HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Opeth – Ghost Reveries "SE" (646)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:00:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
OPETH – GHOST REVERIES ”Special edition”

Roadrunner Records RR81235
Orginalutgåvan (RR81232) finns även som dubbel-LP, RR81231.




Special edition utgåvan från 2006


Svenska Opeth släppte sin åttonde platta ”Ghost Reveries” i augusti 2005, nu är den återigen aktuell – denna gång som ”Special edition” med en bonuslåt och en medföljande DVD-skiva.

Om du inte känner till Opeth så kan jag lite kort förklara vad det handlar om:
I början av 1990-talet startade Mikael Åkerfeldt (gitarr och sång) ett band som liksom de flesta andra Stockholmsband vid den här tiden spelade Death Metal (eller Dödsmetall om man så vill). Det som skiljde Opeth från de flesta andra band inom genren var de redan då påtagliga influenserna från 70-talets progressive/symphonic Rock samt 80-tals Heavy Metal. Idag är Opeth ett internationellt erkänt band som inte följer några trender eller regler utan helt går sin egen väg och gör som dom själva vill. Som tex. ”Damnation” (2003), ett helt soft album, utan distade elgitarrer eller andra element som normalt är kännetecknande för Hårdrock.


Orginalutgåvan från 2005


Efter ett par album med snarlikt sound och stil - "My Arms Your Hearse" (1998), "Still Life" (1999) & "Blackwater Park" (2001) - så kom stenhårda och blytunga ”Deliverance” (2002), den redan nämnda lugna ”Damnation” (2003) och den utmärkta Live-DVD’n ”Lamentations” (2003). Bandet bytte sedan skivbolag till Roadrunner och många fans befarade nu att Opeth ”sålt sig” och därmed anammat ett mer lättillgängligt och kommersiellt sound för att behaga det nya skivbolaget (som ju är ökända för att marknadsföra artister som tex. Slipknot). Som tur är hade de fel.



På ”Ghost Reveries” gör nye bandmedlemmen Per Wiberg (keyboards) albumdebut, däremot gör min favorittrummis Martin Lopez tyvärr här sitt sista album med bandet.
Wiberg spelar på Clavia Nord, synthar som är konstruerade för att låta som gamla klassiska grejor som mellotron, hammondorgel, piano osv. Opeth har använt sig lite av keyboards tidigare, men nu är de med hela tiden och tar deras sound till en ny dimension – influenserna från tidiga 70-tals Genesis/King Crimson är tydligare än någonsin. Även fast det är mycket gott om riktigt hårda partier i musiken så infinner sig aldrig den där dödsmetall-känslan som ofta var så påtaglig på tex. ”Deliverance”. De extremt tvära kasten mellan hårt och mjukt har jämnats ut något och musiken flyter på ett annat sätt än tidigare.

Tillhör du de som tycker att ”Hårdrock? Äh, det är ju bara skrik och skrammel i fyrtakt – det är samma förutsägbara och tråkiga skräp alltihop”?
Då tycker jag du ska utmana dina fördomar och lyssna mycket noga på ”Ghost Reveries” och upptäcka att Hårdrock även kan vara vacker, komplex, variationsrik, hård som sten och lätt som en fjäder på en och samma gång! Reta inte upp dig på growl-sången, se det mera som ett ljud, ett instrument än som sång så kanske det känns bättre. Personligen så tycker jag att Mikael Åkerfeldt är en av världens bästa vokalister om man betraktar både hans growl och traditionella sång, det är nog ingen som behärskar båda stilarna med sådant bravur.
"Ghost Reveries" är en skiva som växer varje gång jag lyssnar på den och även fast jag föredrar både musiken och det kalla soundet med de knastertorra trummorna på "Deliverance" så är inte ljudbilden på "Ghost Reveries" långt efter. Detta är helt klart en av de mest välljudande Hårdrocksplattor jag hört, rent och snyggt.

Men vad menas med "Special Edition" då, vad är nytt?
Jo, CD-skivan innehåller en ny bonuslåt i form av en Deep Purple cover: "Soldier Of Fortune", trevligt - men tyvärr inte i närheten så bra som orginalet. Det följer även

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - ztenlund on 2006/11/13 23:42:52

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/14 :  00:08:31  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Kul att du skriver så fin recension, hoppas fler som inte lyssnar på metal i vanliga fall får upp ögonen för dem. Innan jag hörde Opeth, var det ingen metal som riktigt hade tilltalat mig, nu finner jag fler och fler band i "genren" el. vad man ska kalla det.

Det här är definitivt ett av de mäktigaste album jag hört. Om jag sitter själv och kan leva mig in i den svävar man in i musiken. De tunga partierna får hjärtat att slå snabbare och adrenalinet att flöda... Och de lugna kan vara så sorgsna att man nästan fäller en tår.

