HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Analog idiot som behöver digitalhjälp.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:31:19  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
För mig var övergången till CD att likna vid en svår förlossning.
Vet egentligen inte om jag är förlöst ännu.

Nu står "nätet" och hårddiskar inför sin förlossning. Risk finns att jag dör i den förlossningen då min kunskap är < NOLL >.

Avser komplettera min CD med det "nya mediat" men vet inte vad det är förnågot annat än hårdiskar och streeming som är grekiska.

Vill inte sitta och ladda ner från nätet för att bränna CD ( har max 8 Mbits/s i nätet ( stubintråd ) Har parabol ( finns det något bättre där.) Hur få in en digital signalen enkelt ( HI-Fi ) i rörspisen?? D/A omvandlare ???

HJÄÄÄLP !

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:42:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Det är väl bara att kasta in handduken och hålla sig/återgå till vinylen? Lär ju inte bli bättre än så i vilket fall? Dumt att riskera sin hälsa för att bli digital helt och hållet. ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/10/06 :  14:07:00  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
En bra (behöver inte vara svindyr) men modern(ny)
DAC är ett bra första steg i digitalvärlden.
Jag anser att DAC:ar blir omoderna på 3-5år
beroende på priset(hur avancerade de är), på
så vis att en billig DAC är omodern på 3 år
när det tar 5 år för en dyrare.
Med dagens DAC:ar blir problemen med jitter
mindre och mindre så en kombination av en billig
(2000-5000kr) CD-spelare med DAC för 10k
ger ljudkvalitet som närmar sig det bästa som är
möjligt i dag.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/06 :  15:58:16  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
I korthet. Vill du gå över från skivor till hårddisk bör du:

1. Läsa in alla skivor till datorn i filformat med ickeförstörande datakompression (.wav, .flac). Antingen LP->försteg->ljudkortsingång eller via cd-läsaren i datorn.

2. Eventuellt ange artist/album/låtinformation för varje fil ("tagga filerna")

3. Spela upp dem:
a) I ett vanligt musikspelarprogram i datorn (winamp, foobar, Windows Media Player), eventuellt kopplad med vanlig kabel från ljudkortet till stereon.
b) Genom att ha en musikserver på datorn som strömmar via datornätverk till en apparat (Squeezebox, Apple Airport Express) kopplad till stereon.

---

Om du inte känner något behov av att gå över till datorbaserad lagring, så låt bli. De fysiska formaten kommer att leva ett bra tag till.

På vilket sätt upplevde du övergången till cd som en svår förlossning?
Vilken sorts kunskap saknade du då?

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/10/06 15:59:42
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/06 :  17:47:57  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Vilken kunskap jag saknade vid övergången ?? till CD ??

Jo, hur få det att :"så ska det låta" ( Peter Harrysson.)

Det mesta blev "klent, tomt och innehållslöst" ( en annan skojare )

Skämt åsido ,jag har provat Krell KSP28C,Muse10,Audio Resaerch Droplet,Audio ... mm men Nä Nä ,stannade sen för Yamaha GT CD1 som låter närmast analogt jag hört. Stor klump.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/06 :  18:47:24  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Varför ska du spela musik via datorn? Lagra LP på den för att spara på skivorna?

Tänkte bara lägga till ännu en möjlighet, men det kanske är mest lämpligt om man redan har en D/A-omvandlare som man tycker om (antar att din Yamaha inte har digital-ingång?). Det finns ljudkort med digitalutgång som du kan koppla till D/A-omvandlaren. Så har jag gjort och det fungerar bra även om det är sämre ljud än om jag använder CD-transporten (skivspelaren låter dock bäst). Det jag använder är ett ESI Maya44 med TosLink och Coax RCA (kostar ca 1500:-):



Mer info finns på: http://www.esi-pro.com/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/06 :  19:12:59  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Nej Tyvärr har inte min CD digital ingång. bara utgång. D/A omvandlaren i den ger det mest Analoga resultat jag hört. Har ställt frågan om en modd på att "bygga om" den så att man kan hoppa på D/A omvandlaren utifrån. No answer.
Det hade i varje fall löst mina önskningar tillsvidare.

