HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bästa in-ear lurarna <600:- ---------Det blev.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/15 :  19:53:02  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Som topic, vilka är de bästa?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/10/11 06:03:03

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/09/15 :  21:08:16  Show Profile Send regner a Private Message  Reply
om du är villig att lägga ut ytterligare 200-300 och inte har något emot att importera så skulle jag defenetivt rekomendera ett par Ultimate Ears 5EB som är ett par mycket välljudande 2vägspluggar. Dessa kostar ca 2000kr här i sverige och även för de pengarna är de prisvärda. EB står dock för Extended bas så helt raka i frekvenskurvan är de inte men att dömma av recentionerna så är det inte frågan om någon överdriven basåtergivning.

http://www.ultimateears.com/superfi/superfi-5-EB_white.htm

Om du inte är villig att lägga mer än 600pix så tror jag inte att du får mycket till lurar.

Shures instegsmodeller e2c och e2g kostar strax under 700kr och dessa är i min mening inte mycket att hänga i julgranen. Ljudmässigt är de väldigt mediokra med en lidande diskant och basåtergivning. Många har dessutom problem med passformen med dessa.
Etymotics instegsmodell, ER6P med en prislapp på strax över 900kr lämnar även dessa mycket att önska.

Med andra ord så får du inte mycket till välljud för 600kr så mitt tips är, lägg några kronor extra.

Vill du inte importera så skulle jag rekomendra att du tittar lite närmare på antingen Shure E3c eller Ultimate ears Super.fi 3 studio, båda med en prislapp på runt 1300kr.

Edited by - regner on 2006/09/16 22:09:11
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:42:00  Show Profile Send nik a Private Message  Reply
Sony MDR-EX81SL är en riktigt prisvärd lur.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/09/22 :  16:18:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
För lägre prissatta lurar så trivs jag rätt bra med vissa Philips-lurar. Mina vardags-in-ear-lurar verkar inte säljas längre, närmast tror att de har ersatts av HE7850.
Så, i prisspannet <250SEK så tycker jag att dessa är bra kandidater:
Philips HE7850, AKG K12P, Sennheiser MX-500
Samtliga anser jag vara mycket prisvärda och kostar ungefär lika mycket.

Om du gillar Sennheiser så har de några <500:- som verkar intressanta:
CX-300 och MX-90 (där MX-90 har väldigt speciellt utseende).

Närmste uppåt i pris som ofta rekommenderas är Sure E2c, ca 700:-, men regner har nyss dissat dessa...

Värt att tänka på är att passformen är mycket viktig för att ett par in-ear-lurar skall låta bra.
T.ex. så passar alla Sony-lurar riktigt dåligt i mina öron, och därför låter de uselt när jag har dem på.
Oftast har varje tillverkare en form som de anser att öron har, därför är det viktigt att hitta ett märke som passar bra i dina öron.
Av hygienskäl så vill affärer oftast inte låta dig prova in-ear-lurar, men om du tvättar dina öron ordentligt så får du nog prova kompisars in-ear-lurar. I fall du känner för att chansa så rekommenderar jag att du skall börja med ett par lurar i <250SEK segmentet för att se om de passar dina öron.

Vissa modeller (t.ex. Sure's) är så kallade kanal-lurar som stoppas in längre in i öronkanalen. Det har både för och nackdelar, men de är oftast mycket knepigare att sätta in lurarna. Vissa tycker om denna typ och vissa hatar den. Om du funderar på kanal-lurar så är Koss the plug nog den billigaste med halv-hyfsat ljud. Kan vara värt att prova denna innan du satsar på en dyr kanal-lur.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/09/23 :  12:47:33  Show Profile Send regner a Private Message  Reply
jonasz, innan du bestämmer dig för vilka pluggar du ska köpa dig så bör du ta dig en funderare över vad du är ute efter ljudmässigt.

Jämför man tex Sennheiser 500 eller koss the plug med etymotic er4, shure 4/5 serien, Ultimate ears super fi. 5pro eller något annan högkvalitativ plugg så är skillnaden helt enkelt gigantisk. Skillnaden är väl lika stor som det är på ett par små stativare från siba och ett par highend fullrangare för flera hundratusen.

men som Silvervarg påpekar är det viktigt att du tar reda på innan om en kanal lur är något för dig när de inte passar alla. (dock så tror jag att så gott som alla kan vänja sig vid dem)

Edited by - regner on 2006/09/23 21:24:45
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/09/23 :  14:20:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag tycker att Creative EP-630 är bättre än Koss the plug.
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=110415

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2006/10/09 :  11:39:52  Show Profile Send Manticore a Private Message  Reply
De där Creative EP-630 har fått fina omdömen på de flesta ställen har jag sett, och många påstår att man inte hittar så mycket bättre för <=300:- iallafall.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/10/09 :  12:59:51  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Hej

Jag har själv haft Shure E3c, Tycker dock inte den lät bättre än orginal-snäckan till min I-Audio5.

