HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Randy Crawford & Joe Sample (645)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:02:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Randy Crawford & Joe Sample - Feeling Good





Recenserad utgåva:
Utgivningsdatum: 2006-08-21
Skivformat: CD
Etikett: PRA Records/Universal
Katalognummer: 1701163
Speltid: ~53 min (13 spår)


Spårlista:
01. Feeling Good
02. End Of The Line
03. But Beautiful
04. Rio De Janeiro Blue
05. Lovetown
06. See Line Woman
07. Tell Me More And More And Then Some
08. Everybody's Talking
09. When I Need You
10. Save Your Love For Me
11. Last Night At Danceland
12. All Night Long
13. Mr. Ugly



Måååste köpa...

Jag tänkte direkt när jag såg skivan att det här låter ju som ett recept på en riktigt välsmakande anrättning då Randy Crawford enligt min mening alltid varit en gudabenådad sångerska, även om materialet inte alltid varit det bästa. Här serveras vi ett urval av gedigna klassiker arrangerade och ackompanjerade av pianokungen Joe Sample och då måste det väl bara bli bra?

Jag misstänker att de allra flesta hört "Almaz" från Randys album "Abstract Emotions" och vet då att det är svårt att ta miste på hennes röst. Den har en lite hes ton men har likväl stort omfång med kraft samt ett ordentligt bett när så krävs. Nu är ju inte "Almaz" det enda hon gjort för hennes karriär sträcker sig tillbaka till 70-talet då hon först blev känd genom att spela ihop med bl a George Benson och Cannonball Adderley. Senare sjöng hon ihop med "The Crusaders" på plattan "Street Life" och redan då träffade hon Joe Sample som spelade klaviatur och producerade. Hon fortsatte sedan att släppa en hel rad mer eller mindre framgångsrika soloskivor medan hon låg på Warner Bros fram till '95, men sedan dess har det varit betydligt glesare mellan släppen. I år var det dock dags igen...



För den som önskar läsa lite om Joe Sample och en av hans tidigare skivor rekommenderar jag att ta en titt på en tidigare "Veckans Skiva":
Nils Landgren & Joe Sample - Creole Lovecall.


Hur var det nu med den där titeln?

Hela skivan andas ett skönt men svängigt lugn med Joe Samples bestämda men ganska avslappnade pianospel där han lämnar stor plats åt Randy Crawford att sjunga ut. Tro nu inte att Joe bara gömmer sig i bakgrunden, även om det oftast förmedlas en tillbakalutad känsla, för bitvis så lämnas plats åt hans pianospel att ta över mellan verserna och då blir det ofta genast mer attack.

Valet av arrangemang är överhuvudtaget på sparsmakade sidan men inte avskalat, något som kommenteras av Randy i iläggshäftet på följande sätt:
quote:
There is a deliberate sparseness to this project as far as physical musician manpower.
But the inspiration of all the voices we learned from, and instrumentalists that have touched our hearts and lives, were definitely included in our desire to keep you Feeling Good.
Invisible love affairs, imagined love affairs, tangible love affairs, love affairs, love affairs, love affairs.

Jo, nog kan man säga att är "Feeling Good" och avslappnad efter att ha spelat skivan. Den är också, för det mesta, genomtänkt i upplägget då till exempel de två sista låtarna är lugna sådär alldeles lagom så att man kan somna i soffan om man känner för det. Det enda som känns lite konstig är skiftet mellan de första låtarna som känns lite "hoppsan här kom en ny låt".

Jag har dock en sak att invända mot arrangemanget, eller egentligen mixningen, och det är a

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/08 22:17:08

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:13:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Hmmm....kanske blir till att köpa den........


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:30:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Oj,, Många köpatips på senaste tiden..
Fast det är ju snart Jul,, och då är det bra med tips för säktingar

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/11/10 :  20:12:24  Show Profile Send Mattias a Private Message

Jajjemen, det är en riktigt bra platta detta Härligt att fler upptäckt den och fler lär haka på
Satt faktiskt och funderade häromdagen hur länge det skulle ta tills någon skulle skriva om den....

Tack för recensionen

/Mattias
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/05/09 :  19:58:33  Show Profile Send Batman a Private Message
Tack för tipset, skivan med Nisse Landgren är grym!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000