Det är en 1 bits men av det häftigare slaget ( trots ålder ) så ,tips mottages. Skulle spara en burk också i hyllan.
Extern D/A med uppsamplingar mm står sig slätt mot Yamahas i denna version. Den är så bra jag kan begära. Har lyssnat på mycket.Att ha en extern D/a och Yamaha GT CD1 som enbart transporter tycker jag skulle bli ett lågvattenmärke.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/10/06 19:32:12
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/06 :  20:01:33  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Den ser ju riktigt häftig ut iaf din Yamaha, toppmatning är ju något som bidrar till den analoga känslan Vore spännande att höra den, ska man tro alla i den här branschen så ska den ju låta skräp jämfört med dagens spelare. Angående modifieringar så kan jag inte sånt, kanske finns någon firma du kan tala med som vet? Harmony Design kanske? (http://www.harmonydesign.se/ Skadar ju inte att fråga...

Men åter igen, varför ska du använda datorn? Du verkar ju nöjd med CD och jag antar att du har kvar skivspelaren?

/Erik
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/06 :  20:42:43  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Vad som låter skräp får stå för vad och en.Det finns 4 st enligt importörten Yamaha. 3 av dem är lokaliserade och befinner sig väl. var den fjärde finns låter jag vara osagt.
Ursprunget till den var att Yamaha ville visa att dom kan också.

Vilket är uppenbart.De träffade min smak i ren dyr men inte för dyr konkurrens. Den klenoden får leva här, den är i klass med deras pianon och flyglar.Körde den för ett tag sen mot Droplet ihop med ett antal själsfränder. 10-0 blev det.
Ingen ide att argumentera ,den passar mig och min rörspis.
Kommer att stå på min grav.
Men det var inte det jag ville ha hjälp med utan digital ingång.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:28:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
ESI Maya44 med TosLink och Coax RCA


Det är inte så att ditt i ditt tycke mindre lyckade ljud beror på kvaliteten på ljudkortet? Digitalt ut från dator skall inte vara sämre än digitalt ut från en CD spelare, tvärt om är vad jag har hört från ett flertal källor. En dag skall jag själv pröva för att kolla om det är en väg att gå för eget bruk.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/07 :  10:36:28  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Buggson
Det är mycket troligt för jag har bara en gammal "hem Pc" som nu är 4 år.
Den är generellt ingen höjdare.Ska ochså försöka med ett nytt ljudkort.
Tippsa gärna vad man ska ha .

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/07 :  14:50:55  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
Det är inte så att ditt i ditt tycke mindre lyckade ljud beror på kvaliteten på ljudkortet? Digitalt ut från dator skall inte vara sämre än digitalt ut från en CD spelare, tvärt om är vad jag har hört från ett flertal källor. En dag skall jag själv pröva för att kolla om det är en väg att gå för eget bruk.


Så kan det mycket väl vara. Jag är inte så hemma på ljudkort, men det här är ju till för studiobruk om jag inte misstar mig. Kollade på en del Soundblaster och liknande innan jag bestämde mig, tänkte att det här skulle vara bättre. Sen finns det väl ännu bättre. Har du någon koll på kort? Vilka är det som ska fungera lika bra som CD? Vore ju kul att prova någon gång...

Kan tillägga att detta inte är något större problem, använder datorn som första steg i jakt på musik jag tycker om. Gillar jag det jag hör starkt första gången från datorn (dvs. MP3) köper jag det direkt på skiva, om jag är lite osäker bränner jag den först för att kunna köra på CDn och sen bestämmer mig. Gillar skivor för mycket för att övergå helt till dator



Men Lech, du har ju fortfarande inte berättat vad du ska med datorn till?

