ser på de pop och rock konserter jag normalt bevistar. Hennes ”Barrere” (Antonio Stradivari, Cremona, 1727) glödde verkligen den kvällen.



Så till skivan.
Vivaldis De fyra årstiderna är väl ett verk som är ganska uttjatat vid det här laget. Det är helt enkelt svårt att göra något nytt och spännande av det. Vad Janine har gjort på den här skivan är att hon valt att använda sig av en kammaruppsättning (5 stränginstrument, spinett, orgel och theorbo) och således klätt av musiken.

Det sparsmakade arrangemanget gör för mig att jag har lättare att följa med i musikens olika krumsprång, svängar och nyanser. Energin sprudlar ur högtalarna och man kan verkligen höra att musikerna ger allt. Där mina öron i vanliga fall sluter sig av den massiva ljudvägg en symfoniorkester uppbringar öppnar sig öronen här på vid gavel och tar in varenda ton musikerna spelar. En mörk höstkväll som vi har gott om just nu är skivan som balsam för själen. Man mår så mycket bättre med Janine som sällskap.

Att ge mig in i en teknisk utläggning om tempon, tekniker osv. vore dumdristigt då jag inte vet vad jag pratar om utan min magkänsla får avgöra när jag säger att den här skivan är väl värd att införskaffa även för dom som redan hört verket tusen gånger.



Skivan är en SACD/CD hybrid med både SACD 5.1, SACD 2.0 samt vanlig CD-audio. Ljudet är tvärt emot rockvärldens mastringsvåldtäkter dynamiskt och fint. Man vill hela tiden höja ljudet lite till för att komma ett steg närmare ljudmässig Nirvana. Det enda jag egentligen har att invända är att man kunde använt efterklangen i konsertsalen (Yakult Zaal, Beurs van Berlage Concert & Congreszalen)lite bättre men det är en petitess som likaväl kan ha att göra med min anläggning. I en annan anläggning kanske efterklangen är perfekt.

Skivan finns också som vanlig CD och den versionen har jag hittat på Svenska webshoppar. SACD versionen får man nog leta efter utanför landets gränser om det inte finns någon specialhandlare på klassisk musik som har den hemma. Jag tror att den här skivan är den perfekta Julklappen till alla som älskar musik. Både till Rockräven och till den klassiska finsmakaren.

Mer om Janine Jansen
www.janinejansen.com

Mer om skivan samt audioclips
www.deccaclassics.com/music/sacd/4756188.html



Edited by - ztenlund on 2006/12/04 20:20:56

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/12/06 :  01:46:13  Show Profile Send hal a Private Message
Trevlig recension.
Känner igen mig i din beskrivning av dina känslor för denna skivan. Får nog ta och införskaffa ett exemplar.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:49:00  Show Profile Send Mattias a Private Message

Intressant. Tack för detta. Måste lägga ett öra till denna skiva

/Mattias
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2006/12/21 :  12:08:59  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Låter som ett kommande köp för min del. Har en version med Itzak Perlman och Londonsymfonikerna från mitten av 70-talet på vinyl. Alltid spännande att jämföra samma verk framfört på olika sätt.

/Stefan
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:32:33  Show Profile Send TNT a Private Message
OK - du gör en recension av Fyra Årstider, kanske den mest inspelade och recenserade verket "all time" - och du lyssnar på klassiks musik 1 gång per år - mjaaaa .... är inte det lite magstarkt kanske - men hon är ju snyggare än många pop stärnor - kanske var det du föll för ?

36 min speltid - wh000t - stöld!!!
/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:57:17  Show Profile Send ninja a Private Message
TNT, måste man lyssna 365 dagar/år för att recensera!?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:20:41  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
OK - du gör en recension av Fyra Årstider, kanske den mest inspelade och recenserade verket "all time" - och du lyssnar på klassiks musik 1 gång per år - mjaaaa .... är inte det lite magstarkt kanske - men hon är ju snyggare än många pop stärnor - kanske var det du föll för ?


Det är en av förhoppningarna med våra recensioner. Att man skall lockas att lyssna på nya genrer. Att som fisherking fastna för en skiva inom ett område som man normalt inte lyssnar på, är ju helt suveränt.
Vi är inga proffs som recenserar skivor här, det som förenar oss är kärleken till musiken. Så länge man är nyfiken finns det oanade möjligheter att uppleva nya magiska möten.
Du är välkommen att inspirera oss TNT, PM:a mig så kan du ingå i vår recensionsgrupp.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/12/21 :  23:49:35  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Jag älskar melodisk, romantisk klassisk musik. Jag älskar det estetiskt tilltalande. Jag älskar det väsensljuva. Jag älskar kvinnor. Jag tror banne mig jag älskar Janine Jansen...

... i vilket fall som helst måste jag åtminstone lyssna på skivan...


Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000