HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Slutna lurar, tips?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:24:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja jäklar, pmx 100 har jag haft med, i två timmar. Usch, vill glömma det.
Köpte dem på en flygplats, precis som jag köpte min spelare på en flygplats, reser massor i jobbet.
I alla fall, använde dem på flighten, sen när det var dags att landa så lade jag in dem i sitt
fodral och stoppade i fickan på ryggstödet. Där blev de kvar när jag klev av.

200 är sluten men dämpar illa, eftersom den är så liten och inte täcker örat, så det går bort, dessutom
eller kanske på grund av det så är basen klen med.

Tack för tipset i alla fall.

Mina hd555 är helt perfekta till portabellyssning, vad gäller ljud. Lite varm karaktär, passar perfekt
med mobilelektronik som inte låter rör direkt. :) Men, de är öppna, vilket är jobbigt på flighter. Jag får
dra på som fanken, så jag får hörselskador och stör andra. Ingen bra kombo.


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:39:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Humm bättre med ett par lurar än som syrran gjorde, hon la plånboken i stolsfickan o glömde den där

Som sagt har inte lyssnat på dem

Du får helt enkelt ta o köpa dig en spelare med lite bättre drag i förstärkaren

Iriver H120 eller 140 har 20mW har jag för mig o de ligger nog i topp bland mp3-spelare....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/18 :  16:10:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, har inte de dessutom en digitalutgång? Hmm, min portable cd har digitalutgång, kanske skulle mata in den i min ECD1 omvandlare, sen vidare till HD83, hörlursförstärkare, sen hd600. Inte så portabelt dock. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:10:04  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vojne Vojne !!!

Varför nämner jag inte lurarna jag lyssnat med de senaste 24 timmarna

AKG K 26 P !!
Bra Ljud!!, Små, Smidiga OCh slutna 32 Ohm.
quote:
The K 26 P are closed-back phones with high ambient-noise attenuation and boast skin compatible, soft leatherette ear pads that are easy to replace and clean.





Himla bra lurar tycker vi

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/08/18 21:11:43
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/23 :  15:30:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ah, nu har jag fått korn på k81dj från AKG. Senare version och lite storebror till den luren du beskriver Mace.
Tack för att du ledde in mig på rätt spår.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/08/27 :  01:41:47  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


det är just på resa som tunga Koss är så bra!

ett annat alternativ kan vara att få tag i en äldre Sony bärbar CD--innan lång batteritid och AAVLS eller vad det nu heter infördes...men inte så gammal att den saknar skakminne, naturligtvis

Zory
Polen
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/28 :  10:52:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, det ramlade in ett par sony mdr cd3000 här. Slutna, javisst. Drivs bra av den bärbara, japp. Låter bra, betch'ya. Portabla, inte så väldigt. De knarrar lite när jag går med dem, så för bärbart bruk är de kanske inte optimala. Men, för resa är de ok förutom att de är stora som bara den. Måste dock säga att de lurarna återger rum riktigt bra, det är lite sjukt. Jag tycker de piskar ett par hd600 med cardaskabel på denna parametern. Nu måste jag bara få till ett lågohmsuttag på min hörlursförstärkare, som för tillfället bara har ett över 250 ohms uttag. Får väl dona med utgångstrafona och få till en switch så jag kan koppla mellan lägena och ett uttag, eller två uttag, om det ens går. Jag får kika på schemat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:21:13  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Det där med ohm på hörlursförstärkare: Jag har inbjudit folk i flera trådar att förklara detta--ni som är tekniskt kunniga!

Det är nämligen såhär i min erfarenhet: Det spelar i praktiken ingen roll alls vad hörlursutgången på hörlursförstärkaren är specificerad till! (Jag har ordentlig erfarenhet av minst ett halvdussin stationära och ett par portabla.)Det är frågan om helt marginella skillnader--mycket mindre än de som uppkommer till följd av t ex kablagets beskaffenhet och kvalitet!

