HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Adolphson & Falk - Vidare (644)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:01:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

Hon besegrar varje motstånd
Hon har livet i sin hand
och när stormens vindar viner
tar hon tvivlaren i hand...


Ja, så börjar text Anders Falks text på mitt favorit spår från alla Adolphson & Falk samtliga skivor.
Nog kan man fundera på hur det ska låta när ett av Sveriges mest kända "synthpop"-band ger helt akustiska versioner av sina egna största spår.
Skivans tillkomst beror på den saknad som många musiker har - Att få spela live. I A&Fs fall, så är det ganska förståligt att det inte har blivit så mycket livespelningar, då deras arrangemang innehåller många lager av klassiska syntslingor.



CD - AIRCD 5042

1. Vidare
2. Hav
3. Blinkar blå
4. Soloviolin
5. Krafter vi aldrig känner
6. I nattens lugn
7. Ifrån
8. Du låter det ske
9. 5:e avenyn
10. Stockholmsserenad
11. Ljuset på min väg





Det var med stor nyfikenhet jag inhandlade skivan. Många tankar virvlade runt innan jag väl fick ner skivan i spelarens släde.
Hur skulle dessa svenska klassiska "synthpopare" få till det akustiskt ? Är det överhuvudtaget möjligt att ge öronhängen inom syntpopen rättvisa som akustiska verk ?
(Nu visste jag lite, då jag såg när Duon var på Nyhetsmorgon och spelade live, hur de lyckats med "Blinkar Blå" - Se själva på TV4.se)
Fast mest nyfiken var jag på hur favoriten "Ljuset på min väg" skulle beröra mig. En låt som jag förlängesen arrangerat för piano & sång, men aldrig fått någon att sjunga.



När jag väl sätter mig i fåtöljen (som för första gången på länge står i sweetspot) med ett glas vitt, och musiken når mig, så slås jag av den tydlighet och klarhet som Anders Falks texter har.
Ganska raka och samtidigt oerhört avslöjande, oskyligt nakna på något sätt.

Texthäftet innehåller sedvanlig info. Kompets uppsättning, text och lite info om vem som har mixat och mastrat.
Den som vill ha mer info om skivan och dess tillkomst, får helt enkelt läsa på Duons hemsida

Skivan är sammanställd från album mellan '82 och '90 (Blinkar Blå var enbart en singel som släpptes '81)
Nå, hur är nu denna skiva? De som gillade och växte upp med A&F, och även de har växt upp lite, tror jag uppskattar denna skiva.
Min fru som nog inte tidigare har hört så mycket av Adlophson & falk, uppskattade iaf denna skiva och dess akustiska spår.

Hur är då ljudbilden på denna nya skiva, med namnet vidare ? Är den nåt vidare ? Sönderkomprimerad och tråkig som annan populärmusik som släpps idag?
Den känns ganska realistisk, som något man skulle kunna uppleva på en liten klubb eller vid en privat spelning.
Inget storslaget utan snarare rätt enkelt och halvnaket, 2 gitarrer, en kontrabas och trummor utgör grundsättningen. (Trumpet, ukulele och piano förekommer också)
På ett av spåren upplever jag att ena gitarren inte helt är korrekt stämd. Vid seriösare lyssningar så kan man finna en hel del småsaker och mickljud som både förnöjer och irriterar. Jag kan glatt konstatera att gänget BAKOM skivan har gjort ett bra jobb.



Personliga favoriter från skivan, blir faktiskt samma spår som jag tidigare har haft som Adolphson & Falk favoriter.
Blinkar blå, Ifrån och Ljuset på min väg. 5'e Avenyn & Stockholmsserenad (Båda från "Med rymden i blodet") växer med antalet lyssningar.

Så hur var det nu med "Ljuset på min väg"? Berörde den mig som jag trott? Infann sig "Ståpälsen"? (som Gunde Svan uttryckte det) Innan jag avslöjar det, så ska jag bara rekommendera denna skiva som inköp för alla de som på 80-talet gillade A&F. Alla de som gillar akustisk populärmusik. (De som känner sig osäkra kan kolla på TV4, för att själva avgöra)

(Ta er tid och läs texten )
Ljuset på min väg

Hon besegrar varje motstånd.
Hon har livet i sin hand,
och när stormens vindar viner,
tar hon tvivlaren i land,
och där hon går,
faller en skugga lätt,
finner hon alltid rätt
för varje steg.
Genom nattens djupa mörker
är hon ljuset på min väg.

Hon befriar mina drömmar.
Hon betvingar min vision.
Hon behärskar mina känslor
genom tankens transmission,
och fast jag vet,
att steget är svårt i sig,
lockar hon ändå mig
att följa med.
Genom nattens djupa mörker
är hon ljuset på min väg.

