HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vinylspelare Musical Life Basic + Fortissimo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:50:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply



Musical Life Basic med Fortissimo tonarm


En remdriven tysk spelare med enpunktslagrad tonarm från Michael Stolz' Musical Life











It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:03:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Basic verk:

Basic är Musical Life's instegsmodell, vilken långt ifrån betyder att det är en enkel spelare. Den har en plint i 56mm pianolackerad MDF täckt med 6mm akryl, med fristående motor och motorstyrning samt ett 20mm inverterat tallrikslager med 20mm lageraxel. Standardutförandet har en 40mm aluminiumtallrik som bearbetats ur ett stycke. Spelaren kan också fås med en 80mm tallrik i sandwichkonstruktion av aluminium och skiffer. Den heter då Basic 80.
Skiffer är ganska mjukt, men är ändå styvt, tungt och har goda, bredbandiga dämpningsegenskaper.














It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:08:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Basic motorstyrning:

Verket drivs av en separat likspänningsmotor med separata kontroller för 33 och 45 rpm. Spänningsmatning till motorn är också separerad med en vanlig väggbula för att minimera störningar. Drivremmen är en mycket tunn bomullsliknande tråd, återigen för att minimera risken för att motorn påverkar pick-upen.








Det sitter 3 spikes under verket och 3 under motorstyrningen med tillhörande skyddskoppar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:17:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Fortissimo tonarm:

Tonarmen är en enpunktslagrad unipivotarm med armröret tillverkat i instrument-trä. Tonarmlängder finns i 9“, 10“ och 12“.















Den effektiva massan kan varieras mellan 10 och 25g, och detta väljs utifrån material och längd hos armrör. Det finns 8 olika armrör att välja mellan. Här är några exempel i olika virkessorter:


Fernambuk:


Ebenholz:


Satine:




Det sitter en excentriskt placerad motvikt på armröret, som på så sätt möjliggör Azimuth-justering genom att man vrider motvikten.


Anti-skating justeras via en (Thorensliknande) graderad pinne där en vikt hänger i en tråd som kan flyttas ut och in.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:18:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Fortissimo tonarmskablage:

Kablaget går i ett stycke från pickup till riaa, och är en kopparkabel lackerad med C37.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:22:55  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Mycket vacker vinylspelare.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:29:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Hur låter det då

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:09:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi väntar med det

Spelaren ger ett mycket gediget intryck i detaljer och finish. Tallriken väger 17kg. Vad spelaren väger totalt vet jag inte, men tung är den. Planmåtten är 550x400mm.


















It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:10:34  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Heja Calle!!

På med pick-up:en och kör så det ryker...!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:26:58  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Ruggigt hög finish på den där svarven! Och återigen, bilder som gör den rättvisa! Får nog gå kurs hos dig snart, Calle

Fram med 180grammarna nu!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:32:19  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
väntar med spänning på mer

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/12/03 :  13:08:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Lyssnat nåt än, Calle

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:42:23  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Hoppsan! Riktigt fin

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/03 :  20:37:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hmm, mycket intressant...

Både spelare och tonarm är lite speciella. Man kan nästan kalla dem minimalistiska. Alla inställningsmöjligheter man kan tänka sig finns, men man måste förlita sig på instrument, ögon och öron. Det finns ingen gradering nå'nstans, varken på hastighetsjustering, nålvikt, azimuth eller anti-skating.

Jag gillar det! Om man skaffar en spelare i denna klass bör man kosta på sig en testskiva, en nålvåg och en bra setup-mall. Men tonarmen är kanske lite väl svår att ställa in. Den är vinglig att hantera pga enpunktslagringen, vilket man kunde förvänta sig. När den väl är inställd är det inga problem. Jag är van vid att göra respektive inställning i en följd och se'n är det klarrt, men här får man gå tillbaka och liksom iterera sig fram. Tonarmen har inte heller riktigt den höga finish som verket, lite mer industridesign över den.

Hastigheten ställer man enklast in genom att sätta i en cd och spela den samtidigt. Man väljer med fördel samma musik på vinyl, det underlättar , och ökar/minskar hastigheten med reglaget och saxar sig enkelt fram till samma hastighet som cd:n.