Zory
Polen
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  08:06:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag är inte så våldsamt kunnig när det rör sig om rör. He he. Men, det har ju att göra med en impedansanpassning, så att du får ut maximal effekt. Visst fungerar 3000 på hög ohm uttaget, men jag vet inte om man får förändringar i frekvenssvaret? Alltså, att du får olika förstärkning för olika frekvenser? Man kan ju anta att utgångsimpedansen blir väldigt hög för en 32 ohms lur när jag kör med 250 ohm setting? Nu gissar jag här, någon rörguru kan ju försöka reda ut det här. Jag har en tråd på diy som diskuterar hur man kan lösa mitt problem. Om någon rörguru kommer in i diskussionen så kan jag fråga vad det är som "felar" när man kör en 32 ohms lur på en "över" 250 ohm setting.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  08:20:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Här finns lite om hur man impedansanpassar en utgångstrafo.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48581&SearchTerms=LL1689

Det är väl det här som är mest intressant.
Citat från Lords inlägg.
"En grundregel är att anodlasten skall var 2-3 gånger rörets Ri.
Detta ger en kopromiss mellan uteffekt och dist, men i detta fall där effekten inte behöver vara hög kan en avsevärd högre last anvädas.
Om vi håller oss till 2-3 ggr regeln skulle en trafo med 18:1 omsättning ge en impedansomsättning på 324:1, och med en lågohmig hörlur 8Ohm blir den transformerade imedansen ca 2,5KOhm.
Då bör röret ha ett Ri på 1Kohm eller lägre.
Så du bör nog inte använa den till att driva lågohmiga lurar och du inte anväder ett rör som trivs bra med låg anodlast."

Men jag håller med to_aperion det verkar inte spela så stor roll..
Det handlar om nyanser.
O som sagt på min förstärkare är bästa läget 9:1 omsättnignen.
Passar både till 32 ohmiga lurar o till 250 ohmiga.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:14:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ok, det är lite svårt att lätt koppla om allt eftersom allt är lött och kapat och så. Jag antar att det kanske är bättre att köra på lågohms läge, eftersom då är det inte för mycket ström som ska ges, utan att det är mer spänning som ska levereras för hd600.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:35:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Varför har du ställt till det så för dig

Men hade du inte kopplat dem för högohms läge nu eller?
O om du ändå ska in o koppla om så varför inte testa de olika kopplingarna o sedan bestämma dig för vilken som är bäst

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/31 13:35:55
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:48:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
När det måste lödas om så mycket och jag dessutom har två lurar att testa med, då blir det för mycket paus mellan lyssningarna för att jag ska höra skillnad tror jag. Tror inte skillnaderna är natt och dag direkt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:51:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Då skulle jag helt klart gå på ett mitten läge...

Om du har vägarna förbi Södertälje är du välkommen på en liten test med min hörlursförstärkare.
Jag kan ju ställa om den mellan de olika omsättnignarna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:22:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Tja, det vore ju intressant, men min stärkare använder säkert andra rör än din så och andra trafos och allt, så testet ger inget, annat än att det är roligt i sig, och det ska ju inte underskattas. :) Jo, ECL83 rör, pentoder som är triodkopplade. Rör med "två" rör i ett, det ena används som ingångssteg för att förstärka signalen till utgångssteget.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:37:45  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Har ni kollat sidorna om utgångsimpedans hos Meier-Dudio?
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/tipstricks.htm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:48:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo det är sant att min förstärkare är konstruerad på lite annorlunda sätt..

Men ideen är att lyssna på skillanderna mellan de olika omsättningarna.

Intressant läsning.
Jag har ju ett par dt-931:or o som sagt de funkar bäst med 9:1 omsättningen vilken teoretiskt borde passa till 60-120ohm lurar...
O de skriver att just de lurarna passar bäst med 120ohm.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/31 14:50:50
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  19:52:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ah, tack för den länken storken, då är det kanske en rätt så dålig ide att placera 220 ohm i serie med utgången så att säga, för att uppnå "250" ohm. Hmm, nu har jag ännu mer problem, för att koppla så att den går att switcha mellan lägena är svårt som bara den. Kanske får gå på Tobbes linje att välja annat läge. HD600 är ju lite mörk, så den kanske mår bra av lite lägre impedans, det hävdas ju i länken som storken postade. CD3000 gnälls ibland på att den har lite "ljus" diskant, vilket jag inte håller med om alls dock, så i teorin kunde den må lite bättre av ha "högre" impedans, så att den får lite mindre diskant, allt enligt artikeln. Men, det är ju trissegrejer, är det samma princip för en utgångstrafo?

