HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lite glöd inför hösten
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:13:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu var det dags igen..

börjar med en liten bild på transformatorer:


Livet är för kort för mono

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:23:26  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
...en bra start
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:41:53  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
250V *1.41 = 350 -10-15V genom utgångstrafon = 340V anodspänning.
20V * 1.41 = 28.2V gallerförspänning? En pentod.
Lite olika tappar på utgångstrafon. En ultralinjärkopplad pentod.
160mA.. räcker till ett stereoslutsteg.. kanske t.o.m. push/pull.

Interrrresting... O__O

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:45:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Ja, det är synnerligen trevliga transformatorer som AudioRöhrenTechnik tillverkar.. inte så fasligt dyra heller!

Förstärkaren jag filar på bygger på EL84 i SE-mod med en halv ECC83 som drivare för varje kanal, topologin är riktigt nybörjarvänlig för den som känner sig lite osäker

Inspiration är hämtad från:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Goecking-EL84SE/Goecking.htm
och:
http://www.tubes.mynetcologne.de/roehren/6v6se/schematics_e_o.html

Just nu labbar jag med högspänningen, som det är nu så drar rören igenom drygt 53mA vilket är en bit för högt för min smak

Tyvärr misslyckades jag med lackningen av chassiet, det retar mig enormt att det gick åt fanders och blev flammigt

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:46:11  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/31 :  05:42:38  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lätt och vara efterklok men nästa gång så finns ju de där jag nämnde i Falkenberg, Svensk miljölack.

Ta nu riktigt många bilder, speciellt inuti! Jag ska leka lite med rör jag med men min talang för layout och kabeldragning verkar inte vara den bästa, så pedagogiska foton uppskattas

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:28:41  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Looking good Ludvig :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/08/31 :  15:56:00  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Kul med SE-byggen,man blir sugen att börja på ett nytt
steg själv.
Lycka till med bygget.

ola
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:57:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:57:44  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/31 :  17:37:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Piggen
Ja, du får komma över o lyssna när den är intrimmad, ta med Katie Melua,hon passar bra genom rören
->Kmj
jag är dum som inte gjorde det från början, men som alltid med byggen så har man lite för bråttom att få resultat

Rören som jag använder är JJ Electronics EL84 och ECC83, EL84:orna är tyvärr ganska mikrofoniska, ECC83:an är däremot tyst av sig

Chassiet är ett vanligt Hammond 1444 från Edgaraudio, tunn plåt men den orkar bära transformatorerna som tur är.

Bygget närmar sig sitt slut nu, jag har fortfarande kvar en gnutta brum som jag tänkte försöka få bort, jag är förvånad över hur mycket bas steget lämnar, lika mycket som min gainclone (P-A:s version)

->OlaH
det är bara att sätta igång, jag rekommenderar varmt transformatortillverkaren ovan!
kolla in på www.roehrentechnik.de och leta upp nåt kul

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/31 :  18:00:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
men som alltid med byggen så har man lite för bråttom att få resultat


alltid samma visa för mig med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/31 :  21:28:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu börjar det likna nåt.. det låter riktigt trevligt!!
upptäckte att stget lirar bäst med min Pear-preamp, trevligt nog matchar dom varandra rätt så bra


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2006/09/01 :  10:50:55  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
shit! väldigt snyggt.. Minimalistp0rr :-D Önskar jag hade fler saker hemma som bara har en knapp eller ratt..

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/02 :  22:23:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Har nu mätt lite på skapelsen och den lämnar ca. 5W i 6R och ca. 3,5W i 8R vilket iofs inte ger några riktiga partyvolymer, men det går att spela riktigt högt innan det börjar plattas ut och spricka upp, grannarna kan säkert intyga detta
Nu förpassas mina gamla ECL82 PP-steg till datorbruk istället, här skall det finlyssnas med single-end!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/09/02 22:23:27
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/04 :  19:14:01  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Härligt bygge, en sådan vill jag också ha.
Vad kostar kalaset??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:23:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Levande
det blir nog på ett ungefär 2500-3000.- (transformatorer med frakt blir rätt dyrt..)
chassiet är från edgaraudio och lite strökomponenter kommer från ELFA och Conrad

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/05 :  20:55:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är himla kul att läsa om Röhrentechnik. Jag har köpt några rör och isolationstrafos där och är helt nöjd, speciellt som jag kan transferera pengar via min internetbank.

Jag tittar på trafos från dem till mina 2A3 (undrar om de blir klara nån gång??). Alternativ ta hem ett par från EdcorUSA.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/05 :  22:14:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Soundbrigade
att köpa passande transformatorer från tyskland borde bli en del billigare än från Edcor, om man kallt räknar med "strafftullen" och frakten också
Men jag vet inte hur Edcor står sig kvalitetsmässigt mot Röhrentechnik

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/08 :  20:40:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska nog ta och beställa en Roehrentechnik 53,06 - 2,5K till 2A3 så jag får byggt den uslingen. Jag har förrestan gjort hål i chasset för en sådan.

Åsså har jag s-a-k-t-a börjat titta på OTL-steg med 12B4A igen. Jag har 20 rör men får köpa på mig 4 till så jag har 12/kanal.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/10 :  22:50:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Ska nog ta och beställa en Roehrentechnik 53,06 - 2,5K till 2A3

Ser redan fram emot bilder!!
Mitt nästa rörbygge blir förmodligen ett par KT88 monoblock i SE/triodstrappat och transformatorer från samma firma, är jättenöjd med dom hitills

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000