Author |
Topic |
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 01:15:13
|
Håller med jeriko! Så här kan man inte avsluta en tråd Bilder och mer utförliga lyssningsintryck anbefalles! Annars skickar vi "Haakan" på dig
Snyggt jobbat |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
nystedt
Member
73 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 13:02:40
|
Ojoj, ja de verkar som om jag får återuppta detta lite =)
Ciclomanen var på inspektion häromdagen så de finns lite mindre partiska åsikter att vänta. :)
Har nu testat basen vid olika frekvenser.
30 Hz: Här får baslådan sitt absolut högsta effekt eller vad man nu ska kalla det. Tyvärr så råkar egenfrekvensen för allt i min lägenhet ha samma frekvens så det surrar lika mycket från lägenheten som de låter "kraft" från basen. Det är vid denna frekvens som de går att få disken i köket att röra sig. Kanske borde slänga in en liten kort filmsnutt!?
40 Hz: Här hörs basen mer än resonansen i lägenheten och upplevelsen blir mycket bättre.
50 Hz: Ja då var de dags att få resonans igen, tyvärr är detta spegeln i hallen samt fönsterbläck som börjar vibrera. Fönsterbläcken hörs bäst om man står på utsidan ;) hehe
50+ Hz: Här börjar lådan tappa sin förmåga. Jag har därmed valt att enbart låta lådan få köra upp till 50-60 Hz.
Bilder är på gång, tagit nya kort men dom ska från kameran och in i datorn =) Sedan så får väll Circlomanen säga sitt om saken också.
Samt jag får gå runt och stabilisera speglar och annat så de inte blir så mycket egenfrekvens / resonans från allt annat i lägenheten. |
Pågående projekt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57958
Klara och avslutade projekt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53000 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57437
|
Edited by - nystedt on 2006/11/22 13:04:45 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
nystedt
Member
73 Posts |
|
nystedt
Member
73 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 19:47:01
|
Som Nystedt skrev tidigare så var jag på besök hos honom. Tack Nystedt för saft å skoj med datorer, Linux å musik!!!
Mina intryck av subben var nog just det. Det är en subb! Inte mycket över 60 Hz, men guddars annama vilken djup och kraftfull återgivning!!! Yello får allt att vibrera i rummet, även vid låga volymer. Vid högre ljudtryck så överröstas musiken av skrammel av disk å speglar mm. Helt klart är Nystedts lya inte lämplig för ett potent bashorn i daxläget, men kul är det!! Den låter så där ren och impulsvillig man vill att en subb skall låta. Mycket "hornkaraktär" i positiv bemärkelse.(hur kan det vara i nån annan bemärkelse?)
Nystedts stora problem är att hans små bokhyllehögtalare inte kan leverera nått att möta upp med över 60 hz. Skulle tro på en rejäl svacka mellan 60 och 150 hz. Han behöver ett par JBL 2226H som midbasar. (å vem gör inte det????)
Helt klart en kul subb, låt vara något smalbandig. den kan verkligen prestera ohyggliga mängder ren djupbas. Det skulle vara kul att koppla in ett QSC-steg av rang å provköra. Tror att man skulle må fysiskt dåligt en bra bit innan subben börjar gnälla. |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 16:42:58
|
Fysiskt dåligt skall man må innan subben gnäller :-D kasta ut mig om jag har fel.. men skulle man inte kunna säga att detta är en 4:e ordningens bandpass med hornladdning?
Skall även tillägga att om jag hade haft en större bil så hade jag direkt gått "wicked" och nitat in ett sånt horn.. Fan vad snyggt!! |
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
|
|
Topic |
|