I en värld som kräver styrka,
är jag alltför svag ibland,
men jag låter inte blicken vända ner,
när hon kommer som en främling på en strand.
Och fast jag vet,
att steget är svårt i sig,
lockar hon ändå mig
att följa med.
Genom nattens djupa mörker
är hon ljuset på min väg.



"Ljuset på min väg" framförs med piano och sång, på bilderna i konvolutet ser det ut som att det är ett sk "skolpiano". Pianoljudet på sista spåret är precis detta, från ett skolpiano. Ett pianoljud utan klang och ganska dovt, långt ifrån mitt val av piano/pianoljud.
Visst, det ger en viss känsla av pub/liveframträdande men inte så upplyftade som det skulle kunde ha varit,,, Speciellt ihop med körstämmorna. En öppen klang i pianoljudet hade fått mitt hjärta att göra frivolter och ge nån "religiös" känsla över denna känslomässiga fullträff.



Slutligen.
Tack Anders och Tomas, för en av årets comebacker! Tack!


www.adolphsonfalk.se
www.adolphson-falk.com (fan site)
www.tv4.se (Välj nyhetsmorgon och musik, 16 Oktober)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:17:46  Show Profile Send hal a Private Message
Härlig recension Zalve !

Blir lite nostalgisk när jag läser recensionen. För övrigt tycker jag att dom var en av de få som lyckades göra en nästan odödlig jullåt: "Mer jul".


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:22:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Mer Jul" är ju en härlig sak den...
har inte bestämt mig och jag tyckte det var bra att den inte var med på skivan eller ej...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:27:09  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Personligen tycker jag det är bra att den inte var med. "Mer jul" är en rolig låt att spela på julen, men den får mig mer att tänka på Michael B Tretow än på A&F.

Skivan tycker jag är kanon, och det är den som snurrar mest hemma hos mig just nu.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:30:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nåt som var speciellt bra med skivan Fredrik ?
Dina favoriter ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:59:30  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Kan inte bestämma mig för vilken som är min favorit det beror helt på dagen, men om jag skall ta någon så är det nog "Ljuset på min väg", just för den underbara enkelheten.

Hade jag fått välja så hade jag nog skalat ner vissa av låtarna mer än vad de gjort. Bara en akustisk gitarr är ibland bättre än ett större arrangemang. "Hav" är ett sådant exempel som jag tycker de har överdrivit lite, den svänger lite väl mycket enligt mig.

Bara det att få höra sina gamla favoritlåtar som man nästan har slitit ut genom åren på ett nytt sätt, det är upplyftande.
Go to Top of Page

Bo Mellberg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:14:01  Show Profile Send Bo Mellberg a Private Message
Köpte själv två ex när jag såg att den var på gång. Har man växt upp med deras musik är det ett måste i samlingen.

Denna skiva kommer dock inte spelas lika mycket som orginalspåren hemma hos mig. Det är för mycket nostalgi i de gamla låtarna för att jag ska kunna ställa om till dessa nya versioner. Inte för att jag tycker att skivan är kass, absolut inte, men musiken som jag själv förknippar med högstadiet och den perioden i mitt liv kommer inte att kunna ersättas.

Dock finner jag ett nöje i att jag faktiskt lyssnar mycket mer på texterna på denna skiva. På något sätt låter det mer som en 70-talets "protestskiva" med instrumenteringen och framför allt kompet på trummorna (är det congas?) så örat lyssnar mer efter texterna än i orginalens synth-pop-versioner.

Jag tycker att det är supercoolt att dessa herrar faktiskt tagit sig tid att göra denna icke-elektrifierade nostalgitripp efter att ha varit borta från rampljuset i så många år.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/31 :  01:02:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Instämmer Fredrik,, nåt av spåren känns lite väl överarrangerat,, Är det spåret med "bossa"känslan?

Känner precis samma sak när det gäller texterna, Bo. De kommer fram på nåt annat sätt, nu när allt är mer naken,,,
Fast visst kan jag sakna alla lager av syntarna.

Dock förstår jag om Tomas och Anders saknade möjligheten att spela live,, och ville testa det akustiskt.
Frågan är om man inte skulle försöka se en konsert med dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:38:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för recensionen Zalve!

Jag har grunnat över huruvida denna skiva kunde va' nå't. Adolfsson & Falk akustiskt - går det?

Nu ligger den i min varukorg på CDON

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:41:02  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jag har prel. bokat biljetter till Vara Konserthus i början av december. Kan hålla med om att bossa-låten kändes sådär. På vissa ställen skulle jag vilja ha mer av Peter leMarcs "sjutton sånger", kanske inte med den extrema halsmandelnärmikningen, men ändå.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:55:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vara konserthus,, Hmm Det är inte så långt dit

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/10/31 :  14:03:20  Show Profile Send K-man a Private Message
De e bar å köp!

...ett varv AF till!

\\K-man
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/11/01 :  08:21:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Trevligt med en ny skiva av dessa herrar, det var ett tag sen sist...

Roligt när musiker vågar gå nya vägar o göra nått nytt !!

