HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Det blir tufft för dyra CD transporter i längden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/31 :  00:37:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
matte76:
Skulle en Squeezebox verkligen hindra dig från att läsa vad du vill? :-)

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  08:29:36  Show Profile  Reply
Hej och hå, att jag missat denna tråden som en av de största förespråkarna för squeezebox

Jag ser att bara dess absoluta basicfunktion har tagits upp än så länge. Den kan dock göra mycket mer än så, även med datorn avstängd. Tiotusentals radiokanaler, Pandora, Last.fm, live music archive mm mm.

Sen är både squeezeboxen och transportern byggda som små datorer, de har inga chip som andra mediespelare utan är helt uppgraderingsbara för nya format och funktioner, otroligt flexibelt.

Jag har inte spelat en enda cd-skiva sen jag köpte min squeezebox. Samtidigt har jag lyssnat på mer musik än jag nog gjort sammanlagt de senaste 10 åren. Allt bli tillgängligt med ett par sekunders fördröjning på sin höjd (tiden det tar att bläddra fram).

En annan väldigt trevlig funktion liggeri själva serverprogramvara (slimserver). Den kan nämligen koda om dina låtar on-the-fly och du kan lyssna på ditt musikbibliotek var du än befinner dig. Självklart kan man köra lossless över internet om man vill, men tex på jobbet kan det vara lite overkill kanske. Själv brukar jag köra 192 Kb/s när jag jobbar i högsta kodningkvaliten.

En vanlig squeezebox kostar ju knappt någonting i sammanhanget. Köp en, köp 5... köp så många som du har plats med. Själv ska jag snart köpa en till att ha i vardagsrummet. Dom är förresten synkbara så man kan spela samma musik på alla anläggningar samtidigt om man vill det!

edit: Jag tror på fullt allvar att en Squeezebox med en schysst extern DAC spöar det allra mesta på marknaden.
Transportern sköter det antagligen själv men man vill ju provlyssna först innan man kommer med så starka ord

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/07/31 08:37:44
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  09:37:39  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Just att kunna skicka lyssningsinfo till last.fm är ju guld värt, iaf för statistiknördar som mig Det är ett förvånansvärt tungt vägande argument för en Squeezebox faktiskt (för min del)...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/31 :  09:52:14  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Skulle en Squeezebox verkligen hindra dig från att läsa vad du vill?


Harry_up: Nej, man kan ju läsa på internet (typ på Allmusic) men det är ju inte samma sak som en booklet...du förstår nog hur jag menar.

Martin.M: Saknar du inte känslan av att lägga på en ny bra cd-skiva och läsa igenom bookleten med texter etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/31 09:53:54
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  10:12:14  Show Profile  Reply
quote:
Martin.M: Saknar du inte känslan av att lägga på en ny bra cd-skiva och läsa igenom bookleten med texter etc?

Faktiskt inte, har aldrig gjort det. Inte ens innan squeezeboxen
Ser inget nöja i att sitta och bläddra bland lite papper, om jag vill veta något så blir det google eller liknande.
Iofs kan jag väl erkänna att jag har kollat i en del booklets om det är nån riktigt het tjej, brukar ju finnas än mer lättklädda bilder där inne ibland

Använder för övrigt ett program som heter Tag and Rename för att fixa taggar på all musik, det laddar ner omslagsbilder samt recensioner om det finns.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/31 :  10:21:54  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Ok, man är ju olika. Själv sitter jag hellre och kollar bookleten samtidigt som jag lyssnar på skivan än att sitta vid datorn och kolla nätet.

quote:
Iofs kan jag väl erkänna att jag har kollat i en del booklets om det är nån riktigt het tjej, brukar ju finnas än mer lättklädda bilder där inne ibland


Ja det har du ju rätt i, åtminstone finns det ibland på vissa skivor som tex Britneys eller Shakira, men sånt skit kan man ju inte köpa bara för bilderna, då kollar jag hellre nätet i det fallet blir billigare

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/31 10:22:19
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  11:46:57  Show Profile  Reply
Sen kan man ju få info om både artist, album & låt på displayen medans man lyssnar, eftersom det är en liten dator så är det nästan obegränsat vad man kan göra så länge det inte är cpu-krävande.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  11:53:10  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Martin, har du joxat något med att ändra det man ser i displayen? Typ, vore det enkelt att lägga till nåt slags info själv som inte hör till just musikfilen? Tänker på typ...klocka (fast det kanske redan finns), eller något som vore kul för en online-galning som undertecknad: indikator om man fått mail