Inledningsspåret "Ghost of Perdition" är som en liten saga i sig och "The Grand Conjuration" är nog bland de tyngsta låtarna jag hört, någonsin.

Och som du säger gör Mikael ett fantastiskt jobb. Jag är imponerad av att han klarar både sång och growl, båda är ju toppklass... sällsynt.

Edit: Stavfel

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/11/14 00:13:15
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2006/11/14 :  01:33:09  Show Profile Send traveller a Private Message
Ja, detta är ett riktigt bra album!

» Min anläggning
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/14 :  13:15:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Klockren skiva! Det tog ett tag att lära sig growlandet, men numera kan jag inte tänka mig vad som annars skulle passa in.

Jag har hört att 5.1-mixen inte är sådär jättemycket att hurra för. Å andra sidan är det sagt av folk som är bortskämda med den typ av 5.1-mixar som Porcupine Tree står för, så man kanske ska ta det med en nypa salt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/14 :  14:30:21  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Usch, det är synd detta! Jag tycker att Opeth spelar bra, så med "riktig" sång istället för growl hade det kunnat bli riktigt bra! Men tyvärr, jag avskyr growl så då går detta bort...tacka vet jag Bruce Dickinsons suveräna röst och sång!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:16:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kul att ni gillar skivan och recensionen. Några av er har hört av sig via PM, sådant uppskattas.
Däremot är det lite trist att admin ännu inte fått ut recensionen på första sidan. Jag har knåpat med texten i flera veckor och sedan göms den undan i musikavdelningen som jag misstänker att inte så många läser... vore ju kul om alla som knappar in sig på forumet får chansen att direkt välja om de vill läsa en ny recension - och inte som nu, mötas av en "veckans skiva" som är från förra veckan (idag är det onsdag -kväll!)

@ Musse (och andra som tycker likadant):
För ca fyra-fem år sedan så avskydde jag också den här typen av strupsång, sk. growl, jag lärde mig dock att uppskatta det just tack vare Opeth. Jag är fortfarande mycket kräsen när det gäller growl - jag klarar inte av den där väsande, kraxiga Black Metal varianten eller andra kraxare typ Children Of Bodom mfl.
Som jag skrev i själva recensionen; försök att inte se på growlandet som sång utan som ett häftigt ljud eller instrument istället så kanske det fungerar. Hur kul vore det om alla sjöng som Bruce Dickinson? (Jag vet många som avskyr Dickinsons sångröst/stil) Jag är även ett stort fan av Iron Maiden, men tycker ändå att det är trevligt med olika stilar på sången.
Lyssna ett par gånger till så kanske det "lossnar".
Eller prova "Damnation", en fantastisk och glowlfri platta

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2006/11/17 17:18:19
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:35:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
opethic:
Jo, det må vara tråkigt men jag vill be om förståelse för att både administratörerna och moderatorerna har ett liv utanför HiFiForum, i många fall familj och kanske inte alltid hinner med allt vi skulle vilja precis varje dag. Det här är något vi gör för att vi tycker det är kul och på vår fritid.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/15 21:36:32
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:40:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Stå på dig, opethic. Kul när folk skriver recensioner på detta forum! Även om det inte var min musiksmak, men det kanske är precis så man breddar sin smak!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:53:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
@Ztenlund:
Jo visst. Men jag har också ett liv utanför forumet, skiftjobb, två små barn och recensionsuppdrag från getmetal och delaymagazine samt en liten "köp & sälj skivor"-verksamhet som tar massor med tid. När jag skriver till hifi-forumet så får jag anstränga mig lite extra (normalt sett så skriver jag ju för sådana som redan är mer eller mindre insatta i genren) här gäller det att fokusera mer på hur det verkligen låter - och inte bara jäföra med förra plattan eller något annat band som ev. låter snarlikt - och försöka beskriva plattans ljudbild... Det blir mycket roligare om fler läser det som man har skrivit.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2006/11/15 21:53:38
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/11/16 :  08:52:17  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Mycket bra album och en kanonfin recension

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/16 :  12:43:25  Show Profile Send Musse80 a Private Message
opethic: Jo, man kanske får se growlandet som ett instrument, men då saknar jag sången som för mig är det viktigaste i musik! Nej, growl kommer jag nog aldrig att lära mig uppskatta. Röster som Dio, Bon Scott, Dickinson etc etc hör hemma i hårdrocken.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/11/16 :  14:20:09  Show Profile Send acebowler a Private Message
ophetic: Damnation... är inte face of melinda med där.... jag säger bara.... WOW!! hur bra som helst.
Känner för övrigt bandmedlem Per Viberg lite. Supertrevlig kille!!

