HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Behöver verkligen lite tips angående ny reciever
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2006/06/07 :  01:54:40  Show Profile Send Softman a Private Message  Reply
Jag har nu sökt det här forumet en hel del men ändå inte lyckats få fram riktigt det jag söker.

Jag sitter i dagsläget med en NAD T-751 reciever samt ett NAD C-272 slutsteg till mina Dynaudio Audience 82:or samt övriga 5.1 system.

Jag är nu sugen att uppgradera till en ny reciever som har tillräckligt med kraft för att kunna driva mina TRÖGA Dynaudio Audience 82:or (87db och 4ohm) utan mitt NAD C-272 slutsteg.

Jag sätter även ett mycket högt värde på förstärkarens "musikalitet" och dynamik / förmåga att förmedla musik (2-kanal) då det är musiken jag sätter främst..., inte filmen...

Ytterligare en viktig grej som jag saknar med min nuvarande uppsättning är SJÄLVKALIBRERING via mick...

Det jag vill driva med förstärkaren är således:
Frontar: Dynaudio Audience 82 (fullrange utan subbas då mina 82:or kliver ner ganska djupt)
Center: Jamo E 8CEN
Surround: Jamo E 8SUR.2 (dipol)
DVD: Pioneer DV-668AV
TV: LG 42PX4R
Kablar: Supra rakt igenom (EFF-ISL, Trico, Lorad, Ply 3.4, HDMI)

Det jag behöver är alltså tips på en Surround reciever som är:

- Prisklass under 10.000kr (helst mellan 5-8000kr)
- Strömstark (kunna driva mina A-82:or ORDENTLIGT! i ett 34 kvadrat stort rum)
- Självkalibrerande
- Vara bättre eller likvärdig som ren 2-kanals förmedlare jämfört med min nuvarande kombo.
- Det vore attans bra om den fanns i silver..., men det är absolut inget krav...

Snälla ge mig ett par tips med ovanstående som stöd...

Vänligen
/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/07 :  02:10:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Varför inte köpa ett nytt slutsteg bara ?
Det kostar att köpa 5 rejäla kanaler när du egentligen bara behöver 2

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/06/07 02:11:58
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2006/06/07 :  02:36:12  Show Profile Send Softman a Private Message  Reply
Jag är bla. ute efter möjligheten att kunna köra en enkel självkalibrering (fas och frekvens).
Vad det gäller slutsteg så är der bara frontarna som behöver extra effekt, övriga är lättdrivna.
Ett separat slutsteg kräver dessutom en extra interconnect i signalvägen, den hade varit skönt att vara utan.

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/07 :  11:40:17  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Ärligt talat tror jag det är svårt att hitta en hemmabioförstärkare inom din prisram som gör ett bättre jobb...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/07 :  11:56:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
En extra signalkabel gör betydligt mindre för ljudet än olämplig förstärkare. Jag tror inte att du hittar en flerkanalsreceiver med bra drag i 4 ohm för en rimlig penning.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:30:28  Show Profile Send Softman a Private Message  Reply
OK, om jag nu behåller mitt NAD C272 steg till mina Dynaudio Audience 82:or (frontar) och i stället satsar på en ny reciever som har effekt nog att driva center och surround..., vilken skall jag satsa på då?

Det enda den skall klara i det fallet är att driva mina Jamo E 8CEN (6ohm 89db) samt E 8SUR.2 (8ohm 88db) samt ha självkalibrering.

Recieverns "försteg" bör i 2-kanals läge inte ha alltför ljus ljudkaraktär men bör trots detta inte sakna dynamik, detalj/luftighet och "soundstage".

Finns det någon erkänt bra surr reciever som platsar i 2-kanals gänget och samtidigt ligger på mellan 4-6000kr ny eller begagnad (skälet till min prisjustering är i detta fallet att jag utgår ifrån att jag skall behålla NAD C-272 steget.

Eller finns det en reciever som fixar mina TRÖGA Dynaudio A-82:or i 2-kanal och samtidigt ligger under 8000kr i nypris...

Vad skulle ni själva ha gjort i mitt läge? (att sälja Dynaudiosarna är dock otänkbart)

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/07 :  21:29:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
I mitt tycke är det är ett svårt läge. Du vill ha en ny reciever med autokalibrering. Kunna rocka på ett par tröga Dynaudio 82. Ha fin ljudbild och lira i tvåkanalsläge musikaliskt som en gud...för en så liten slant som möjligt.
För mig så låter det som om det är dags för att kompromissa lite.