Tack igen karlstorck, jättebra hjälp.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  20:19:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Som sagt det går åt tre tvåpoliga reläer till varje kanal.
Jag har ett schema på ett reläkort om det är intressant.
Det fixar dock inte fyra varianter utan tre.
på min trafo så blir det 18:1 9:1 o 4,5:1

Om du vill kan jag leta reda på schemat i helgen.

Men jag tror att du klarar dig med mittenläget

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/31 20:20:55
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/09/01 :  00:49:52  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply

Men vad är teori och vad är praktik här? Tack för länken till Dr Meier om impedans; notera att det han där diskuterar rör hörlursuttag på konventionella stereokomponenter för stationärt bruk!

Helt annorlunda förhåller det sig ju med en särskilt för hörlurar framtagen apparat--en driver eller head-amp. Här kan skillnaderna i resistans handla om 800 ohm mellan två anslutningar (alltså från lågohmigast till högohmigast lur, lite beroende på var man stoppar in dem).

Kompatibilitetsproblem? Inte alls! Marginella skillnader i volym, ljudtryck etc--men inget som inte lika snabbt låter sig korrigeras med volymkontrollen!

Det jag sagt nu bygger uteslutande på praktiska lyssningserfareneter. Varför det är så vore intressant att veta. Logiskt kunde man helt enkelt förvänta, att alla andra parametrar har större inverkan och dessutom är mycket enklare att variera...

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/09/01 00:51:00
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:13:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Instämmer.
Hade förväntat mig betydligt större skillad mellan de olika omsättningarna. Men det hela handlade om nyanser, lite upplösning på ljudet. Med DT-931 så blev ljudet lite murrigare respektive lite spretigt i "ytterlägena" (4,5:1 o 18:1) minns dock inte vilket som gav vad. Mittenläget har helt klart det behagligaste ljudet.
På Grado lurarna var det svårare. men där gick 4.5:1 läget bort direkt. Visst funkade det med ljudet var inget behagligt alls. Däremot var det minimal skillnad mellan de andra två lägena. Men mittenläget segrade till slut även där...




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:11:34  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
PX-200 låter apa precis som nästan alla andra hörlurar(särskillt slutna). Jag har ett par så jag vet.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/11 :  03:31:49  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Det Marens säger här har faktiskt sina poänger, tycker jag.

Just den lur han ogillar har jag inte prövat--däremot har det dykt upp ett flertal alternativ från både Senn, AKG och andra på senare tid av typen "streetwear", varav jag provlyssnat några.

I en tid då många bär kommando-fläckiga kläder och storstaden också här hemma bär allt fler drag av djungelkrig finns det starka skäl att vara kritisk!

Dessa tillverkare verkar ogenerat gå in för kommersiell framgång snarare än kvalité när det gäller dessa produkter. Hoppas det straffar sig! Dålig karma! Många av dessa har inget alls att göra med vare sig hifi eller ens hyfsad musikåtergivning att göra!

Hela mp3-smeten verkar leda till allt mera okritisk skvallyssning i allt från telefoner till stendöda chips i samma storlek som relexbrickorna barnen hade tills för bara några år sedan.

Då brydde man sig för att synas så man inte blev påkörd. Nu är man oftare kommersiellt överkörd men utan att bry sig.

Zory
Polen
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/11 :  07:55:22  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Att säga att nästan alla hörlurar låter apa är ganska magstarkt. Jag vet flera som låter väldigt bra, bla från Philips och AKG (K27i).

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/12 :  00:19:17  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
JAg tycker mina sennheiser HD25 är kanon.. har haft mina i 8år nu och dom har matats med div portabla medel..

Stänger ute det mesta ljud utifrån och och släpper inte ut något till omgivningen.. kan vara bra på bussen eller tåget tex.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000