It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:22:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

När allt väl är inställt lägger jag på dessa plattor:



Jacintha, Hendrix, Peyroux, Buckingham, Krupa


En efter en...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:40:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det var mödan värt!

Egentligen skulle jag vilja ha en vecka till på mig nu, men eftersom jag var lite ivrig att lägga ut bilder och info så får jag väl säga "B" så att säga.

Musical Life spelar med lugn och full kontroll, trots min temporära uppställning på ett satsbord. Det är som om verket försvinner från ljudbilden. Tonarmen har en bra punch på Hendrix-skivan. På Buckingham märker jag en viss dipp i basen. Inte så att det saknas botten utan en dipp som gör att man inte upplever hela registret som man tror det ska låta. Troligtvis är det jag som inte har lyckats helt än med inställningen. Detta hör jag bara på Buckingham-spåret.

Om man sänker ner tonarmen snabbt så vaggar den som en pendel några sekunder tills den hamnar i viloläge.

Men oj vad fint den spelar. Extremt luftigt och obeslöjat. Mycket fin klang i pianot på Jacintha-skivan (45rpm), och här är tonerna från kontrabasen i perfekt harmoni mellan bas och mellanregister låter det som.






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/12/04 :  20:48:50  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Stiliga bilder av en stilig spelare!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/05 :  09:35:43  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Den ser verkligen välbyggd ut. Kul att läsa ditt test! Vad är det för material i den tjocka mattan på skivtallriken?

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:34:07  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Vacker så att det förslår!

En reservation är "fläcken" ovanför tonarmen.
Är det design eller avskavt?
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:43:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för material i den tjocka mattan på skivtallriken?
Boombox: Skiffer! (se andra inlägget ovan)

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:13:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det stämmer ulfsan.
Jag var lite otydlig i beskrivningen dock. Detta exemplar är med en 40mm aluminiumtallrik med 10mm skifferplatta som extra tillbehör.



Även armröret är lite "custom". Det är avsett för denna 9.4" (Rega-mått) tonarm. Jag vet inte varför instrumentträt är betsat överhuvudtaget, och speciellt varför inte hela röret är betsat. Michael Stolz tyckte kanske det var snyggt, eller hans fru, vad vet jag.

Det finns ju 8 olika armrör att välja bland. Som jag skrev ovan ska trätypen väljas efter önskad effektiv massa, men det går ju tydligen få det betsat

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:34:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Här är en ursprunglig inspirationskälla från Musical Life, med tallrik i naturskiffer och tonarm i instrumentträ:






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:03:42  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message  Reply
Calle jr skrev:

"Även armröret är lite "custom". Det är avsett för denna 9.4" (Rega-mått) tonarm. Jag vet inte varför instrumentträt är betsat överhuvudtaget, och speciellt varför inte hela röret är betsat. Michael Stolz tyckte kanske det var snyggt, eller hans fru, vad vet jag.

Det finns ju 8 olika armrör att välja bland. Som jag skrev ovan ska trätypen väljas efter önskad effektiv massa, men det går ju tydligen få det betsat"


Dette er ikke helt korrekt. Træet brugt til tonearmen er Grenadill. Det er en meget hård og tung træsort som bruges til instrumenter, fx. klarinetter.
Træet er helt naturligt og ikke bejset eller lakeret. Flammerne i træet er skabt af naturens hånd


www.artsound.dk
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/08 :  18:39:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det visste jag inte. Jag känner till grenadill, men visste inte att det var det.

Grenadill är ett tungt träslag som sjunker i vatten. Som jämförelse väger fur och gran ca 500kg/m3, Grenadill väger ca 1200kg/m3 vilket är i klass med ebenholz.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/12/09 :  01:09:50  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:
Grenadill är ett tungt träslag som sjunker i vatten. Som jämförelse väger fur och gran ca 500kg/m3, Grenadill väger ca 1200kg/m3 vilket är i klass med ebenholz.




Calle

Det var en underbart nördig replik

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/09 :  08:47:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply


Jag måste få förklara mig så ni inte tror man har för många skruvar lösa. Om man ska använda den här typen av virke som konstruktionsmaterial men inte vet exakt vad det är för virke man har att tillgå så kan man börja med att testa hur det flyter. De tyngre har betydligt högre både styvhet och hållfasthet.


Lägg inte skivspelaren i vatten

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000