Satt i en liknade situation för några år sedan. Jag blev med ett fint slutsteg för att driva frontarna via recieverns pre-out. En kompromiss,då jag fick vackert dras med receivern, men ljudet sa mig att det blev mycket lyckat.

Det skall till en lyckad matchning för att klippa in alla dina önskningar med en receiver för din specade peng.

Mvh,
M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/07 :  22:08:53  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Är verkligen självkalibrering nödvändigt?
Missförstå mig inte, det är utan tvivel en trevlig finess. Men kalibrerar gör man faktiskt inte så ofta och om det bara är nivåkalibering det är fråga om så går det utmärkt att lösa med en enkel ljudtrycksmätare.

"Värsting"-recivevers självkaliberar väl även fas och har separat eq på alla kanaler men de kostar väl betydligt mer än 10 000 kr?

Dina högtalare kan nog ta död på vilken "normal" reciever som helst och det lär definitivt inte finnas något under 10 000 kr som kan driva dem. Separat slutsteg låter nästan nödvändigt och ger defintivt bättre 2-kanals ljud.

En variant vore väl att köpa en separat subb ör pengarna. Det ger bättre bas (ytterst få högtalare kan matcha en bra aktiv subb när det gäller bas, och när man tittar på film så är det nästan ett "måste" det blir stor skillnad) och om du inte kör fullrange på frontarna så avlastar du effektförstärkaren ganska mycket


Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:16:59  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Bland det grövsta jag vet i riktiga watt är Primares SPA21. Har den själv och driver Audience 82:or och C122 med enklare men bra grejor bak. Kan inte spela ut 82:orna med full dynamik i reella ljudtryck men den är riktigt stark. De som hört mina grejor brukar kommentera att den är ovanligt spänstig för att vara en "liten 100-wattare". Har två ringkärnetrafos som sammalagt ligger på 1,6 kVA och i två-kanal ger de bra stadga. 82:orna är riktigt besvärliga, trots värden som på papperet inte låter så jobbiga. I realiteten är de dock som dr Jekyll/mr Hyde. Jag köpte dom provlyssnade på studioslutsteg och har aldrig kommit i närheten förrän Primaren bars hem, vilket bara i sig är ett träningspass...

Quote
"Vad skulle ni själva ha gjort i mitt läge? (att sälja Dynaudiosarna är dock otänkbart)"
Unquote

*ler, bara ler...*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2006/07/31 :  20:25:47  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Varfor inte en Marantz sr 7500

Den kostar 8500 då blir det pengar över:)

Vet inte hur den låter men det ser bra ut på pappret iaf.

!JBL
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/01 :  12:27:12  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message  Reply
Kör själv Primare SPA20 och Dynaudio Contour s3.4 och är mkt nöjd! Säkert så kanske dynaudiona blommar ut lite ytterligare med ett par NuForce till men jag är heeeelt nöjd för nu.

Svårt att hitta autokalibrering tillsammans med mkt kraft i dagens "moderna" recievers. Kanske i toppmodellerna men inte under 20kkr.

Det finns säkert ngt kul beg med mkt kraft. Men i prisklassen så skulle jag skippa autokalibreringen.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/05 :  12:31:37  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Har precis inhandlat en beggad Denon AVR-3802. Pröjsade 2500 för den och den spelar mycket bra!
Förra ägaren köpte den för 12000 ny. Kolla upp beggade Denon flerkanalare i 38-serien och uppåt.
Är själv mycket mycket nöjd med 3802:an.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/05 :  12:58:49  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message  Reply
Tror inte Denon är det man vill para hungriga Dynaudios med. Speciellt inte om inte NAD räckte till...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:10:29  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
38-serien kanske inte räcker till med så tröga högtalare men Denon har ju betydligt starkare maskiner också.
Har väl en serie som heter A1 nånting, de är nog starka så det räcker.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/06 :  23:45:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Lyssna på H/K AVR635. 19 kg muskler... HDCD... Auto Setup... Bra pris... Slår Marantz SR-7500 ordentligt på fingrarna (hade en förut).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:10:43  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
som de nämner, primare är nog de som kan klara dina krav, jag kör med en SPA20 till mina Martin Logan clarity, jag skulle dock vilja testa med externa slutsteg till frontarna. men det blir när det finns pengar.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/13 :  16:25:00  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26305

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000