HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ljukort, förstärkare till sennheiser 650
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/11/23 :  21:54:35  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Jaa, nu var mina Sennheiser beställda som en lite tidig julklapp!

Har tidigare haft sennheiser HD500 i ca:2år och vart mycket nöjd, men ville uppgradera lite nu till vintern.

Mina frågor är om ni har några rekomendationer på Ljudkort till dator samt på hörlursförstärkare.
Vet inte riktigt om jag skall driva hörlurarna med det då "nya" ljudkortet eller om man skulle köra fullt ut och köpa både ljudkortet + hörlursförstärkaren?

Hur pass stor kan skillnaden bli mellan dessa?
Jag har lyssnat på 650 med ett "bra" ljudkort i datan för ca: 3000sek, det lät riktigt bra faktiskt, skulle det bli förbättringar med en separat hörlursförstärkare?

Budget är ca: 5-6kkr

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2006/11/23 :  22:34:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
skulle det bli förbättringar med en separat hörlursförstärkare?

Det kan du ge dig på..
Kan dock inte rekomendrea någon färdig,då jag mest bygger själv.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/11/26 :  22:56:12  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Vad bygger du själv föressten? Samt gärna lite beskrivning :)
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/12/14 :  23:10:31  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Nu har en till fråga dykt upp, lite dum kanske men jag orkar inte fundera mera

Jag får hem min hörlursförstärkare snart och undrar lite om ljudet från datorn.

Skulle det vara bättre att ta ut ljudet från datorn via SPDIF till Receivern och sedan från receivern till hörlursförstärkaren eller tror ni att det bara försämrar istället för förbättrar? Eftersom SPDIF bara är 1 kontakt så måste jag ju splitta signalen också, medan ja inte behöver det ur förstärkaren
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/12/14 :  23:59:57  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
du skulle ha köpt en med inbyggd dac!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2006/12/15 :  03:06:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Eftersom SPDIF bara är 1 kontakt så måste jag ju splitta signalen också, medan ja inte behöver det ur förstärkaren

SPDIF är väl alltid en kontakt även på mottagarsidan...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:58:48  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
jo spdif får jag ju in i min receiver men frågan är att få ut det igen några förslag på hur man kopplar vettigast?

hörlursförstärkaren:
http://www.highfidelity.pl/artykuly/0508/val/th/2.jpg
receiver:
http://www.eu.onkyo.com/ir_img/10981703_96c1f55c36.jpg

Denna hörlursförstärkare blir min "ingångs" förstärkare till hörlursträsket så är inte omöjligt att jag snabbt byter upp mig och då lär det bli med dac
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:34:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,om du vill in med SPDIF i recivern,(varför?)liten bild på hörlusrförstärkaren,men vad jag ser så finns bara RCA in på den (ej SPDIF in)och du har ju en preout från recivern,som borde funka mer än bra!Annrs blir det ju som nämts ovan att investera i en DAC.Reciver funkar ju oxå som DAC,det beror ju på vad du vill uppnå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/12/16 :  21:20:24  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Aja precis Nae men jag e så ringrostig på all hemma elektronik då man endast ägnat all tid på bilstereo så man har ju glömt hur man kan koppla!

Jag får ju bara ut SPDIF ur datorn så därför jag tänkte köra med den, men funderar på att byta ljudkort och då får jag L/R ut och en massa andra fina saker

Edit: en annan fråga, vilken av dom preouts som finns är att föredra då? Känner att jag har mycket att läsa in under vintern igen

Edited by - Andreas A on 2006/12/16 22:59:37
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2006/12/17 :  08:44:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Front kanske?Zone 2 Line out ,vet jag ej vad det är?Prova.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/12/17 :  11:41:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Andreas, jag kör med Esi Juli@ samt en harmony förstärkare och ett par Hd-650:



Detta låter enligt mig mycket bra. Denna kombo borde du testa ;)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/12/17 :  14:26:32  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Var hittar man mera info om den stärkaren då?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/12/17 :  14:48:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
http://www.harmonydesign.se/ear9.htm där finns lite info..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000