HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nålbygge åt storesyster (Klar)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/27 :  09:48:35  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Ja jag hoppas hon gillar de, för det är lite mera tid nerlagt på de om man jämför mot mina som, hum ja de har varit grundmålade och slipade efter det i ett år snart

Angående att luta högtalarna så läste jag inget om att det skulle vara positivt? Å andra sidan vet jag inte om jag vill luta de bakåt, de känns ju inte så stabila. Men får fundera lite till på fotfunderingen.

Hlindgren, ska kolla upp var man får tag i international här på holmen glömt bort det förtillfället.

Hoppas bara jag får lite ledig tid till så jag snart kan få de klara, jul och mellandagarna verkar anses som om man skall vara mer social med människor än med snickeriverktygen... Och när jag fått de klara måste jag ta in de så jag får bättre ljus så man ser hur de egenteligen ser ut

Lasse
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/27 :  13:49:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var väl inte jag som startade den,, så jag kan inte bara gå in och ändra namn,, som sagt. Ta det för vad det är...

Hon kommer att gilla dem,, om hon inte ska spela AC/DC på högsta volym vill säga

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/27 :  16:40:36  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Heh, nja tur för mig så gillar hon akustisk musik, men är hon riktigt snäll så kanske jag kan komplettera med en liten sub för att hjälpa till i botten.

Förresten så är det där mera mätning än vad jag har gjort hittils, alltså litat på mina tvivelaktiga öron. Men lovat mig själv att skaffa någon typ av mätutrustning i framtiden.

Så har jag fått något gjort i dag? Javisst, inte går det snabbt men frammåt iaf. Tyvärr har jag snart kommit fram till det jag ogillar mest genom hela byggandets gång, slipning och ytbehandling... Men ska försöka grejja det fint den här gången

Först av allt skall jag visa nått jag själv e stålt med. Hoppas att det inte arbetar så mycket så att skarvarna blir fula bara.

Sedan så får de visa upp sig igen, här är de slipade med maskin korn:150. Och sedan är de lite putsade efter det för hand med korn: 280 om jag minns rätt. Som ni ser så anar man repor av masinen, tydligen finns det inte finkornigare till den typ av maskin jag har, men undrar om de kommer synas mycket efter ytbehandling?

Nåja de problemet skjuter vi på Har börjat på fötterna istället, som jag gjorde helt fyrkantiga och med 45'fasning på kanterna och en skugg kant mot golvet. Jo det fanns ingen fantasi för annat:) Så här ser det ut om man tar en bild i all hast:

Sedan stod jag och funderade ett bra tag hur jag ska fixa så att inte hela foten skölpar(ursäkta kan va ålänska men hoppas ni fattar) och vindar bort sig. Kom på en ide som kanske inte är så dum ändå, eller vad tycker ni?
Jag har tänkt att jag fräser ett spår på undersidan och i det så limmar jag en remsa av något annat material, plyfa (faner på ålänska) borde passa rakt i, skall se om jag har någon bit. Eller skall jag ha bara spåren tomma? Vet att på panel brukar man dra ett spår men då går de ju andra vägen jämtemot trädet.

Bild på hur långt funderingen har nått hittils:

Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:09:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kommer att bli supersnyggt det där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:03:00  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply

Nu är man lite nöjd.

Jag var till en färgbutik som har mitt förtroende i torsdags. Gubben så rekomenderade varken lack eller vanlig olja. Utan jag fick med mig hem en liten burk med "nostalgia" gjord av tikkurila.
Vad jag förstår så är det olja som inehåller vax, ja finns säkert någon fin hemsida om ni är intreserad. Jag är bara intresserad av vad det luktar, ehm jag menar hur resultatet blir

Tänkte bara visa en bild, oljade just högtalarna så de e lite extra glansiga fast försökte få ljuset så bra som möjligt. Ni ska inte bry er om allt annat utom bara högtalarna ;)

Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:18:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ur tjusigt

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:23:21  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Mannen!!! Du kan få bygga mina högisar när du vill!

Jag är klart imponerad! Stort tack för att du delar med dig av alla bilder så man får lite nostalgi. Jag saknar det där med trä... Trevligt material att jobba med. Av vad jag kan se så har du fallenhet för det!

STORT TACK!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:43:16  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Åh, va ni va snabba att berömma då

Säg inte så där jerico... jag har svårt för att säga nej Skaffa fram virke, stå för elementkostnad och frakt från åland:P Fast först måste jag ta itu med mina egna byggen

Får vänta nu en stund på att oljan skall torka så ska jag skruva i elementen och provspela, hoppas det går bra... Sen ska jag fila på fotograferingen å få lite snyggare bilder tagna, med lite detaljer, ehm eller ska man inte visa där det gått lite fel?

Lasse
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:40:53  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Japp då var man klar, syrran ska inte få de ännu. Mamma har lixom blivit förtjust i de Hon har ju uppgiften att spela in de. Men den förstärkare som hon har så får man inte alls så mycket ljud med. Så har beslutat att det blir ett par lancettor åt henne, det kommer bildtråd senare...

Här kommer en bild på en högtalare som står och spelas in.

Lasse
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:58:30  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Riktigt nice - bra reportage och fina högtalare

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/31 :  15:05:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Som sagt..

Super snygga

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/01 :  17:05:46  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Tack så hämskt mycket:)

Man blir verkligen glad och vill fortsätta med flera byggen med en gång när man får sådan här fin respons på det man gör. Till och med "vanliga människor" börjar förstå mitt "knasiga" hobby nu, vilket är kul. Det är säkert för att tangbandelementet låter så pass bra fast det är billigt.

Jag fortsätter gärna göra flera bildtrådar, och ja någon gång framöver så kommer antagligen ett tangbandbygge till. Den som lever får se...

Lasse
Go to Top of Page

nystedt
Member

73 Posts

Posted - 2007/01/12 :  02:31:22  Show Profile  Visit nystedt's Homepage Send nystedt a Private Message  Reply
Mycket snyggt och intressant, nu vet jag vad jag kan göra åt min syster

Pågående projekt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57958

Klara och avslutade projekt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53000
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57437
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/12 :  19:13:30  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Ja de kan jag rekomendera!
Min syrra blev nöjd iaf och i morgon så skall hon köpa en T-amp. Får se om den orkar driva dem eller om jag får köpa den av henne(måste ju alltid ha en baktanke)

Nästa bygge, ja de verkar inte bli några högtalare ännu. Jag håller på och gör det sista på min största syrras badrum just nu och kanske hinner jag smita in mett ett litet projekt men inte nåt "stort".

Som sagt den som lever..

Lasse
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/13 :  23:48:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det verkar inte så dumt att vara syrra till dig...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/01/26 :  23:15:13  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Ujujuj, va snygga Nålar du gjort, Lasse.

Ang "mätning", det var väl min tråd som refererades till, inte vill jag påstå det var nån "fullödig" mätning som gjordes men vi fick iaf "liiiite hum" om vad som pågår främst i de nedre regionerna....där pågår som bekant inte såååå mkt, hehe.

Gillar dom ändå...men hade dom sett ut som de i denna tråden då hade jag vart "aningen" mer nöjd ;-)

Grymt med egentillverkning från "stock till låda"!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000