HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kvartsvågspipa - tweaking pågår!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/20 :  12:09:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Skissen ovan är fel!

Den stämmer om man använder ett element, men för 4st så blir lådan lite större - kan man lugnt säga!

Skall fyra element användas, så blir lådan 1500 x 1000 x400 mm d.v.s. ~ 600l !!!

Tänkte bygga ihop en låda imorgon och prova, men nu får jag nog räkna på det lite till!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:56:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter lite räknande och kontrollmätning av elementen, blev det följande mått:

Effektiv elementdiameter var bara 120mm, så det gjorde att lådorna blev mer hanterbara!

Tillsågning sker just nu på lokala brädgården av materialet - 19mm spånskiva!

Nu till problemet om hur elementen skall placeras på baffeln.

Några förslag??

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:59:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag skulle nog ta o sätta den på linje eller det högra alternativet fast med alla element så samlade som möjligt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/21 :  20:52:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hemkommen från brädgården med 54kg spånskiva!

Under dagen har Prodigy - Fat of The Land mjukat upp en del av elementen:

Lådorna ser inte så stora ut när man skissar, men jag är glad jag inte valde att bygga en modell större!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/08/21 21:29:53
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:58:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaaa du hann först

Ser ut att bli ett par maffiga lådor

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:48:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Så är testlådorna äntligen klara och håller på att spela in elementen!

Lite bilder från bygget:

Låda klar för elementmontering!

Provade först med mer dämpning i första delen av pipan, men tyckte att basen blev för dämpad och mellanregistret lät lite "difust".
Med denna fyllning verkar det funka bättre!

Alla kablar limmade med smältlim mot baffeln och längst lådväggarna till anslutningsterminalen på baksidan.

Testspelning!

Det låter bra, men man är trött efter bygget, så jag skall testa mer ingående under veckorna som kommer .

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/23 :  07:08:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Intressant
Vad är det för diskanter du har satt dit?

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/23 :  07:24:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tobbe L:
Det är två Peerless diskanter från samma källa som bredbandselementen - så modellbeteckningen vet jag tyvärr inte.

Det behövdes lite hjälp i det övre registret för att högtalarna skulle komma till liv.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:24:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har nu lyssnat på högtalarna i ett par dagar och det är dags att börja tweaka, så de låter som jag vill!

Trots de två extra diskanterna som jag satte dit, så tycker jag det saknas lite luft.

Har provat lite med olika diskanter och antal, men tycker att dessa 4 "Carlssondiskanter" funkar bäst.

Nu skall de bara placeras på baffeln - tips!?

Mätte även upp lådorna, och resonansfrekvensen var 67 Hz - så det blir till att stoppa tillbaka lite fyllning igen!

Tweakandet förtsätter!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/08/24 09:42:37
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000