Undrar när de satsar på att göra en sån här sak, fast dessutom med möjlighet att spela upp filmer? Jag skulle köpa en direkt!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/31 :  12:59:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nån som vet om det finns justa plastfickor till typ A4 så att man kunde ta ut omslag och booklet och bläddra i pärmar istället?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  13:13:00  Show Profile  Reply
Ayn: Klocka finns som "standard" tror jag. Även nyheter och valfria RSS feeds.
Kolla in PluginCommunication för email, du kan till och med läsa mail du fått inte bara se om det kommit nytt.

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?SlimServerPlugins

Sen kan man requesta lite i forumet. Finns många som snabbt snickrar ihop ett enkelt plugin om man vill ha något speciellt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/31 :  14:25:16  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Ayn: Philips nätverksspelare klarar film också. Annars så fungerar ju godtycklig HTPC.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  16:07:10  Show Profile  Reply
quote:
Ayn: Philips nätverksspelare klarar film också. Annars så fungerar ju godtycklig HTPC.

Men inget av dessa alternativ är i närheten så smidiga som en Squeezebox kan nog alla som testat intyga.

* håller tummarna att slimdevices ger sig in även på videomarknaden *

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/31 :  16:26:07  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Förresten, ni som kör Squeezebox eller motsvarande utan att spela skivor alls: Hur gör ni med nya skivor som kommer? Sina gamla skivor kan man ju lägga in och sen sälja, men nya? Kan man ladda ner (dvs köpa) i okomprimerat format än? Eller ni laddar ner (köper) komprimerat?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/31 17:39:21
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/07/31 :  17:06:12  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hörni pojkar det kanske inte är så bra att skriva om illegala cdkopior på forumet på detta viset!

Sånt gör ju inte vi eller hur?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/07/31 :  17:56:16  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Går att köpa okomprimerat på Allofmp3 men då krävs det att man har väldigt lite moral i kroppen

Annars är det väl bara att köpa skivorna precis som vanligt och sedan rippa dem på datorn. Sen kan man ju lägga CD'n i en låda eller nått, då har man ju även en säkerhetskopia vilket man inte har om man bara har CD-skivan.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  18:28:28  Show Profile  Reply
Jag gör som jag alltid gjort, jag laddar ner i flac. Om jag tycker det är så pass bra att jag lyssnar på skivan flera gånger köper jag den. Kanske inte på en gång men så småningom.
Tiden när man köpte en skiva för att upptäcka att bara 1 låt är bra är över
Finns ju ett antal torrent-trackers med flac numera.

Senaste köpta skivan tror jag var Infected Mushroom på vinyl, då äger jag inte ens en vinylspelare och har redan skivan på cd. Men är det som sagt en grupp jag tycker är väldigt bra så stödjer jag dom helhjärtat!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  19:46:56  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Ayn: Philips nätverksspelare klarar film också. Annars så fungerar ju godtycklig HTPC.

Vilken nätverksspelare menar du? Läser gärna mer om den

Annars så är det ju precis som Martin.M säger - det är smidigheten och 'cleanheten' man (jag) är ute efter. Det "funkar" att dra fram en laptop, plugga in i projjen och klicka runt lite om man vill titta på film...men det vore ju så enormt skönt att ha nån pryl som det bara är att dra fram fjärren till och välja film, trycka på play och sen inte behöva bry sig om annat.

quote:
Sen kan man requesta lite i forumet. Finns många som snabbt snickrar ihop ett enkelt plugin om man vill ha något speciellt.

Enormt bra! Om det finns folk som snickrar ihop plugins snabbt måste det innebära att det är ganska lätt att göra själv, och jag är barnsligt förtjust i att göra liknande smågrejer Tack för info!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  20:02:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Förresten, ni som kör Squeezebox eller motsvarande utan att spela skivor alls: Hur gör ni med nya skivor som kommer? Sina gamla skivor kan man ju lägga in och sen sälja, men nya? Kan man ladda ner (dvs köpa) i okomprimerat format än? Eller ni laddar ner (köper) komprimerat?

