HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Blir ljudet bättre med HDMI?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:07:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Går snart vilse i formatdjungeln, DVI och HDMI är ju relativt nytt och nu kommer Blu-ray och HD-DVD också.

Men min fråga är:Blir ljudet ut i högtalarna också bättre om man kör HDMI från dvd´n till förstärkaren?

Att bilden förbättras avsevärt med HDMI, om tv`n kan ta emot det, är tydligen ett faktum.
Nu kör jag ljudet med en coax från dvd`n till stärkens omvandlare.

Nån som vet

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:23:40  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Ljudet via HDMI är digital signal så det är samma sak som att köra optiskt eller coaxialt. Däremot är det ganska smidigt att bara behöva skicka en kabel mellan TV´n och DVD´n för både ljud och bild, så där är den stora fördelen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:38:45  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tycker resonemanget med att det bara blir en kabel för både ljud och bild är lite märkligt.
Jag hoppar inte på dig här Bubben för det är ett av de stora försäljningsargumenten ute i handeln.

En kabel har jag ju nu också mellan tv`n och dvd`n, nämligen scartkabeln.
Sen går en signalkabel från tv`n till förstärkaren för att få ut tv-ljudet i högtaleriet.

Har man en förstärkare med "HDMI-växel" kopplar man väl en HDMI-kabel från dvd`n till förstärkaren och en HDMI-kabel från förstärkaren till tv`n?
Eller en HDMI från dvd till tv och en HDMI från tv till förstärkare.

Antalet kablar blir väl samma


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:03:33  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag hänger inte riktigt med på hur du räknar. Man behöver en HDMI kabel från reciever till TV och sedan en kabel per källa (vilket inkluderar ev. set-top boxar för satellit/kabel; dessa har ju normalt digitalt ljud ut) till receivern.

Annars behöver du ju TVÅ par kablar för både ljud och bild (en bildkabel och en digitalkabel för ljudet), SCART kan ju inte transportera digital signal så det går inte att använda i vilket fall.

I vilket fall så är en viktigt poäng med HDMI att bandbredden är större vilket ger möjlighet att överföra ljud med betydligt högre bitrate än för S/PDIF; ex. DTS-HD; SACD och DVD-A går inte att överföra med vanlig digitlkabel pga för dålig bandbredd.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:19:39  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Så istället för tre som jag kör nu(scart från dvd-tv, coax från dvd-stärk, rca från tv-stärk) så blir det två

Matematik har aldrig varit min starka sida.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:48:40  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nja, du har ju faktiskt fler kablar än så, det är ju en kabel per kanal för TV-ljudet om du kör analogt.

Men du använder också lite "gammalmodig" teknik, det "normala" nu för tiden är ju att man har någon form av set-top box till TVn vilket gör att man behöver två kablar från denna till recievern (digitalt ljud+bild) också, dvs boxen är bara ytterligare en källa precis som DVD-spelaren.
Sedan har man bara en bildkabel till TVn eftersom skärmen inte har något alls med ljudet att göra, "TVn" är i pratiken bara en monitor´och innehåller ingen mottagare. I dessa uppställningar så sparar man ju in på kablar.

Själv har jag en faslig massa kablar till min reciever så jag skulle gärna använda HDMI: Två S-videokablar och två digitala ljudkablar och från DVD och box, 6 st analoga ljudkablar kablar från DVD (för DVD-A). När jag då och då kopplar upp datorn så blir det ytterligare en s-videokabel samt digital ljudkabel.

Men som sagt spelare det egentligen ingen större roll, det viktigaste är den högre bandbredden+att det är "tillåtet" (pga existensen av kopieringskydd) att överföra även högupplöst ljud digitalt.






Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/30 :  00:26:35  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:

Tycker resonemanget med att det bara blir en kabel för både ljud och bild är lite märkligt.
Jag hoppar inte på dig här Bubben för det är ett av de stora försäljningsargumenten ute i handeln.


Jag använder en (1) HDMI från DVD till Plasma. Då får jag bild och ljud digitalt...altså en kabel. Vad är det som är krångligt?
quote:

En kabel har jag ju nu också mellan tv`n och dvd`n, nämligen scartkabeln.
Sen går en signalkabel från tv`n till förstärkaren för att få ut tv-ljudet i högtaleriet.


En signalkabel mellan TV och förstärkare? Kör du mono? Annars har du ju redan tre kablar...
quote:

Har man en förstärkare med "HDMI-växel" kopplar man väl en HDMI-kabel från dvd`n till förstärkaren och en HDMI-kabel från förstärkaren till tv`n?
Eller en HDMI från dvd till tv och en HDMI från tv till förstärkare.

Antalet kablar blir väl samma


Skulle du koppla på samma sätt utan att använda HDMI skulle du behöva en kabel för bild till reciver, en kabel för ljud till reciver, en kabel för bild till TV´n och en kabel för ljud till TV´n...det är dubbla antalet.
Alternativet till digital överföring är komponent/RGB och då har du totalt tio kablar (förutsatt att du inte behöver en eller två synk-signaler också) att trasla in dig i jämfört med två med HDMI.

Så jag tycker inte att antalet kablar är detsamma.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/30 :  01:29:35  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Bubben:1 HDMI-kabel från DVD till plasma, det fattar till och med jag.
Då blir det bild och ljud till plasman, sen skall man ju få in ljudet i förstärkaren från DVD`n också för att sedan avnjuta det ur sitt högtalarsystem.
Ljudet från tv eller plasmans högtalare är fullständigt ointressant.