Staffan


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/16 :  14:56:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
@Musse - Jag förstår vad du menar, de flesta vill ju ha "vanlig" sång till musik. Men om du lyssnar igenom tex. "Ghost Reveries" så hittar du många partier med vanlig sång, riktigt bra sådan till och med... och som sagt - prova även "Damnation"

@Acebowler - "Face Of Melinda" är mycket riktigt en fantastiskt bra låt, men den finns på "Still Life". Dock var det nog ett tecken på vad som komma skulle...

Jag kan kanske tillägga att jag inte riktigt hade varken tid eller möjlighet att ge 5.1 mixen en rättvis bedömning. Jag äger nämligen inget eget flerkanalsystem (provlyssnade lite på OnOff ) och jag fick hem skivan i sista stund eftersom tullverket hade lagt beslag på mitt paket från cduniverse - gamar!
Är det någan annan som har lyssnat lite mer seriöst på 5.1 mixen och kan berätta hur det upplevdes?

Och jo, jag har dubbletter av dubbelvinyl-utgåvan - om någon vill köpa så skicka bara ett PM.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/11/17 :  08:37:15  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag tycker mest Opeth låter som alla står och spelar var för sig. Inget passar ihop. Aldrig gillat Opeth. Iofs gillar jag inte progressiv metal alls.

Försökt lyssna lite på dem men kan inte riktigt lära mig gilla det.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/17 :  08:43:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Folk som inte gillar growlandet borde åtminstone lyssna på sista låten "Isolation Years", fantastiskt finstämd låt!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:38:20  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Najs med en recension av en genre som är svagt representerad på forumet, tack!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/11/17 :  23:25:05  Show Profile Send mantra a Private Message
Mycket bra skiva som bara växer ju mer man lyssnar på den. Tog nog minst ett halvår innan det helt lossnade men då blev den å andra sidan så mycket bättre. Tycker ofta med musik som tar lång tid att komma in i generellt sätt vinner i längden. Det blir den musiken som håller längst på något sätt...

/M

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/18 :  01:33:11  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Eller prova "Damnation", en fantastisk och glowlfri platta


Finns det någon mer growlfri skiva med denna grupp? Även om jag nu inte slänger mig på avknappen när man börjar growla så kommer det nog ta lång tid innan jag vänjer mig så pass att jag kommer att gilla det, men vem vet, bara att jag skulle börja gilla metall var för mig ganska oväntat.

J. Ullberg
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/18 :  16:00:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Softa och "nästan akustiska" "Damnation" var ett tvillingalbum till hårda "Deliverance", från början tänkt som ett dubbelalbum.
Det finns inga fler growlfria album med Opeth (men väl growlfria låtar som tex. Face Of Melinda") Alla album från och med Still Life är dock väldigt varierade - soft progg-flum varvat med stenhård dödsmetall, med och utan growl. Influenser kan höras från så olika håll som Morbid Angel, Camel, King Crimson, Rush mfl.
Det är lite synd att många ger upp Opeth pga. growlandet, men som Ayn påpekade så är det svårt att tänka sig något annat när man väl vant sig. Det underlätter ju helt klart om man i vanliga fall lyssnar både på progressive & death metal innan man tar sin an Opeth, fast jag känner en del personer som avskyr Hårdrock i övrigt men ändå gillar Opeth.
Efter "Damnation" så är nog just "Ghost Reveries" Opeths minst brutala platta. Men personligen så håller jag "Deliverance", "Still Life", "Blackwater Park" och kanske även "Damnation" som bättre album än "Ghost Reveries" - som dock är en perfekt platta att börja med.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2006/11/19 :  19:48:32  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Kanonskiva! Går varmt.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2006/11/19 19:49:07
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:13:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Finns det någon mer growlfri skiva med denna grupp? Även om jag nu inte slänger mig på avknappen när man börjar growla så kommer det nog ta lång tid innan jag vänjer mig så pass att jag kommer att gilla det.


Måste erkänna att jag redan måste inse att jag fått äta upp mitt förra påstående redan! Lyssnade på länkarna ovan och jag blev glatt förvånad, growlet var ju mkt sparsmakat och musiken var också mkt bra. Den var dock för soft för mig just nu, så blir det något med Opeth, så blir det något av deras tyngre alster

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ghwomb
Starting Member

2 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:49:59  Show Profile Send Ghwomb a Private Message
En bra recension av en bra skiva. Om ni gillar Damnation och de lugna partierna med vanlig sång så glöm inte att lyssna på Nick Drake. Mikael Åkerfeldt har i princip kopierat hans stil rakt av.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000