HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp att hitta nya högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/13 :  22:59:46  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Hej jag skulle haft nya satelithögtalare & en ny baslåda till min hemmabio.
Jag vill ha lite förslag.
Baslåda max 5000
Sateliter max 3500
Vill ha ut bästa möjliga ljud för pengarna.
Har tyvär inte tid att bygga själv.
Finns som en uppsjö av olika märken så jag skulle vilja ha nåt som passar min harman kardon reciver.
Vart egentligen sugen på klipsch rw 10 men insåg att det skulle bli för dyrt.
Har kollat lite på KEF PSW 2500 efterssom jag vill ha en bas med lång slaglängd så att det låter bra till tung rock & film.

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/07/14 :  12:47:24  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Jag rekommenderar Infinity Kappa Sub och Jamo Concert sateliter.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/14 :  12:48:20  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag tänker alltså byta upp mig från mina tidigare skräp sateliter till ett par andra.
Sen det här med att ja ska byta till en ny baslåda är att den jag har nu tar för mycket utrymme med sina 110 Liter..
Är tänkt att ha det här till hemmabion.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/14 :  12:49:53  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Stefan funkar dom grejerna bra till harman kardon avr 630?
Men ska titta lite på grejerna du rekomenderar..
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/14 :  13:33:05  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Hmm jag kollade runt lite nyss men subben verkar inte finnas kvar.
Tydligen har den utgått ur sortimentet.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/07/14 :  16:45:00  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Nja, den reas ut för runt 6000 ny (kostade 11000 innan). Nu har jag inte hunnit leta, men nån måste väl ha den kvar? Jag tycker iaf att den är ruggigt prisvärd.

Sateliterna är lite tungdrivna, men Harman Kardon är väl kända för sina ampere? Och subben är aktiv.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/07/14 :  16:45:22  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Om du vill ha en riktigt liten sub så kanske en begagnad sunfire går att hitta?
Har du tänkt placera sateliterna på vägg eller kommer de stå på stativ? Kommer de ha basstöd från vägg bakom?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/14 :  17:18:37  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Sateliterna ska jag ha på 2st små hyllor på väggen.
Subben kommer stå bredvid bäddsoffan.
hmm 6000?? då är det nästan lika bra att köpa klipsch rw 10 på en gång nästan.
Hade tänkt mig max 5000 för sub efterssom att ja ska köpa sateliterna på samma gång.
Iallafall som det känns i nuläget.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/15 :  12:55:03  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
sunfire ska kolla upp saken..
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/18 :  18:46:40  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Finns det mer ni kan rekomendera när jag lix kollar?
Ska ju vara inom en rimlig prisnivå så att jag har råd.
Infinity Kappa Sub och Jamo Concert sateliter hittar jag inga av på nätet & vet inte om det är nån butik i umeå som säljer dom.
Möjligtvis att Rc ljud & bild säljer infinity men vet inte om dom har nån sån kvar eller om dom bara har vissa modeller inne bara.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/07/19 :  01:47:04  Show Profile Send Kaleid a Private Message  Reply
Kika på dynavoice från www.fynda.se
av det jag hört väldigt prisvärda (m65 + center i serien) + fri frakt.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/07/19 :  22:07:24  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Okej jag har kollat lite men fynda har nog lite för billiga högtalare kanske är rädd att jag spränger högtalarna eller nåt.
Vill ha en bra baslåda som tål att vrida på med hyffsad kvalite på med bra kontroll över men som ändå inte ska ta för mycket platts.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/24 :  22:25:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Klipsch B3, kolla på hifihuset.se. Enligt en recensent på en norsk tidskrift lirar dessa tretusenkronorsburkar som ett par 20 000-kronors!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/16 :  16:41:54  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ser bra ut..
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/17 :  13:20:05  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
En sub som kan vara intressant:XTZ W12 som testas i senaste numret av Bild & Ljud Hemma.
Kostar 3600kr på:http://www.fyndborsen.se/ecommerce/?sida=framsida.php

"+ Stram och tung bas. Spelar djupt, högt och rent.
- Ingenting för de här pengarna."

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/17 :  20:11:40  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm men är det lång slaglängd & så också?
Ska ju låta bra till både film & musik.
Har funderat vad som blir bäst köpa en färdig bas eller bygga egen som förra gången.
Oftast byggde man mer förr då man fick mer för pengarna.
Men man kanske ska köpa en bilbas Dls eller Magnat & fixa ihop nåt.
Kommer att gå folkhögskola med inriktning träslöjd så kanske kan låna nån maskin då om inte annat.
Men lönar det sig så mycket att bygga idag?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/17 :  20:20:53  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Fanns som sagt ett par modeller att välja mellan..
Men jag tror att det är den där XTZ 99 W12 Piano Black du menar.
Undrar om man kan lyssna på nån sån i Umeå området eller kanske det går att ta del av den där artikeln då Ljud & bild testar.
Kanske går att gratisläsa på nätet.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/17 :  20:55:22  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ja det är den subben jag menar. Den kan "modereras" med skumgummi-proppar i basreflexhålen som sitter på framsidan.

Bild & Ljud Hemma är vilt begeistrade över XTZ-subben.
Deras hemsidahttp://www.bildochljud.se/index.php?cat=50713
Står inget om XTZ-subben där ännu, får köpa nya numret för att läsa om den nu.
Har aldrig byggt en sub, däremot ett par högtalare med SEAS-element rakt igenom. Den ljudkvaliteten kostar betydligt mer i en HIFI-butik.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/08/17 20:56:36
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:55:08  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm ja förstår det.. Bildochljud hmm ska kasta ett öga på det.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:09:07  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
PeterE:Som du förstår har jag inte själv lyssnat på vare sig Klipsch-stativarna eller XTZ-subben.
Om det verkligen förhåller sig så att Klipsch-burkarna låter så bra som det sägs, och för de pengarna så vete fan om jag inte slagit till.
Mina diy byggdes nu i vinter innan jag kände till något om Klipscharna, som tillsammans med XTZ-subben kanske är rena dynamiten.
Får du tillfälle att lyssna på Klipscharna får du gärna berätta om dina lyssningsintryck, skulle vara kul att veta.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/19 :  18:59:48  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm om jag köper dom där 2 så är det väl klart att ja berättar lite..
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/20 :  00:50:04  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag har nyss hittat en fin baslåda som jag ska provlyssna på ett ställe i umeå tillsammans med en HK.
Velodyne CHT-10R går på 4495 på stället i umeå men på hifihuset.se får man den för 3988.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/21 :  12:34:06  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Undrar bara om nån vet om rcljud & bild är sammarbetsvilliga så att man får låna hem en sån där baslåda för att se om det låter bra i mitt rum.
Jag kan ju ha andra möbler i mitt rum som gör så att det låter annorlunda än i deras demorum.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/09/14 :  15:35:25  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Tror ni att Velodyne CHT-10R baslådan spelar bra tillsammans med Klipsch B3 som sateliter?
Har planerat att inhandla lite kabel snart har presis gjort mätningar i rummet.
Så jag ska väl se om jag kan låna hem en Velodyne Chr-10r.
Största problemet blir nog att provlyssna på klipscharna men det går väl att chansa eller lyssna på vad folk på forumet har att säga om dom högtalarna.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/21 :  08:19:01  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag har lyssnat en hel del på dynavoice iom att min lillebor köpte sådana, och det är väll inte direkt några finstämda burkar direkt, visst för priset är de helt okej.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/09/21 :  19:26:17  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm okej men nu är det Velodyne vi snackar om här. Sen ska ja även försöka låna hem en sån där sub
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000