Föresten Zalve, ja drömde om dig inatt

Det var nån mässa o du kom gåendes där med en väska över axeln o kameran i högsta hugg, det var nog för att jag höll på med lite förberedelser inför Stockholms mässan igår som du poppade upp !!

Ha det !!

/Martin
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/11/01 :  09:25:24  Show Profile Send Poe a Private Message
Instämmer med det mesta i recenssionen, men:
Hade först samma åsikt om pianot i "Ljuset på min väg", dvs att det var lite dovt och att vissa låtar kändes lite överproducerade MEN efter lite lyssnande har jag ändrat mig! Jag tycker att man fått till en tight klubbspelstämmning och produktionen känns genialisk. Jag sitter hela tiden med ett skönt flin på läpparna och gungar foten i takt.
Skivan är helt enkelt kanon och kommer att snurra mycket i min CD-spelare för lång tid framöver.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/11/01 09:25:57
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/01 :  09:51:59  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag vill också med på konserten i Vara.... Hör av er till mig grabbar!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:06:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tack ! tack så mkt, detta behövdes, jag lyssnar nära nog på veckobasis igenom deras musik, och nu kommer detta, fasen julafton kom lite tidigt i år tror jag : )

Detta är inte ens ett beslut, så självklart är detta inköp för min egen del, kul är att jag annars lyssnar mkt på covenant och vnv nation etc... vilket om man bortser från tidsaspekterna är samma genre : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/01 :  17:38:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Poe, jag håller med om "klubbkänslan" -tänket skulle ge en bra förklaring till pianoljudet på "Ljuset på min väg",
MEN varför finns inte det tänket för alla instrumet. Lyssna på gitarrsoundet på "Ifrån"... Öppet, klangrikt och nästan magiskt.

Ska kolla upp Vara lite mer ordentligt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/01 :  17:39:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Konserten i Vara är 1 December.

Nästan så att Västerås drar hårdare.
(Dessutom en ganska trevlig konsertsal)

Kollar närmare.
Tror att det skulle kunna bli grängesberg oxå,, Lite udda ställe.
Magnus(Kaffekoppen) ska du med dit ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/11/01 :  21:40:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Dom kommer till Gbg 25/11!! Helt klart en konsert jag ska gå på. :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/06 :  03:24:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tack för denna resencion, Zalve

Då jag bara har en skiva utav dessa herrar (Adolphson & Falk 81-87) så är "5:e avenyn" helt ny för mig. Men av framförandet i från TV4 så tycker jag att det känns som att det "akustiska greppet" funkar utmärkt...mmm..kanske ska bli ett köp..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/11/06 05:54:08
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/11/08 :  08:42:41  Show Profile Send Poe a Private Message
Vill bara tillägga att de akustiska versionerna verkligen tar fram de genialiska texterna!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/08 :  13:17:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst är det så Poe. Kommer på mig själv gång på gång, att jag sitter och sjunger med.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:38:08  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Vill inte eg bumpa tråden, men iaf så var jag på konsert med A&D i fredags på Vara Konserthus. Av en händelse så hade man mobilen med sig.






En mycket bra konsert! Hoppas ni får möjlighet att se dem ngn gång. En kul grej var att de berättade att de hade en regel de senaste åren av akustiskt turnerande att de bara spelade Mer Jul om det var i december. Detta var ju den första i månaden, så vi hade tur. Italo-disco-basgång på kontrafela är mäktigt! Pianisten fick ta en 10:- loppisfynd-synth till hjälp för att få till det ngt speciella slutet...

Tamejtusan ståpäls genom hela konserten!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/04 :  13:02:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mer Jul live ?!!??,,, Det är nog nästan så man måste åka och se dem!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/12/11 :  13:45:58  Show Profile Send mrk a Private Message
Tack Zalve för en träffsäker recention!

Kan varmt rekommendera konserten till alla! Supertrevlig, riktigt mysig. Avskalat, naket, samspelt, musikaliskt, ...och inte så lite nostalgiskt Även killen på Kontrabas gjorde en strålande insats, tänkte särskilt på "Blinka Blå", och som Vee-Eight påpekade, "Mer Jul"

Synd bara att det var så lite folk på konserten... Finns antagligen platser kvar, skynda!

Hörde den bästa versionen av "Utanför" någonsin. Min klara AF-Favorit. Fanns inte med på skivan dock... kanske kommer fler???

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/28 :  22:04:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Vill eg inte bumpa tråden denna gången heller, för bumpandets skull. Men jag tycker man bör höja iaf ett ögonbryn för konsert-dvd:n Levande på Rival som bygger på ovanstående skiva, släpptes den 21/3. Personligen tycker jag att dvd:n är strået vassare än cd:n. Den är, såsom titeln menar, mer levande och spontan. Den fångar helt klart känslan jag hade i vintras då jag såg dem i Vara. Ljud i DD och DTS.


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000