Varför skulle man sälja sina gamla skivor bara för att man fått dem i annat format? På samma sätt, att man kan lägga över musiken till disk hindrar en ju inte att köpa nya skivor. Det börjar poppa upp en del siter som man kan köpa okomprimerad musik på, men ännu är de alltför få.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  21:19:08  Show Profile  Reply
Kan inte rekommendera allofmp3 direkt heller, en ryss försökte dra 28.000:- från mitt konto strax efter jag handlat där

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/31 :  22:10:25  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Martin.M: De FLAC-filer du laddar ner, är det lagligt eller olagligt? Det senare eller det finns någon site där man kan köpa FLAC-filer?

quote:
Varför skulle man sälja sina gamla skivor bara för att man fått dem i annat format? På samma sätt, att man kan lägga över musiken till disk hindrar en ju inte att köpa nya skivor.


Ayn: Nej, visserligen men varför då inte bara köra skivorna i en bra cd-spelare? Troligen med bättre ljud som vinst. Att köpa skivorna för att bara ha dem som säkerhetskopior sen, tja...Är det en ren bekvämlighetsgrej detta?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/31 22:14:04
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/07/31 :  22:20:59  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Jag använder min Squeezebox som en ren bekvämlighetsgrej. Skivor handlar jag precis som förut och rippar och lägger in som flac med en gång. Till råga på allt så har jag fått bättre kvalitet på ljudet jämfört med tidigare (Primare D30.2). Jag har kvar alla skivor just för att det är gott att kunna titta på dom och spela dom i bilen och på andra ställen.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  22:26:35  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Ayn: Nej, visserligen men varför då inte bara köra skivorna i en bra cd-spelare? Troligen med bättre ljud som vinst. Att köpa skivorna för att bara ha dem som säkerhetskopior sen, tja...Är det en ren bekvämlighetsgrej detta?

Vad är alternativet idag? Det finns ännu inte särskilt stort utbud av okomprimerad musik att köpa online, däremot finns det ett stort utbud på CD. Det kommer troligen att svänga förr eller senare så att förhållandet snarare är tvärtom, men i dagsläget är det utbudet på CD som gäller.
Huruvida ljudet automatiskt är bättre bara för att det råkar levereras från en CD-skiva ställer jag mig mycket skeptisk till - jag hyser inga illusioner om att en Squeezebox spöar alla möjliga CD-spelare, men det är bara en fråga om att förfina tekniken. Om informationen ligger lagrad på en hårddisk eller en CD torde i sig inte spela någon större roll, om något är egentligen förutsättningarna bättre i det första fallet.
Men som sagt, huruvida det stämmer i praktiken är annan femma - CD-spelare har vi haft i mer än 20 år nu medan den här typen av spelare precis sett dagens ljus. Det ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/31 :  23:15:47  Show Profile  Reply
quote:
Martin.M: De FLAC-filer du laddar ner, är det lagligt eller olagligt? Det senare eller det finns någon site där man kan köpa FLAC-filer?

Jag klassar det inte som olagligt, ser det som en rättighet att veta vad det är jag köper. Stå i en affär och lyssna igenom en hel skiva ett par gånger är inget som lockar mig, och risken att det finns en skiva med musik som jag är ute efter är inte speciellt stor heller.

Lagmässigt är det väl säkert olagligt, i don´t care!

Sen om jag köper något vill jag även ha en fysisk skiva, skulle aldrig betala för enbart ettor och nollor, möjligtvis framöver om dom fixar så att allt man köpt på nätet ligger åtkomligt överallt med garantier att allt finns kvar till man är död och begraven, dvs man behöver inte ens lagra datan hemma utan de som säljer sköter det åt en så man inte behöver oroa sig. Självklart med någon världsomspännande standard så man verkligen kan nå all sin musik på samma ställe oavsett var man köpt den.

Och nu blev det väldigt OT .. härligt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/07/31 :  23:22:01  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jag vill också ha något fysiskt när jag köper. Det vore soft att köpa en kombo på nåt vis...köp skivan, få access till ljudfiler i samband med det...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/08/01 :  01:23:28  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Det finns nästan oändliga möjligheter till "fixar" med Slimserver/Squeezebox, och man behöver ofta inte gå in och ändra i PERL-koden. Servern har ett XML-interface som man kan använda för kommunikation mot den.

En kille gjorde t.ex. ett tillägg så att han i en skivaffär kan WAP:a hem till Slimserver och få besked om han redan har den skivan eller inte. Efter att ha verifierat att anropet kommer från hans egen telefon...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000