Nej, kör INTE mono från tv`n till förstärkaren, när jag skrev EN signalkabel menade jag naturligtvis en STEREOKABEL!

Det var nu inte antalet kablar hit eller dit jag var ute efter i denna tråd utan om ljudet är bättre med HDMI jämfört med coax eller optisk överföring av ljud mellan dvd och förstärkare.

Du kör kanske inte med en surround-förstärkare men det gör jag, därför är jag rätt säker på att det behövs mer än en HDMI-kabel för att få ut ljudet i högtalarsystemet.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/30 :  01:37:45  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Svaret på frågan om det blir bättre är: Ja, det kan det bli eftersom HDMI har mycket högre bandbredd än vanlig digital kabel (optisk eller koax) vilket som sagt innebär att DVD-A, SACD samt de nya högupplösta formaten från Dolby och DTS kan överföras digitalt (de båda sistnämnda kan överhuvudtaget inte spelas utan HDMI).

För vanliga CD eller DVD så spelar det i princip ingen roll eftersom man behöver mycket mindre bandbredd för att föra över ljudet och då räcker vanlig S/PDIF.

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/30 :  02:01:19  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Okej, ingen mening att hetsa upp sig, om du bara vill veta om det blir bättre med HDMI så svarade jag på det i första inlägget. Det är samma signal som skickas via HDMI som med optisk/coaxial så det är ingen skillnad.

quote:
Du kör kanske inte med en surround-förstärkare men det gör jag, därför är jag rätt säker på att det behövs mer än en HDMI-kabel för att få ut ljudet i högtalarsystemet.


Nja, men om du läser mitt första inlägg igen så skrev jag ju att det är smidigt med en kabel mellan TV´n och DVD´n. Att du sedan inte vill ha det så är en annan femma.
Jag använder surroundprocessor också, men har inte några HDMI-ingångar på den, så att dra in den i diskutionen är bara onödigt. Ljudet skickar jag analogt med en helsikes massa snablar...
Ska vi dra det till sin spets så finns det även plasmor/LCD (B&O, Loewe) med DD-avkodare inbygd så då räcker det faktiskt med en kabel...men nu börjar det bara bli larvigt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/30 :  10:34:23  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Go`morron pågar o töser.
Ja, det här med ny teknik är inte så lätt alla gånger men det börjar klarna lite nu.

Med HDMI-switching i förstärkaren kopplar man alla källor dit och använder sedan en HDMI-kabel från stärken till skärmen.

Om sen ljudet blir bättre med HDMI har vi två olika teorier om.

Ber om ursäkt för att jag verkade lite irriterad i går och i natt, berodde nog på att jag var lite för trött för att förstå vad som skrevs.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:26:21  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Jubileum! Det här är tråd nummer 10000 på Hifi-Forum där någon är helt säker på att en digital signal absolut inte kan skilja sig från en annan digital signal. Gratulerar! Vinsten är en analog nolla.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/03 :  09:54:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
En sak är säker, HDMI kontakt don är väldigt dåliga och glappar lätt till och med en vanlig RCA kontakt sitter bättre antenkotakter,skart,ja jag tror det flesta andra kontaktdon faktiskt sitter bättre tyvärr.
Jag anväder HDMI så jag vet vad jag talar om
Varför har de inte gjort någon serigösare kontakt till denna bra överförning är för mig en gåta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/03 :  10:31:52  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hdmi uppdateras ju ständigt med men det tar tid de har ju 1.3 nu och det börjat väl bli lite bättre dock håller jag med jag vill ha som balanserade kablar en spärr som man måste trycka och dra om den skall ut och därmed sitter som en smäck.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/03 :  11:02:11  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
levande och asimov66:Tack för er input, håller med om att det är dåligt att kontaktdonen är så dåliga till en överföring som ju skall vara den bästa som finns.

Sen är det som asimov66 säger, en pågående utveckling av HDMI, det senaste heter då 1.3, så jag tycker inte det hastar att skaffa sig HDMI-teknik.

Har ni märkt en förbättring ljudmässigt med HDMI kontra coax eller optisk överföring av ljud så dela gärna med er av de erfarenheterna.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/18 :  11:04:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Skakar lite nytt liv i denna tråd.

Var inne på Hifiklubben och lämnade in min dvd för service, passade samtidigt på att fråga lite om HDMI.

Vissa förstärkare som har HDMI-ingång får tydligen problem.
Verkar som om förvirring uppstår med att skilja på ljud och bildsignal och därmed uppstår problem.

Det var vissa av Denon-förstärkarna som åsyftades i detta fallet.
Detta problem löses säkert framöver men det kan vara bra att veta om man går i köptankar.
För alla som funderar på att köpa en ny Denon är detta något som bör tas upp till diskussion i butiken.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/02 :  03:16:58  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
har forskat lite i detta då jag känner någon som jobabr på hi fi klubben och jag har dessutom införskaffat två denon aparater.

det var en enda denon förstärkare som hade "problem" med HDMI ingången och det var bara den första batchen från fabriken med dessa förstärkare som hade det. det åtgärdades genast och de som är drabbade ska ha fått möjlighet (i de fall köparen är känd) att få det åtgärdat såklart. dock vet jag inte vad felet va, vi pratades bara vid som hastigast om detta.

så som denon ägare så kan man utan problem andas ut igen ;)

mvh C
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/02 :  11:44:19  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Det var ju skönt att det verkar vara fixat.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000