HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HDMI svindyrt för att vara bra?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:33:19  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Pratade med en hifi-handlare om HDMI och han sade det att på billigare grejer (under 5000:-) så är HDMI bara skit. Det är bättre att köra en bra scart-kabel eller komponent.

Stämmer detta? Eller är HDMI bra för ljud och bild på alla produkter?

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:35:00  Show Profile  Reply
Nej det stämmer inte alls, snarare tvärtom då scart och komponent är analoga format och kräver fina omvandlare för att resultatet ska bli bra.

Kolla tex Oppo-spelaren i detta test:
http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=all

Kostar under 2000:- och är en av de bästa spelare testad oavsett pris. Självklart genom hdmi då.

Vad var det för handlare? Skicka gärna ett pm om du inte vill skriva det här.

edit: Antagligen är det så att han vill sälja ut sitt gamla skräp som ligger på lagret, alla nya spelare har ju hdmi och kommer fortsätta att ha det en rätt lång tid framöver.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/10/24 14:36:16
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:40:55  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Verkar vara en svammelpelle.

Edited by - UrSv on 2006/10/24 15:42:14
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:52:45  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Det var på Hifi-Consult i Alingsås.

Jag köpte en Pioneer DV696-AV. Den har HDMI. Men han tyckte jag skulle köra SCART-RGB istället.

En annan fråga. Om man kör digitalt upp till TVn, omvandlar tvn det till analogt då? Eller kör den digitalt hela vägen? Så att om man skickar analogt till tvn så omvandlar den det till digitalt?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:19:21  Show Profile  Reply
scart framför hdmi, det måste jag erkänna att det var första gången jag hört någon rekommendera.

Det är inte så att du sitter med en gammal crt-apparat? Då skulle jag förstå rekommendationen bättre.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:25:01  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Nope, en Philips 42" Plasma-TV med två HDMI-ingångar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:47:21  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
På moderna plasma ska det vara digitalt hela vägen. Kör man SCART så måste signalen först gå genom A/D omvandlare för att omvandla signalen till en digital igen så det blir två extra led i onödan.

Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:48:31  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Hmm, det låter ju inte alls bra.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/25 :  00:44:21  Show Profile  Reply
Du har ju en dvd-spelare som har kanonbra bild via hdmi, så jag tycker det låter jättebra
Kan knappast bli mycket bättre
Har en likadan själv som jag kör med hdmi till projektorn.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:07:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Helt allvarligt. HDMI rular.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:18:54  Show Profile  Reply
Absolut, helt överlägset på alla punkter.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:06:11  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jag fick höra samma sak av en representant från ett stort företag.
Själv kör jag med en billig Thomson dvd som ger mycket bra bild via HDMI utgången till projektorn. Det analoga ljudet är rätt kasst men kör man digitalt till recievern så låter det mycket bra. Den ger bättre än bild än dom dyrare dvd-spelare jag haft som jag körde komponentvideo med.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:10:47  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
quote:
Absolut, helt överlägset på alla punkter.

Nja, det där är väl ändå att ta i i överkant.
VGA kan du få att se sjukt bra ut.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:36:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Vad gäller ljudet borde det funka bra, men om man fuskar med bildsändarna (TDMS) kan det bli vissa problem. Kolla in följande artiklar om DVI-utgångar i grafikkort:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1189496,00.asp
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20041209/

Jag har också läst en artikel på BeHardware där de menar att det inte är så stor skillnad bildmässigt mellan VGA och DVI för datorskärmar:

quote:
DVI or VGA: Sometimes forum users say that the DVI input is the best for reaction time and colors. Honestly, after a couple of hundred monitor tests and with several series of probes, we have never seen the difference. Of course, it is best to use the numeric input. First of all, it avoids a useless double conversion of the signal. We, however, verified that it doesn´t lead to an additional delay in displaying the image and that it is generally very good. If it isn´t the case, you only have to launch the "Auto" function to correct a blurry image.
Another advantage of DVI input is that it is the only one in accordance with the HDCP protection norm that is supposed to be indispensable to display protected HD content. Currently, monitors less than 24" are rarely HDCP compatible and this norm is only devoted to very big sizes for now.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/25 :  12:59:21  Show Profile  Reply
quote:
Nja, det där är väl ändå att ta i i överkant.
VGA kan du få att se sjukt bra ut.

Absolut kan vga se ruskigt bra ut, men jag håller fortfarande fast vid att dvi/hdmi är bättre.

Så här ser min lista ut bäst till sämst. Torde vara en "allmänt accepterad" rangordning.

hdmi/dvi
vga
komponent
scart (rgb)
s-video
komposit

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:15:31  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Så här ser min lista ut bäst till sämst. Torde vara en "allmänt accepterad" rangordning.

hdmi/dvi
vga
komponent
scart (rgb)



Mmm, men varför hålls komponent som bättre än scart-RGB?
Jag säger inte at det inte är så, bara undrar varför.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:50:03  Show Profile  Reply
Det är väl hugget som stucket egentligen när vi pratar 480/576i
Men komponentformatet tillåter överföringar av betydligt högre upplösningar tex 720p 1080i/p därav håller jag formatet som "bättre".

Men om vi håller oss till hederlig interlace i i sdtv-format är skillnaderna minimala.

edit: Scart-RGB kan alltså inte överföra hd-format (så ingen missförstår förklaringen).

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/10/25 14:50:43
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/10/25 :  18:20:21  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Men om vi lämnar överföringssystemen scart och vga, så sänder väl bägge RGB?
Är RGB då ett bättre eller sämre sätt att överföra bildinformation jämfört med komponent?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:07:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Scart sänder väl horisontal/vertikalsynk i samma tåt medan VGA kör separata tåtar för vertikal och horisontalsynken?

Komponent kör bara RGB och inga separata tåtar för synken?

Minns jag rätt

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/25 :  20:08:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Orkade inte läsa, men här är info:
http://en.wikipedia.org/wiki/YUV

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:19:30  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
HDMI före version 1.3 (som är väldigt ny) är bara 8 bitars (per R,G och B).
Det finns en andledning till att DVD spelare gick ifrån 8 bit omvandlare och upp till 10 eller 12 bitar redan i andra generationens spelare för många år sedan.

HDMI är digitalt men (1.2 eller tidigare) överför inte allt som en DVD har att ge och borde därför kunna ge upphov till onödig banding.

Så för min del håller jag det osagt vilket som blir bäst tills man har provat i sitt system. En bra TV med en bra DVD kan nog bli minst lika bra analogt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000