/Erik
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/07 :  20:11:28  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Skurt
Det enda jag kan tänka mig i framtiden att ha datorn till är att skriva till dig. Inte meningsfyllt eller hur. Se det positivt,vill bli av med skiten helt enkelt.
När det gäller musik är det som tråden visat att "ladda ner " och bränna en ev Cd skiva. Helst slulle jag vilja slippa den processen också och enbart använda H-disken för uppspelning direkt till min rörspis.
Detta kommer förr eller senare, men nu är vi antagligen (liksom sen ) tvungna att gå via en D/A omvandlare.

Mål nr 1 är alltså att använda D/A omvandlaren i Yamaha:n för: "utifrån kommande digitala signaler" .

Mål nr 2 är att hitta en D/A omvandlare som ger minst lika bra resultat ANALOGT som Yamaha:ns ( lär bli svårt ,men möjligt ). Det ger dock en BURK till i hyllan ( inte önskvärt, WAF factorn )

Hoppas det ger svar på din fråga.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/10/07 21:05:35
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:09:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad är du ute efter? Vill du ha din musik lättillgänglig och åtkomlig med bara några knapptryckningar eller möjlighet att sy ihop spellistor med musik från olika skivor?
I så fall är detta rätt för dig.
Själv har jag lagt all min favoritmusik på hårddisk just för att få denna möjlighet.
Att tanka hem musik från internet är ännusålänge inget för mig. Kvaliten är för dålig på musikfilerna, men det kan ju ändra sig. CD-skivor är också ett säkert sätt att lagra musik på.
Jag använder mig av streamers som kommunicerar med datorn via trådlöst nätverk. Det innebär att datorn står i ett annat rum än stereoanläggningen.
Jag började med att köpa en Airport Express för 1100 kr. Det är Apples sändare och mottagare för trådlöst nätverk och som har en kombinerad analog och optisk digitalutgång. Jag fick också köpa en sändare för datorn med USB-anslutning. Programvaran för att spela musik och rippa skivor är iTunes som man laddar ned gratis och som är mycket lättanvänt.
Fomatet som jag valt att använda för musiken är Apple Lossless som packar musiken smartare än CD-formatet, och medger att metadata kan lagras i musikfilerna. Detta är viktigt för att kunna hantera musiken i datorn. VAW-formatet saknar denna möjlighet och rekommenderas inte.
Det är väldigt lätt att installera Airport Express. Via installationsprogrammet skapas det trådlösa nätverket automatiskt och det var bara att köra igång. iTunes hittade enheten och skickade musiken dit.
Det var häftigt att sitta vid datorn och höra musik börja spela från rummet med stereoanläggningen.
För att få bra ljud så använder jag en jittermumsare och extern DAC. Den analoga utgången låter förmodligen inget vidare, jag har inte ens brytt mig om att testa.
Detta är ett billigt och enkelt alternativ för att komma igång. Nackdelen är att man inte kan styra musiken från stereoanläggningen utan bara via datorn.
Men, jag hittade till slut en möjlighet till detta. Har man en mobil med blåtand, så finns det ett program som heter Salling Clicker som gör att man kan fjärrstyra datorn via telefonen. Jag fick komplettera med en blåtands-dongel för datorn. Numera sitter jag och styr iTunes via min telefon, med ett gränssnitt ungefär som i en iPod. Läckert!
Nästa steg blev att skaffa en Squeezebox till sovrummet. Det är en mer påkostad streamer som man styr via fjärrkontroll. Den kostar c.a 3000 kr och låter ungefär som en cd-spelare i samma prisklass, skulle jag tro. Jag har inte jämfört. Men den har en bra elektrisk digitalutgång och låter riktigt bra som transport. Ett klart audiofilalternativ om man har en bra DA-omvandlare. Den hakade på min trådlösa Airport Express-förbindelse och jag behövde ingen switch.
Programmet som styr Squeezebox kan hämta all låtinformation och alla spellistor från iTunes så jag kan fortsätta att administrera musiken med iTunes. Numera spelar jag bara cd-skivor vid verklig finlyssning. Att ligga i sängen och hämta upp vilken musik som helst via några knapptryckningar på en fjärrkontroll känns verkligt lyxigt och passar mitt lata sinnelag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:08:29  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Tack för ditt utömliga svar det är åt det här hållet jag vill gå

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000