Jag tycker Shure E3c lät lite tunnt och tråkigt jämfört med Orginal-Snäckan till I-Audio5. Den låter fylligare utan att det blir för mycket bas.

Har någon annan samma erfarenheter? Eller tips på bra matchning till I-Audio5

Mvh Anders.s
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:52:15  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tack Regner och ni andra för alla tips.

Tittade lite på Shures E2c då Linkwitz verkar gilla dem (t o m utan modifikationer http://www.linkwitzlab.com/reference_earphones.htm). De verkar dock inte ligga lika högt i kurs hos er andra så nu blir jag rådvill igen.

Regner, vad jag är ute efter är helt enkelt så bra ljud som möjligt. Det är även en fördel om de stänger ute så mycket oljud som möjligt. Om skillnaden mellan de billigare lurarna är så stor som du påstår så blir jag nog tvungen att bita i det sura äpplet... Jag har absolut inga problem att importera så de där Ultimate Ears 5EB verkar vara ett hett alternativ.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:05:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hmmm, nån som vet nåt om Ultimate Ears 5 Pro? De hade ytterligare 10 dB bättre isolation än 5 EB!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/11 :  06:07:14  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Bet i det sura äpplet och köpte ett par Ultimate Ears super.fi 5 Pro. Hittade ett par NIB på ebay för 1200:- inkl frakt vilket jag tycker är ett relativt humant pris (speciellt med tanke på det svenska priset ). Nu är det bara att hoppas att de kommer fram helskinnade!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/10/11 :  15:36:17  Show Profile Send regner a Private Message  Reply
jonasz, ett otroligt bra pris på ett par riktigt bra pluggar.
Jag har själv ett par super.fi 5 pro och är supernöjd.
Jag är faktiskt till och med så nöjd att min hörlursanläggning nu ryker. (grado 325 hörlurar, grado RA1 förstärkare, silverhörlurskablage)
Förresten, det finns ett par eartips som heter double..någonting och med dessa får jag ännu högre upplösning, djupare basåtergivning och bättre ljudisolering, jämfört med de övriga eartipsen. Dessa verkar dock inte följa med som standard så om du skulle sakna dessa i din förpackning, maila då UA och be dem sända ett par. (det är helt kostnadsfritt) Deras service är verkligen sanslöst bra.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/10/11 :  23:14:40  Show Profile Send bluetrain a Private Message  Reply
Verkar som jag missat något, aldrig hört talats om super fi 5 pro eller märket ultimate ears.
Hade själv shure e2 vilka jag tycker har väldigt skön passform, dock något svårdrivna. Eftersom jag blivit av med ipod och lurar funderar jag på att köpa något nytt. Du råkar inte ha jämfört shure med super fi:n? Hur är passformen, finns det sk. foam sleeves som man kan krama ihop till bra passform? Funkar verkligen perfekt tycker jag!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/13 :  06:25:55  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jonasz: Ge gärna ett utlåtande när du hunnit prova dem lite. Har själv kikat på den modellen, men inte slagit till än. Lite orolig för passformen. Är det någon som vet om de säljs någonstans i Göteborgstrakten, så att man skulle kunna se om det passar ens öron?

Mvh
Mattias
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:50:28  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
mattiasa: Återkommer med ett utlåtande när jag lyssnat ett tag. Lurarna (och mp3 spelaren) befinner sig just nu hos min flickvän i USA så det kommer nog ta en vecka eller två innan jag har dem här. Har aldrig ägt ett par in-ear lurar förut så det enda jag har att jämföra med är de medföljande pluggarna och mina HD600, men det kanske funkar som jämförelseobjekt också!?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/10/13 07:51:04
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:53:29  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
regner: Tack för tipset, ska kolla upp de där eartipsen om de inte redan finns med.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/13 :  10:15:02  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
HD600 har jag haft, så det är bra. :-)
Problemet med HD600 är ju känsligheten samt storleken.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000