HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Rörbyte på Edison Triod med 52B
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MGD
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/10/19 :  23:00:36  Show Profile Send MGD a Private Message  Reply
Sitter här med ett Edison triod.. Det är dock modifierat för användning med 52B rör istället..

Jag har inte en aning om hur rörförstärkare än kontruerade utan köpte steget enabrt baserat på lyssning.. Min fråga är ju då..Anta att jag skulle vilja byta ut dessa rör till ett par nya.. Är det bara att byta rakt av eller är det något som skall trimmas in för att anpassa till de nya rören ?

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/20 :  11:23:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hör med Erik Andersson här på forumet.
Det är ju han som har konstruerat dem

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MGD
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/10/20 :  14:44:29  Show Profile Send MGD a Private Message  Reply
Jag misstänker att han får PM så det räcker ändå.. Och jag tror att de som är mer initierade förmodligen kan ge ett minst lika dugligt svar. Självklart är ju Erik A. mer än välkommen att svara också om han råkar snubbla över tråden..

Edited by - MGD on 2006/10/20 14:45:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:25:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ändrade trådrubriken för att öka "snubbelrisken".
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MGD
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:46:41  Show Profile Send MGD a Private Message  Reply
Bernt Jansson: Med tanke på dina hembyggen kan man tro att du har lite koll på rör.. Min fråga borde vara en del av kaka för dig..

Är det bara att köpa nya och sätta i eller är varje rör unikt såtillvida att man bör justera t ex bias eller nåt sånt ?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:53:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har för mig att de här stegen med VT52 måste byggas om till 300B för det finns nästan inga VT52 att få tag i när de gamla tar slut.

Lämnar därför frågan med varm hand till Erik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/20 :  18:52:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Medan jag gissar att det är AV 52B som används.
Och att rören KANSKE går att ersätta med någon av de här dyrgriparna:

http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML520B.htm
http://www.elektronenroehren.de/avvt/datashts/av520b.htm

Eller kanske byggas om för just 300B eller AV32B, när väl de där rören är förbrukade!

Så har jag då också svarat nånting. :)
Nu väntar jag också på facit (Erik).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/20 :  18:58:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Kikade runt lite mer på jacmusic.com och ser att de har ett par 52B till salu längst ned på den här sidan: http://www.jacmusic.com/special/special.htm

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MGD
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:49:05  Show Profile Send MGD a Private Message  Reply
Rören är ett par KR52B om nu Kroons skulle skilja sig på nåt sätt. Det är iofs inte dags att byta dem än..Men den dagen lär ju komma och då är det bra att ha knas på vad som skall göras.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000